Sökmotorkonsult.se

Titel & Meta-optimeraren – nytt verktyg

Titel & Meta-optimeraren

Idag lanserar vi ett nytt verktyg här på Sökmotorkonsult.se. Verktyget är döpt till Titel & Meta-optimeraren och som namnet avslöjar är det ett hjälpmedel för att optimera titlar och meta descriptions.

Vi är glada att våra tidigare verktyg, SEO-verktyget och 301 Redirect, uppskattas och används flitigt. Därför känns det naturligt för oss att fortsätta spåret med att utveckla verktyg. Denna gång valde vi att göra ett verktyg för att optimera titlar och meta descriptions. Vi kallar verktyget Titel & Meta-optimeraren och du hittar det här eller ute i högerkolumnen.

Både titel och meta description är viktiga element för hur Google väljer att bedöma en sidas innehåll. Dessutom är det viktiga från ett konverteringsperspektiv då det är dessa två element som (oftast) visas i sökresultatet. En bra titel och meta description tar därför både hänsyn till sökmotoroptimering och konvertering.

Vårt verktyg är inspirerat av SEO Mofos motsvarande verktyg som flera här på Pineberry använt flitigt. Vi ansåg att det var dags för en titel och meta-optimerare på svenska med lite nya funktioner.

Nu hoppas vi att verktyget är självförklarande men jag passar ändå på att gå igenom de steg och möjligheter som finns:

1. Ange din URL

Genom att ange URL:en till webbsidan du vill optimera och trycka på knappen Hämta titel & meta hämtar verktyget din nuvarande titel och meta description. Det går såklart även att använda verktyget utan att hämta en befintlig titel och meta description. Fyll då bara i den URL du tänker använda och gå vidare utan att klicka på knappen.

Här finns två tillval:

Visa datum – Genom att klicka i detta val och ange ett datum så läggs detta före din meta description i förhandsvisningen av sökresultatet. Google väljer ofta att visa ett datum på vissa typer av sidor, exempelvis nyhetsartiklar och blogginlägg. Visas det ett datum i sökresultatet finns det mindre plats kvar till själva meta description vilket vårt verktyget tar hänsyn till.

Betonat sökord – Google fetstilar det som söks på om detta finns med i titel och / eller meta description. Funktionen här i verktyget är till viss del estetisk men kan med fördel användas om du enkelt vill se hur många gånger du nämner ett sökord.

2. Optimera din titel

Som det låter. Här skriver du den titel du vill ha. Verktyget räknar ned hur många tecken du har kvar tills titeln blir för lång.

För titelns längd har vi valt att vara konservativa och gränsen är satt till 64 tecken inklusive blanksteg. Håller du dig till 64 tecken kan du vara säker på att titeln får plats utan att Google bryter av den.

Det går dock i många fall att få in några tecken till. Detta beror på hur ”breda” tecken du använder i din titel. Google utgår från en viss bredd och inte ett viss antal tecken när de avgör hur lång en titel får vara. Exempelvis kan du få plats med fler än 100 tecken om din titel bara består av smala tecken som ”iiiiiiiiiii…”.

3. Optimera din meta description

Nu är det dags för din meta description. Även här räknar vi ned hur många tecken som är kvar. Vår rekommendation för längden på meta description är att den ska vara mellan 130-156 tecken. Är den längre än 156 finns precis som för titeln en risk att Google bryter av den. Det negativa med en för kort meta description är att du missar ett gyllene tillfälle att övertyga den som söker att välja just ditt resultat. Dessutom blir det svårare att få in sökorden på ett naturligt sätt i beskrivningen.

4. Förhandsvisning av sökresultatet

Slutligen visas hur din titel och meta description kommer se ut i sökresultatet och om det får plats.

Vi tar som alltid tacksamt emot kommentarer och feedback.

God jul!

9 kommentarer

  1. Bra jobbat! På tiden att det kom en svensk version av verktyget, bokmärkt! :-)

    Testade och tyckte det blev helt okej:

    Titel: Skaffa ditt sprillans nya kök i Lund hos Hejdes!
    Description:
    Är det dags att skaffa nytt kök? Kom till Hejdes Woody Bygghandel i Lund som är experter på kök. Vi finns med er hela vägen från beställning till montering.

    Kommentar av

    Måns Gullberg

  2. Måns,

    Tack för din kommentar och kul att du gillar verktyget.

  3. Jag tycker att era verktyg är mycket bra. Ett stort tack!

  4. Tackar för detta underbara verktyg som gör det hela lite lättare. Man ska ju inte krångla till det i onödan :)

    Kommentar av

    Strumpor

  5. Vore det inte fint att koppla ihop ”hur mår min sajt” med detta verktyg, framförallt från sajt-hållet när man fått låga poäng för titeln?

  6. Christoffer,

    Tack för din kommentar och ditt förslag som är en bra idé som vi garanterat kommer använda oss av.

  7. Bra verktyg, kommer användas flitigt framöver när man optimerar dessa viktigt taggar!

    Kommentar av

    Robin

  8. Bra verktyg, kommer att användas flitigt.

    Kommentar av

    Thed

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

google-logo-on-enter-key-concepts-of-popular-search-engine

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid. Det jag kommer ta upp idag handlar dels […]

förbättrad-ehandel

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg. Google arbetar ständigt […]

Tomma Skyltar

Gratis klick med dynamiska webbplatslänkar

För annonsörer som inte utnyttjat möjligheten att använda sig av webbplatslänkar (sitelinks) i sina annonser lanserade Google i somras ett annonstillägg som skapar webbplatslänkar automatiskt åt dem. Dynamiska webbplatslänkar har släppts över hela världen och är alltså även tillgängligt i Sverige. Den 24:e juli […]

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]