Sökmotorkonsult.se

Använd taggar på rätt sätt

Kaktus med massor av taggar

Många bloggar och publiceringsverktyg tillåter att man använder taggar på sina poster eller artiklar. Taggar kan vara fantastiskt bra ur sökmotorhänseende men då måste de användas på rätt sätt. Jag tänkte därför att vi skulle ta en lite noggrannare titt på hur taggar fungerar.

Till att börja med kan vi kanske kolla på vad taggar är. Egentligen är det inte så stor skillnad mellan taggar och det som i till exmpel WordPress kallas kategorier. Mest är det en skillnad på hur vi ser på dem men det finns en liten annan skillnad också, ofta visas kategorier som standard på bloggens startsida. Visserligen kan man ta bort visningen eller lägga till visning av taggarna till exempel med ett taggmoln men om vi utgår ifrån att det här är en faktiskt skillnad så kan man använda dom på olika sätt.

Om vi ser på en kategori som ett sätt för besökaren som kommer in på din startsida och är intresserad av ett specifikt ämne att hitta rätt. Du kommer in på den här bloggen och är bara intresserad av att läsa om SEO, då väljer du rimligtvis den kategorin i navigeringen. Taggen fyller då en annan funktion. Om du i nämnda kategori läst något om duplicerat innehåll som var väldigt intressant och vill läsa mer så kan det vara så att jag har varit så duktig att jag taggat artikeln med den taggen. Genom att se vad mer som har taggats (genom att klicka på länken) på samma sätt får du fram fler relevanta artiklar.

Taggmoln är inte OK

Nu har vi koll på min definition av taggar och då kan vi titta på hur vi ska använda dom. Notera att jag använder taggar på ett annat sätt än kategorier även ur SEO-hänseende. Till att börja med måste jag säga att jag hatar taggmoln. Måhända kan man ha ett taggmoln på en för det avsedd sida men som sitewide på hela bloggen eller på startsidan så förtar det lite av det som är så ruskigt bra med taggar. En anledning är att vi får så mycket länkar på varje sida och det blir inte heller de mest relevanta länkarna, dessutom saboterar det poängen med att faktiskt ha taggarna i posterna.

Ha lagom många taggar

Nästa fel man lätt kan göra med taggar är att ha för många. Om du använder för många taggar är det väldigt lätt att det blir många taggar som bara har en enda bloggpost kopplade till sig. På samma sätt som det här är värdelöst för en besökare är det också värdelöst för en sökmotoroptimerare. Du vill läsa mer om raketforskning och klickar på taggen och det du får är bara att du borde läsa samma bloggpost igen. Google blir lika sur över det här som en besökare. Det blir duplicate content och en hel massa annat dåligt. Se till att inte använda dig av fler taggar än att du faktiskt använder dom med jämna mellanrum.

Starkt förknippat med det är förstås att ha för få taggar. Om du bara har en enda tagg är det väl ganska uppenbart att det är konstigt och det samma blir om allt för många bloggposter blir taggade med ett litet antal taggar. Man blir precis som när man har för många taggar av med de stora fördelarna man får. Se till att du har tillräckligt många taggar för att allt som taggas med en viss tagg ska vara väldigt relevant.

Använd lagom många taggar på posten

Det är lätt att tänka sig att man ska tagga en bloggpost med så många relevanta taggar som möjligt. Det är inte alls bra, dels finns det en risk att du späder ut styrkan på allt för många länkar, dels gör det att du klumpar ihop allt för många poster som kanske inte är så relevanta i alla fall. Ha heller inte för få taggar, det du vill är att varje tagg ska ha en unik blandning av innehåll. Om jag här bara skulle tagga mina poster som SEO så skulle ju nästan alla poster hamna där men om jag skulle tagga med SEO och med Bloggar så skulle ju visserligen en del poster hamna i båda. En del poster skulle bara hamna i den ena eller den andra däremot och på så sätt har vi fått en bra sortering. Det är svårt att sätta ett exakt värde här för det beror på din blogg eller site, hur mycket innehåll du har, hur stark den är osv. Jag brukar sätta mellan 1-5 taggar på mina poster på den här bloggen beroende på hur snävt innehållet i posten är.

Vad ger det?

Vi stannar till lite och funderar på effekterna av det här. Om du ordnat dina taggar enligt ovan så innebär det här en del fantastiska saker. Du kommer väl ihåg att Google gillar så relevanta länkar som möjligt? Visste du att det gäller inom siten med? Ett väl använt system för taggar innebär att du på varje bloggpost både får relevanta länkar till den och från den. Varje post du skrivit om duplicate content kommer att ha en länk från en sida på din blogg som handlar om just det. Det här kan göra underverk för dina positioner men det finns lite fler saker att tänka på så vi ska gå vidare i listan.

Lägg till unikt innehåll

Många gånger kan man vilja att tagg-sidan ska kunna placera sig i sökresultaten. Om du inte hade koll på det sedan tidigare så har kategorisidor och taggsidor lite svårare än andra sidor att placera sig bra. Anledningen är enkel, det finns ingen statisk text. Genom att lägga till en liten text som är skriven just för taggen så ökar du chanserna att ranka bra och du ökar dessutom det generella värdet av taggens länkar till artiklarna. Beroende på hur stor blogg eller site du har kan det här vara ett enormt jobb och om sanningen ska fram är jag inte klar med det själv på den här bloggen. Det tillkommer ju dessutom ofta nya taggar så jobbet tar inte slut. Däremot är det väldigt, väldigt bra så det är värt att lägga tiden.

Sabotera inte din post

Ett väldigt vanligt misstag är att du tar alla viktiga sökord för artikeln och så använder du dom som taggar. Du har skrivit en jättebra och omfattande artikel om SEO på Island och så taggar du den med SEO och Island, de två ord du ville ta positioner med. Vilken sida på din site har du sagt åt Google att det är den sida som handlar mest om Island? Är det artikeln som har en god möjlighet att ta positionen eller är det taggsidan som inte alls har samma möjlighet? Använd relevanta taggar men inte allt för exakta så att du kannibaliserar på din egen post. Låt det vara solklart att det är posten som ska ta positioner på Island och tagga istället med Öar, på så vis ger du kraft åt din post om SEO på Grönland med.

Visa inte hela posten

Det här är ett så vanligt problem att de flesta amerikanske sökmotoroptimerare som jobbar med bloggar löser det på ett väldigt bakvänt sätt. Har du märkt att nästan alla SEO-plugins till WordPress sätter noindex på taggsidorna (kategorisidor med för den delen)? Att sätta noindex gör inte saken bättre, då kan man nästan lika gärna ha kvar grundproblemet som är duplicate content. Det du ska göra är att se till att taggsidan inte visar exakt samma sak som dina poster. Du har ju redan lagt till en unik text vilket faktiskt till 90% tar hand om problemet just för taggsidans skull. Nu visar den ju fortfarande hela posterna vilket faktiskt gör att dom är raka kopior av text på taggsidan. Det du ska göra är att bara visa en del av postens innehåll. Man kan göra det på olika sätt, på WordPress behöver man haxxa in the_excerpt istället för the_content medan man på Blogger inte kan göra det på något annat sätt än att bryta posterna i editorn om jag inte missat något.

Nu har du fått en lite mer genomlysande genomgång av taggar vid ett senare tillfälle ska vi prata om globala taggar, som t ex på Bloggproffs.se, för då blir det helt andra saker man ska tänka på.

26 kommentarer

  1. Tack för bra och lärorik läsning. Nu har jag lite att fixa med!

  2. Bra att det kommer till nytta, jag la ner en massa tid på posten så nu vill jag att så många som möjligt implementerar ;)

    Kommentar av Magnus

  3. Hej Magnus. Innan har jag aldrig riktigt förstått poängen med taggar. Har bara känts rörigt och man har gjort många misstag som du nämner i ditt inlägg, tex att sätta för många taggar.

    Efter denna läsningen förstår jag att jag gjort en stor miss och precis som Martin har man en del att snygga till. :)

  4. Håller helt med.. Är sjukt rörigt med många aldeless FÖR specifika taggar på inläggen. Blir mer generellt från och med nu och drar ned antal taggar med minst hälften.

    Kommentar av Stefan

  5. Bra att den kommer till nytta som sagt. Jag har fått ett ganska intressant email om Taggmoln så jag ska se om det går att få till en lite mer djuplodande artikel om det. Blir kanske lite mer avancerad SEO i den.

    Kommentar av Magnus

  6. Bra tips, men hur gör man för att skriva en statisk text på en taggsida egentligen? Jag har också fått erbjudanden om annonser på en viss tagg, men hur kommer jag åt att redigera en sådan sida?

    Tacksam för tips!

    Kommentar av Christian

  7. En del teman visar det du sätter som etikettbeskrivning men långt från alla. Beskrivningen tillåter dessutom bara text så om du vill ha annonser, formulär eller bilder på taggsidorna behövs nog lite kodande. Kanske kan det vara en bra start att börja med pluginet Category Pages (om det är någon som känner till ett liknande just för taggar så lämna en kommentar).

    Kommentar av Magnus

  8. [...] Tagga ner, eller använd dom åtminstone rätt Sökmotorkonsult.se är en fin fin webbplats och blogg för dig som vill lära mer om sökmotoroptimering. För några dagar sedan läste jag deras inlägg om hur man använder taggar, eller etiketter som det nog heter på svenska, på ett bättre och mer korrekt sätt till dina blogginlägg. Mycket läsvärt. [...]

    Pingback av Snabbare laddningstider och mindre taggar

  9. Det här inlägget tycker jag är guld! Rätade ut en del frågetecken samt beskrev fördelarna och nackdelarna med tags. Nackdelen med att inte skriva nyckelorden i tags är att du missar trafik från wordpress där vissa faktiskt söker på tags för att hitta information. Nu väger detta inte upp fördelarna men bara en liten tanke.

    Kommentar av Christian

  10. Jo, det gäller ju på WordPress.com. Där gäller ett helt annat förfarande än när man har en egenhostad WP.

    Kommentar av Magnus

  11. Det här var en schyst artikel måste jag säga. Hängde dock inte riktigt med på varför man inte ska ha noindex på själva taggsidorna?

    Kommentar av Viktor

  12. Tänk så här, du har en kategori som är ett av dina huvudämnen på bloggen. På sökmotorkonsult.se skulle det kunna vara ”Sponsrade länkar”. Du har massor av sidor som länkar till den med precis rätt ankartext och i sanning tycker jag att den borde kunna vara den allra relevantaste sidan för ämnet. Om man är ute efter att lära sig mer om ämnet är ju en samlingssida med samtliga dina inlägg på området bäst.

    Om du då av tekniska skäl sätter noindex på den så saboterar du ju något som har potential att vara ditt allra bästa innehåll.

    Anledningen till att många sökmotoroptimerare rekommenderar det är att de inte förstått hur man löser de tekniska problemen. Det finns sätt att hantera det som gör att det inte blir duplicate content, det finns sätt att hantera det som gör att man kan ta positioner med sidan. Exemplet Sponsrade Länkar duger gott igen, gör en sökning får du se.

    Jag har skrivit ganska ingående om hur vi hanterat kategorisidor på den här bloggen i http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/sa-funkar-sokmotorkonsult-se

    Kommentar av Magnus

  13. Här sa du en massa som jag faktiskt inte alls hade tänkt på tidigare.

    Kommer direkt se över hur många och vilka taggar jag använder. För det är som du säger, en del taggar som troligen bara har ett inlägg.

    Samtidigt en väldigt intressant idé med att lägga in lite statisk information i självaste tagsidorna. Vet inte direkt hur jag ska göra det än då det i min uppfattning är så att taggarna är tagna ur en databas ju? Så får se hur jag ska lösa den.

    Om någon har förslag så tar jag gärna emot.

    Kommentar av Exoclyps

  14. Och koden kom inte med, men det är

    tag_description();

    med php taggar runtom

    Kommentar av Henrik

  15. Bra inlägg! Jag säger som någon annan här ovanför; nu har jag lite (mer) att jobba med. ;-)

  16. Bra post!

    Jag tycker bara att det blir ibland väldigt komplicerat att hitta en balans, posta flera gånger i samma tag men samtidigt inte försöka få den att ranka på sökordet som bloggposten skulle ranka på. Sen ska man även ha flera poster i samma tag..

    Men om man inte tänker på SEO och bara taggar för användare så brukar det lösa sig. Det viktigaste är egentligen att ha ”unikare” innehåll på taggsidan och inte försöka ranka på sökord som bloggposterna försöker ranka på.

    Jag ser på taggar som kringord för kategorierna och sökord bloggposterna försöker ranka på. Men samtidigt ska det bloggas några gånger då och då i taggarna annars är det onödigt att tagga.

    Kommentar av Alex

  17. Bra artikel, men vad anser du om taggar i sitemap’en? Ska man lägga till dessa eller inte?

    Såg att du lagt till taggar i din sitemap…

    Men när Google väl indexerat sidan, så har de ju hittat taggarna, så varför ska man lägga till dessa i sin sitemap?

    Kommentar av Juri Salminen

  18. Tycker att du ska ha med alla sidor som är viktiga i din sitemap. Om inte annat kan du se den som en failsafe.

  19. Tack för intressant läsning, men jag har en fråga…

    På vilket sätt menar du att taggen ”Öar” skulle ge kraft åt ex. ”Grönland”?

    Google förstår ju inte vad ”öar” betyder och inte heller att ”Grönland” är just en ”ö”, så hur skulle detta fungera?

    Menar du att man ska tagga alla sina ”ö”-inlägg med ”Öar” istället för respektive ös namn och på så vis få en tagg som listar alla inlägg som handlar om olika öar?

  20. Ja, beroende på hur många öar du har och hur mycket övrigt innehåll. Även om Google inte förstår att Grönland är en ö så är jag övertygad om att de kommer kunna se likheter mellan artiklar om Island, Grönland och Själland.

  21. Tack, här lärde jag mig något nytt!

  22. Såg nu att title-taggen blivit lite knasig :)

    Kommentar av Jonas, GFD Webbyrå

  23. Extremt bra bloggpost om ett intressant ämne, håller med om varenda del.

  24. Fixade titeln!

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]