Sökmotorkonsult.se

Titel & Meta-optimeraren – nytt verktyg

Titel & Meta-optimeraren

Idag lanserar vi ett nytt verktyg här på Sökmotorkonsult.se. Verktyget är döpt till Titel & Meta-optimeraren och som namnet avslöjar är det ett hjälpmedel för att optimera titlar och meta descriptions.

Vi är glada att våra tidigare verktyg, SEO-verktyget och 301 Redirect, uppskattas och används flitigt. Därför känns det naturligt för oss att fortsätta spåret med att utveckla verktyg. Denna gång valde vi att göra ett verktyg för att optimera titlar och meta descriptions. Vi kallar verktyget Titel & Meta-optimeraren och du hittar det här eller ute i högerkolumnen.

Både titel och meta description är viktiga element för hur Google väljer att bedöma en sidas innehåll. Dessutom är det viktiga från ett konverteringsperspektiv då det är dessa två element som (oftast) visas i sökresultatet. En bra titel och meta description tar därför både hänsyn till sökmotoroptimering och konvertering.

Vårt verktyg är inspirerat av SEO Mofos motsvarande verktyg som flera här på Pineberry använt flitigt. Vi ansåg att det var dags för en titel och meta-optimerare på svenska med lite nya funktioner.

Nu hoppas vi att verktyget är självförklarande men jag passar ändå på att gå igenom de steg och möjligheter som finns:

1. Ange din URL

Genom att ange URL:en till webbsidan du vill optimera och trycka på knappen Hämta titel & meta hämtar verktyget din nuvarande titel och meta description. Det går såklart även att använda verktyget utan att hämta en befintlig titel och meta description. Fyll då bara i den URL du tänker använda och gå vidare utan att klicka på knappen.

Här finns två tillval:

Visa datum – Genom att klicka i detta val och ange ett datum så läggs detta före din meta description i förhandsvisningen av sökresultatet. Google väljer ofta att visa ett datum på vissa typer av sidor, exempelvis nyhetsartiklar och blogginlägg. Visas det ett datum i sökresultatet finns det mindre plats kvar till själva meta description vilket vårt verktyget tar hänsyn till.

Betonat sökord – Google fetstilar det som söks på om detta finns med i titel och / eller meta description. Funktionen här i verktyget är till viss del estetisk men kan med fördel användas om du enkelt vill se hur många gånger du nämner ett sökord.

2. Optimera din titel

Som det låter. Här skriver du den titel du vill ha. Verktyget räknar ned hur många tecken du har kvar tills titeln blir för lång.

För titelns längd har vi valt att vara konservativa och gränsen är satt till 64 tecken inklusive blanksteg. Håller du dig till 64 tecken kan du vara säker på att titeln får plats utan att Google bryter av den.

Det går dock i många fall att få in några tecken till. Detta beror på hur ”breda” tecken du använder i din titel. Google utgår från en viss bredd och inte ett viss antal tecken när de avgör hur lång en titel får vara. Exempelvis kan du få plats med fler än 100 tecken om din titel bara består av smala tecken som ”iiiiiiiiiii…”.

3. Optimera din meta description

Nu är det dags för din meta description. Även här räknar vi ned hur många tecken som är kvar. Vår rekommendation för längden på meta description är att den ska vara mellan 130-156 tecken. Är den längre än 156 finns precis som för titeln en risk att Google bryter av den. Det negativa med en för kort meta description är att du missar ett gyllene tillfälle att övertyga den som söker att välja just ditt resultat. Dessutom blir det svårare att få in sökorden på ett naturligt sätt i beskrivningen.

4. Förhandsvisning av sökresultatet

Slutligen visas hur din titel och meta description kommer se ut i sökresultatet och om det får plats.

Vi tar som alltid tacksamt emot kommentarer och feedback.

God jul!

9 kommentarer

  1. Bra jobbat! På tiden att det kom en svensk version av verktyget, bokmärkt! :-)

    Testade och tyckte det blev helt okej:

    Titel: Skaffa ditt sprillans nya kök i Lund hos Hejdes!
    Description:
    Är det dags att skaffa nytt kök? Kom till Hejdes Woody Bygghandel i Lund som är experter på kök. Vi finns med er hela vägen från beställning till montering.

    Kommentar av

    Måns Gullberg

  2. Måns,

    Tack för din kommentar och kul att du gillar verktyget.

  3. Jag tycker att era verktyg är mycket bra. Ett stort tack!

  4. Tackar för detta underbara verktyg som gör det hela lite lättare. Man ska ju inte krångla till det i onödan :)

    Kommentar av

    Strumpor

  5. Vore det inte fint att koppla ihop ”hur mår min sajt” med detta verktyg, framförallt från sajt-hållet när man fått låga poäng för titeln?

  6. Christoffer,

    Tack för din kommentar och ditt förslag som är en bra idé som vi garanterat kommer använda oss av.

  7. Bra verktyg, kommer användas flitigt framöver när man optimerar dessa viktigt taggar!

    Kommentar av

    Robin

  8. Bra verktyg, kommer att användas flitigt.

    Kommentar av

    Thed

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]