Sökmotorkonsult.se

Topp 30 mest optimerade sökorden

Vårt populära On Page-verktyg har precis nått över 150 000 gjorda analyser. Helt fantastiskt tycker vi på Pineberry. Vi firar detta genom att ta en titt på vilka sökord som använts mest frekvent i dessa 150 000 gjorda analyser.

Vi lanserade vårt kostnadsfria On Page-verktyg för drygt 2 år sedan. För cirka ett halvår sedan firade vi 100 000 gjorda analyser. Nu har det gjorts ytterligare 50 000 analyser. Vi är väldigt glada över att vårt verktyg är populärt och används frekvent. För er som ännu inte testat verktyget så finns det uppe i högra hörnet här på Sökmotorkonsult.se. Testa gärna du också.

För att fira att vi nått 150 000 gjorda analyser har vi tagit fram spännande statistik över vilka sökord som använts oftast i dessa 150 000 körningar. Då vi nått en väldigt stor spridning på verktyget i Sverige så ger det en intressant bild av vilka sökord i Sverige som det sökmotoroptimeras flitigast för.

I undersökningen har vi endast räknat ett sökord en gång per domän. Så om en domän använt verktyget tre gånger för samma sökord så har vi endast räknat det en gång i denna sammanställning. Siffran i kolumnen Antal nedan visar alltså hur många unika domäner som optimerat för just det sökordet i vårt verktyg.

Topp 30 mest optimerade sökord

Plats Sökord Antal
1 blogg 314
2 webbyrå 294
3 foto 219
4 seo 185
5 webbdesign 177
6 design 160
7 sökmotoroptimering 149
8 poker 146
9 fotograf 140
10 hemsida 131
11 inredning 126
12 mode 121
13 smycken 119
14 casino 114
15 barnkläder 108
16 google 103
17 reklambyrå 99
18 iphone 86
19 kläder 81
20 sexleksaker 81
21 catering 81
22 tjäna pengar 79
23 reklam 79
24 webbhotell 77
25 musik 75
26 hotell 71
27 rekrytering 68
28 massage 66
29 konferens 64
30 leksaker 60

 

Det kanske mest förvånande resultatet i listan är att den toppas av sökordet ”blogg”. Detta är inget som vi eller du kanske direkt ser som ett attraktivt sökord att optimera för. Anledningen att ”blogg” trots detta toppar listan tror vi beror att vårt On Page-verktyg är väldigt populärt bland bloggare och när de testar verktyget så har många valt just sökordet ”blogg”.

Övriga sökord på listan är tydligt kommersiella och är sökord som både har stor sökvolym och kan generera bra intäkter för de som rankar högt på dem. Sökordet som ligger två på listan, ”webbyrå”, har vi direkt och indirekt påverkat antal analyser på genom vår undersökning om Bästa Webbyrå som gjordes med hjälp av verktyget.

Är det några sökord som du är förvånad över att det är med eller saknas i listan?

15 kommentarer

  1. Ganska intressant lista på sina sätt, förstås, men vilken härlig longtail det måste vara att gräva runt i! =)

    Kommentar av Jonas

  2. Webbyråtestet gjordes ju för längesedan, när uppdateras listan?

    Kommentar av Fredrik

  3. Fredrik,

    Vi planerar att göra en uppföljning på Webbyråtestet under 2011. Exakt tidpunkt är ännu inte bestämt.

    Med tanke på att ”reklambyrå” ligger så pass högt som det gör i listan ovan blir det kanske även en egen genomgång på detta. Vi får se.

    Kommentar av Michael

  4. Detta var spännande!
    Tack för att ni delar med er!

    Det är kul med listor, så enkelt att se!
    Ser fram emot webbyrå testet!

    Petter

    Kommentar av Petter

  5. En kul lista att titta på, verkar som om intresset runt ämnet sökmotoroptimering är stort när det ordet är nr 7 och seo nr 4. Trodde att populära resemål skulle vara med.

    Kommentar av wahlamn

  6. Jo, det blir förstås så att alla som jobbar med sökmotoroptimering åtminstone till viss del faktiskt ägnar sig åt sökmotoroptimering själva. Dessutom borde testet attrahera folk inom SEO vilket förstås gör att det testas ofta.

    Kommentar av Magnus

  7. Wahlman,

    Jag hade nog också förväntat mig några fler av de stora reserelaterade sökorden skulle vara med högre upp, som t ex ”resor” och ”flygresor”. Dock är ”hotell” med på listan vilket är ett sökord som är både stort i sökvolym och väldigt lönsamt.

    Kommentar av Michael

  8. Först, gratulerar till ett mycket omfattande material som ni har att arbete med inom ert eget SEO-arbete.
    Sedan kan man undra i vilken utsträckning man använder testet för skarpa sidor förutom att man kanske gör någon slagning på SEO-relaterade ord som är kopplade till en själv.
    Och då vilka det egentligen är som använder det på högvolyms ord.

    Men smart är det av er.

    Kommentar av Urban

  9. Urban,

    Tack för din kommentar.

    Det är helt klart som du säger att verktyget används på väldigt olika sätt och av olika anledningar. Vissa använder när det bygger sin sajt, andra för redan färdiga sajter och några för att se hur deras konkurrenter står sig.

    Oavsett anledning till att någon använder verktyget anser jag att det ger en väldigt intressant fingervisning om vilka sökord som är populära att optimera för i Sverige.

    Kommentar av Michael

  10. Intressant att webbyrå kommer som tvåa, vilket jag ser som ett bevis på att ni haft en viss påverkan på vissa webbyråers syn på vikten av sökmotoroptimering ;)

  11. Gillar verktyget och är nog en av de bidragande på ordet fotograf *ler* Tack för ett bra verktyg och varför har ni ingen Flattr knapp så man kan skänka en peng :)

    Kommentar av Daniel Norin

  12. Hejsan Micheal,

    Mycket Intressant lista, på 150.000 sökningar och ingen ord/fras mer än 314 sökningar, jag trodde att poker, blogg, dajting, m.m. skulle det vara mycket flera sökningar på. Väntar med spänning på nästa lista.

    //Lennart

    Kommentar av Lennart

  13. Oerhört intressant, tack för att ni delar med er av resultaten. Hade nog inte heller förväntat mig att se blogg på första plats…

    Kommentar av Seotjejen

  14. Lennart,

    Tackar för din kommentar.

    Siffran 314 är antalet sajter som valt ”blogg” i verktyget. Många av dessa 314 sajter har dock gjort fler sökningar än 1 på ”blogg” så det totala antalet sökningar på blogg är större än 314. Så 314 går inte rakt av att jämföra med 150 000 även om jag håller med dig om att där är väldigt många ”tail sökningar”.

    Vi kommer med en intressant uppföljning på denna lista nästa vecka.

    Kommentar av Magnus

  15. Jag måste ge er en eloge för er öppenhet och er raka och tydliga kommunikation. Roligt att det finns folk som lever som de lär och delar med sig av sin kunskap. Att fotograf kom så högt upp var en överraskning. Att sexleksaker låg högt har min plånbok redan berättat…:-)

    Kommentar av Niklas

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]