Sökmotorkonsult.se

Topp 10 SEO-missar

Det är lätt att begå misstag, särskilt när man inte har riktigt koll på vad man håller på med. SEO är dessutom ett ganska komplext område för en nybörjare och då händer det extra ofta att det blir fel. Här kommer vår topp 10 SEO-missar.

10. Bygga sin site helt i flash

Google har gått ut och sagt att dom numer är hejare på att indexera siter byggda i flash. Det är helt enkelt fel, en site byggd i flash kommer få alla möjliga problem och det är på snudd till omöjligt att ta positioner. Reklambyrån Lowe Brindfors gjorde sig ett namn med sin Googlehatande Flash-site, ett bra exempel på SEO-missen att bygga sin site helt i flash. (besök)

9. Ljuga till ordentligt i sitt länkbete

Länkbeten kan vara en av de allra bästa metoderna för att få inlänkar men vad kan man egentligen göra? Att blåljuga och hitta på nyheter som är helt fantastiska kan generera enorma mängder inlänkar men du kan få en hel skitstorm som tack. Aftonbladet gjorde det med sin artikel om judiska organstölder men mest känt är kanske Money.co.uks historia om trettonåringen som stal sin pappas kreditkort för att köpa prostituerade. ( mer info)

8. Starta 100 bloggar på Aftonbladet

Att använda sig av gratisbloggar för att bygga länkar är inte helt ovanligt, utan att lägga ner stora mängder jobb (eller länkstyrka) kan du inte få särskilt bra resultat och dessutom är det riktigt dålig PR. Om du hamnar i media tack vare dem är det väl extra trist. (IDG)

7. Ha din text i bildform

Med jämna mellanrum stöter man på en site där någon brilliant designer inte tyckte att det dög med vanliga web-typsnitt. Lösning är då att göra en enda stor bild med all text. Google är ju så himla bra på att läsa text i bildform. Här finns en metod för motsatsen.

6. Ha för bråttom

Om du bygger länkar är en av de absolut viktigaste läxorna att ta det lugnt, om du inte har tålamod är det inte ett jobb för dig. Att bygga länkar allt för hårt allt för snabbt är ett ganska säkert sätt att hamna i ett filter. Varför är det värre än att till exempel bygga siten i Flash? Svaret är enkelt en flashsite går alltid att bygga om.

5. Tro på sånt du läser på nätet

Det första alla gör när de lärt sig det minsta lilla om sökmotoroptimering är att de sätter igång och skriver en guide. Om du tror på det som står i artiklar på nätet är det kört, du kommer fastna i varenda filter, åka på varenda straff och aldrig ta några positioner. Internet fungerar nämligen på det sättet, det finns ingen kvalitetskontroll på det som skrivs.

4. Köp in SEO från ett indiskt bolag

Det går faktiskt att köpa in SEO från indiska SEO-bolag och det kan vara rejält smart, kostnaden är ofta enormt mycket lägre än från ett svenskt. Problemet är att en mycket stor andel av dessa bolag levererar de spammigaste och riskablaste tjänsterna som finns inom SEO. Om du ska köpa in indiska tjänster måste du verkligen veta vad du gör annars är risken stor att din site är borta ur Googles index för all framtid. Jag skulle till exempel inte köpa tjänster från link-popularity-india.blogspot.com

3. Var sådär smart

Det allra vanligaste misstaget som nybörjare inom SEO begår är att de försöker vara lite smartare, försöker hitta sätt att överlista Google. Det leder nästan alltid till att man blir straffad. Att automatiskt generera tusentals länkar från innehållsfattiga siter, att skaka fram oändligt med dynamiskt content på sin site osv kan bara leda till att du hamnar på ett ställe långsiktigt och det är inte toppen av sökresutlatet. Jobba med SEO på det jobbiga sättet, om det fanns en massa genvägar tror du verkligen att vi andra skulle anstränga oss så mycket?

2. Betala rejält för en webshop i frames

Det här är kanske närbesläktat med flashmisstaget men frames är ännu dummare. Flash ger dig ju åtminstone lite tuffa effekter som kan vara knivigt att göra på en ordentlig websida. Frames ger dig inga fördelar och likt förbannat envisas folk med att för dyra pengar sälja på stackars nybörjare webshoppar i frames. (Michael jämför det med bluff-fakturor)

1. Satsa på branding på nätet

En mycket god vän till mig säger att ”All internetmarknadsföring som misslyckats kallas branding”. Fördelen på nätet är att du kan få kunder direkt, du kan mäta vad de köper och du kan se hur många som kommer till din site. Om du betalar för visningar i gammelmedia är du lurad, du kan lika gärna betala för klick och få visningarna på köpet. Hur många besökare fick du från senaste kampanjen och vad var det de gjorde alldeles innan de kom till dig? Hade de precis sökt efter en vara eller tjänst de ville köpa eller höll de på att läsa en artikel om någon nyskild kändis?

5 kommentarer

  1. vetefan där om #1 Magnus. Branding på nätet är lika viktigt som brading anywhere else

    Kommentar av

    tobi

  2. Joda, jag ser också behovet av branding men min åsikt är att om du ändå gör det så se till att få ut mer. Det finns inget som säger att du inte samtidigt kan generera försäljning.

    Kommentar av Magnus

  3. Skitstorm (punkt 9) är ett ord som används för sällan.

    Han Lowe Brindfors hemsida tyckte jag var tjusig och att det är ett bra användande av Flash. Väldigt svårt att ranka på ”reklambyrå” eller liknande ändå, så då tycker jag att man kan köra Flash. Bra om man kan få in lite vanlig text nere på sidan eller liknande iofs.

    Kommentar av

    John Paulie

  4. Som jag uppfattade det som skrevs om Lowe Brindfors var det nog mest att man på en reklambyrås site måste visa att man också förstår Internet. Man kan inte gärna säga att man gör det om man helt missat sökmotorer. Alltså kan det finnas en poäng i att bygga en site som kan få sökmotortrafik även om man faktiskt inte får det.

    Kommentar av Magnus

  5. Skön lista!!
    Ja, man gör ju några av misstagen i början…minst sagt…

    Hahahah!

    Kör hårt mannen!

    Petter

    Kommentar av Petter

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Authorship försvinner

Google tar bort Authorship

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget. I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera […]

Adwords Exakt Matchtyp

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med […]

Guldläge på nätet - ranking

Vägen till toppen krävde det otänkbara

Ibland krävs det att du gör något som normalt är otänkbart för att nå toppen. I detta inlägg berättar jag vad som krävdes för att få vår sajt Guldlägepånätet.se att ranka etta på sitt viktigaste sökord. När Magnus Bråth och […]

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]