Sökmotorkonsult.se

Titel & Meta-optimeraren – nytt verktyg

Titel & Meta-optimeraren

Idag lanserar vi ett nytt verktyg här på Sökmotorkonsult.se. Verktyget är döpt till Titel & Meta-optimeraren och som namnet avslöjar är det ett hjälpmedel för att optimera titlar och meta descriptions.

Vi är glada att våra tidigare verktyg, SEO-verktyget och 301 Redirect, uppskattas och används flitigt. Därför känns det naturligt för oss att fortsätta spåret med att utveckla verktyg. Denna gång valde vi att göra ett verktyg för att optimera titlar och meta descriptions. Vi kallar verktyget Titel & Meta-optimeraren och du hittar det här eller ute i högerkolumnen.

Både titel och meta description är viktiga element för hur Google väljer att bedöma en sidas innehåll. Dessutom är det viktiga från ett konverteringsperspektiv då det är dessa två element som (oftast) visas i sökresultatet. En bra titel och meta description tar därför både hänsyn till sökmotoroptimering och konvertering.

Vårt verktyg är inspirerat av SEO Mofos motsvarande verktyg som flera här på Pineberry använt flitigt. Vi ansåg att det var dags för en titel och meta-optimerare på svenska med lite nya funktioner.

Nu hoppas vi att verktyget är självförklarande men jag passar ändå på att gå igenom de steg och möjligheter som finns:

1. Ange din URL

Genom att ange URL:en till webbsidan du vill optimera och trycka på knappen Hämta titel & meta hämtar verktyget din nuvarande titel och meta description. Det går såklart även att använda verktyget utan att hämta en befintlig titel och meta description. Fyll då bara i den URL du tänker använda och gå vidare utan att klicka på knappen.

Här finns två tillval:

Visa datum – Genom att klicka i detta val och ange ett datum så läggs detta före din meta description i förhandsvisningen av sökresultatet. Google väljer ofta att visa ett datum på vissa typer av sidor, exempelvis nyhetsartiklar och blogginlägg. Visas det ett datum i sökresultatet finns det mindre plats kvar till själva meta description vilket vårt verktyget tar hänsyn till.

Betonat sökord – Google fetstilar det som söks på om detta finns med i titel och / eller meta description. Funktionen här i verktyget är till viss del estetisk men kan med fördel användas om du enkelt vill se hur många gånger du nämner ett sökord.

2. Optimera din titel

Som det låter. Här skriver du den titel du vill ha. Verktyget räknar ned hur många tecken du har kvar tills titeln blir för lång.

För titelns längd har vi valt att vara konservativa och gränsen är satt till 64 tecken inklusive blanksteg. Håller du dig till 64 tecken kan du vara säker på att titeln får plats utan att Google bryter av den.

Det går dock i många fall att få in några tecken till. Detta beror på hur ”breda” tecken du använder i din titel. Google utgår från en viss bredd och inte ett viss antal tecken när de avgör hur lång en titel får vara. Exempelvis kan du få plats med fler än 100 tecken om din titel bara består av smala tecken som ”iiiiiiiiiii…”.

3. Optimera din meta description

Nu är det dags för din meta description. Även här räknar vi ned hur många tecken som är kvar. Vår rekommendation för längden på meta description är att den ska vara mellan 130-156 tecken. Är den längre än 156 finns precis som för titeln en risk att Google bryter av den. Det negativa med en för kort meta description är att du missar ett gyllene tillfälle att övertyga den som söker att välja just ditt resultat. Dessutom blir det svårare att få in sökorden på ett naturligt sätt i beskrivningen.

4. Förhandsvisning av sökresultatet

Slutligen visas hur din titel och meta description kommer se ut i sökresultatet och om det får plats.

Vi tar som alltid tacksamt emot kommentarer och feedback.

God jul!

9 kommentarer

  1. Bra jobbat! På tiden att det kom en svensk version av verktyget, bokmärkt! :-)

    Testade och tyckte det blev helt okej:

    Titel: Skaffa ditt sprillans nya kök i Lund hos Hejdes!
    Description:
    Är det dags att skaffa nytt kök? Kom till Hejdes Woody Bygghandel i Lund som är experter på kök. Vi finns med er hela vägen från beställning till montering.

    Kommentar av Måns Gullberg

  2. Måns,

    Tack för din kommentar och kul att du gillar verktyget.

  3. Jag tycker att era verktyg är mycket bra. Ett stort tack!

  4. Tackar för detta underbara verktyg som gör det hela lite lättare. Man ska ju inte krångla till det i onödan :)

    Kommentar av Strumpor

  5. Vore det inte fint att koppla ihop ”hur mår min sajt” med detta verktyg, framförallt från sajt-hållet när man fått låga poäng för titeln?

  6. Christoffer,

    Tack för din kommentar och ditt förslag som är en bra idé som vi garanterat kommer använda oss av.

  7. Bra verktyg, kommer användas flitigt framöver när man optimerar dessa viktigt taggar!

    Kommentar av Robin

  8. Bra verktyg, kommer att användas flitigt.

    Kommentar av Thed

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]

Michael Wahlgren Google Glass

Först i världen med att optimera för Google Glass

Vi är enormt glada och stolta över att idag meddela att svenska Pineberry kommer vara först i världen att optimera för Google Glass. På en presskonferens senare i veckan i Mountain View, Kalifornien kommer denna nyhet presenteras. Men alla våra trogna […]