Sökmotoroptimering och förändring

Under de senaste två åren har sökmotoroptimeringen förändrats. Vad Google vill ha är något helt annat än vad det har varit och det är inte konstigt att det är svårt för många att hänga med. De allra flesta har inte tillgång till ett team av världens bästa sökmotoroptimerare att luta sig på för utredningar om vad som händer. Den stora frågan är bara vad du behöver veta för att göra bra resultat idag.

Google har utvecklats väldigt mycket de senaste två åren när det gäller kvalitet på sökresultaten. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det verkligen bara inte blivit bättre men kraven är åtminstone annorlunda och på många sätt tuffare. Eftersom jag har förmånen att arbeta med flera olika team som ligger i absolut världsklass när det gäller sökmotoroptimering och vi utreder alla större uppdatering grundligt tänkte jag att det är dags att dela med sig av våra kunskaper om Googles uppdateringar under 2011 och 2012.

Så har Google förändrat SEO 2011 & 2012

Det som var 2011 års stora händelse var förstås Panda. Googles Panda är ett filter som körs ungefär en gång per månad och filtrerar bort siter ur sökresultatet som inte lever upp till de krav som ställs i filtret. I första hand slår Panda mot siter som har många sidor med inte speciellt fantastiskt innehåll (t ex om du indexerat sökresultat är du i riskzonen).

Sökmotoroptimering i Pandans land

Att hantera ett Pandafilter om du råkat fastna där är ett stort arbete. Du kommer behöva gå igenom hela din site för att hitta de svagaste sidorna och se till att ta bort, slå ihop eller redirecta dem. Förmodligen behöver du göra det med en stor andel av dina sidor. Om du inte fastnat i filtret men oroar dig för att göra det så är det ett liknande arbete som behövs. Du ska också tänka på att inte vara för aggressiv med landningssidor generellt, bygg inte en sida för varje sökord eller fras utan arbeta hellre med större och matigare sidor för flera fraser. Se för guds skull till att inte ha flera sidor för samma eller väldigt lika termer.

Sökmotoroptimering bland Pingviner

Under 2012 så dök Pandans lillebror upp i form av Penguin. Penguin är ett filter på samma sätt som Panda men hittills har det inte körts lika ofta. Under året har totalt 3 data refresh (ett förtydligande, jag räknade med orginaldatasetet här den första pingvinen) som det kallas, gjorts. En data refresh är helt enkelt att de kör filtret, det är inte i sig en uppdatering av det utan bara av den data som filtret använder. Den senaste uppfräschningen gjordes i början av den här månaden.

Pingvinen är på många sätt lik Pandan men handlar inte alls om faktorer på siten utan om länkar. Det du framför allt ska se upp för här är sitewide (länkar från alla sidor på en site) med länktext som matchar ditt sökord. Om du fastnat i filtret är det bland andra dessa länkar du ska leta upp och se till att bli av med. Dåliga länkar generellt med exakt match mellan ankartext och sökord är också värt att rensa bort.

Layoutfiltret

I januari i år lanserade Google det som Search Engine Land passande nog gav namnet Top Heavy-filtret. Google kallade själva det för något luddigt som page layout. Det filtret gör är att slå mot sidor som har för stora och påträngande annonser i förhållande till innehållet. De pratar själva om annonser above the fold. Du hanterar filtret genom att visa mindre och mindre påträngande annonser för dina besökare, något som kan vara svårt nog eftersom det Google egentligen kräver är att du minskar mängden annonsklick.

Manual Action och Search Quality

Google är ganska tydliga med att de inte pratar om straff, det som varit gängse jargong i sökbranschen ett längre tag. De delar upp i Search Quality, det som är den vanliga algoritmen och Manual Action, de gånger då de manuellt förändrar resultaten för en site. De har dessutom lovat att i mer än 99% av fallen de gör en manual action kommer du också få ett meddelande i Google Webmaster Tools. Många tror idag felaktigt att de flesta manual actions handlar om länkar men data Google släppt tyder på att det endast är en bråkdel av den totala mängden. De gjorde under året en stor rush och skickade 700.000 meddelanden och endast 3% av dessa var länkrelaterade.

Manual Action kan appliceras av många olika skäl, från för mycket annonser till dåligt innehåll men som tur är ger Google en idé om varför de gjort som de gjort. Av den här anledningen är det viktigt att ha Webmaster Tools men det går att lägga till i efterhand om du misstänker att de gjort något, du får i så fall meddelandet i efterhand. Om du redan har Webmaster Tools brukar de faktiskt skicka ut meddelandet på förhand så att du i teorin hinner ändra och skicka in en reconsideration request innan det tagit effekt. Det är min bestämda åsikt att Google dessutom ökat ansträngningarna när det gäller manual actions, kan tyvärr inte stödja det på data men frågor till mig gällande dem har ökat ordentligt på senare tid.

Exact Match Domain – EMD-uppdateringen

Alldeles nyligen rullade Google ut vad de kallar EMD-uppdateringen. Domäner som exakt matchar en sökfras har länge haft vad många tycker är en alldeles för stor fördel. Jag är osäker kring det här eftersom jag inte upplever att sådana domäner egentligen får en långsiktig fördel, snarare så att man inte riskerar filter i lika stor utsträckning och att det är därför de varit så populära på topp-resultaten. Det skulle i så fall förklara varför Google tagit så lång tid på sig för att komma med uppdateringen som faktiskt inte finns i Sverige än. Det är svårt att strama åt filter på t ex ankartext för exakta domäner, de flesta domäner får ju huvudparten av sina länkar på det sättet. Det är ju helt naturligt att länka till Telia.se med texten Telia.

Språkförståelse

För bara några år sedan, även med Google så handlade on page SEO mycket om att få med det exakta sökordet överallt. På senare tid har Google gått mot att mer och mer förstå och tolka. Ett tydligt tecken på det är synonym-arbetet de gör där de i allt större utsträckning förstår synonymer och kan inse att de hör ihop.

Nu är det fortfarande viktigt att ha exakt rätt sökord i titel etc men det är också viktigt att tänka på att få med synonymer, om du vill optimera för moped kan det vara vettigt att skriva moppe också.

Var med i matchen

Som slutkläm skulle jag vilja säga att det är viktigt att vara med i svängarna när det gäller sökmotoroptimering. Tyvärr är min personliga upplevelse att det faktiskt till och med finns de som säljer SEO som inte riktigt hängt med de senaste två åren och att det skapar problem. Det finns nog inget annat att göra än att du själv ser till att veta vad som gäller, åtminstone i stora drag, och om du behöver köpa sökmotoroptimering se till att köpa av någon det går att lita på.

 

14 kommentarer på "Sökmotoroptimering och förändring"

  1. Tack Magnus för en intressant och bra sammanfattning för alla oss som inte hänger med i alla seo svängar 🙂


  2. Bra och överskådlig sammanfattning som dessutom tar ner det till lekmannanivå – bra text som jag lär sprida till såväl kollegor som kunder.


  3. Jag håller med om att EMD inte ännu slagit i sverige, för när den rullades ut internationellt åkte ett par av mina EMD ned ett par hack, men lika många flög uppåt 🙂

    Det med synonymer har faktiskt fungerat riktigt bra de senaste 4 – 5 åren, skulle jag vilja säga, kanske inte riktigt lika bra på svenska marknaden som den internationella, där LSI (Latent Semantic Index) diskuterades flitigt 2007 (om jag minns rätt).

    Men, många har underskattat synonymernas betydelse anser jag 🙂

    I övrigt, en kanonartikel, och sådant man själv inte har tid (eller vilja) att sitta och köra massor av test, jag tror inte heller det går att som ”ensam SEO” klara av den mängd tester som utförs, därför bra med denna typ av artiklar …


  4. Ja, synonymer har ju varit på tapeten ett längre tag. Tycker nog de skruvat upp en del de senaste åren och tycker att de blivit klart bättre på att förstå, även internationellt och inte bara på engelska.


  5. Tack, nu måste jag och min man göra om allt. Sökord, META och Titlar. Vi har ju gjort sidan själva – utan hjälp/Carina


  6. Magnus, du skriver ”Se för guds skull till att inte ha flera sidor för samma eller väldigt lika termer.” vilket gör mig lite fundersam.

    Jag har i dagsläget för det mesta 2 sidor om samma ämne, dock varierar titel osv, t ex en om ”nöjen i oslo” och en ”oslo – nöjen”, detta gör att jag ofta är både 1:a och 2:a på relaterade sökord. Du menar att det är bättre att slå ihop dessa till en sida?


  7. Ja men det beror lite på vad du prioriterar. Om du nu har en dubbelträff så innebär det säkert att du tjänar mer pengar just nu och det kan vara väl värt det. Det innebär en ökad risk däremot och det är en avvägning man alltid måste göra, högre risk och snabbare/bättre resultat eller säkrare och inte så mycket resultat. Går i princip att applicera på all SEO.


  8. ”Tyvärr är min personliga upplevelse att det faktiskt till och med finns de som säljer SEO som inte riktigt hängt med de senaste två åren och att det skapar problem.”

    Kan inte annat än att hålla med här. När jag anställer personal till mitt team nu för tiden är det skrämmande uppenbart att många lever kvar med en strategi och ett tänk som är direkt skadligt nu för tiden.
    Det värsta är att jag nu föredrar att anlita folk som är smarta men som inte ”kan SEO” före de som jobbat på vissa SEO – företag och säger sig kunna det.
    Det går snabbare att lära upp någon från grunden än att behöva bryta ner någons kunnande innan man bygger upp det igen.

    Mycket bra sammanfattning över uppdateringarna.


  9. Tack för en intressant artikel! Alltid lika intressant att följa! Men hur ”förhålar” man sig? 😉 *se din description.


  10. Haha rättat. Man vet att man omger sig med SEO-nördar när de korrläser Meta Description 😉


  11. Kan du rekommendera ett företag som håller sig uppdaterade och verkligen gör skillnad på ens SEO om man anlitar dem?


  12. Jadå, du har ju t ex hittat hit så Pineberry är väl ett bra alternativ 🙂


  13. Bra sammanfattning där! Ska bli riktigt intressant att se nästa års (eventuella) förändringar.


Kommentarsfältet är stängt.