Topp 5 Trender inom sökmotoroptimering 2011

Nyårsafton i Singapore

Det har blivit dags för årets upplaga av Sökmotorkonsults bild av framtiden. 2011 närmar sig med stormsteg och det är förstås som alltid viktigt att hålla ögonen på var branschen är på väg. Vi har slagit ihop de kloka huvuden som finns på Pineberry för att komma med några kvalificerade gissningar om nästa år.

I första hand tar vi upp sådana tendenser vi sett under 2010 inom alla områden av sökmotoroptimeringen, många är smarta, en del riktigt konstiga och andra direkt kontraproduktiva. Här kommer de 5 största trenderna för nästa år.

1. Spam lönar sig

Under 2010 har spam fått en revival, forum och bloggar om sökmotoroptimering fullkomligen fylls av tips om hur man lämnar tusentals kommentarer i bloggar, hur man ska skapa profiler på sociala nätverkssidor och ”sökmotoroptimerare” som säljer dessa tjänster. Sanningen är dessutom att spam verkar fungera bättre än vad det tidigare gjort, som om Google blivit sämre på att hantera det.  Vi är övertygade om att kommentarsspam kommer nå sin peak under 2011 och att Google i slutet på året slår till rejält och rensar bland sökresultaten.

Om du gillar kortsiktiga lösningar så kan du säkert spamma dig till ganska bra resultat under 2011 men vår gissning är att du lagom till ju nästa år blir utsparkad ur sökresultatet helt av tomten.

2. Gott om myter, igen

Myter sprider sig inom seo-branschen på ett sätt som ingen av oss sett inom något annat segment. Det brukar börja med att Matt Cutts eller någon annan på Google säger något luddigt på en konferens. Därefter drar alla slutsatser ur det som om det vore hårda fakta och innan du vet ordet av har det dykt upp helt nya ”seo-experter” som säger att man måste ha tomteluva på sig när man skriver in Meta Keywords eller att man kan vända på TCP-kabeln för att Pageviews ska förvandlas till unika besökare. Det kommer vara gott om myter inom sökmotoroptimering under 2011.

3. Konsolidering

Det finns gott om smålirare i branschen och det finns gott om större bolag som inte tjänar några pengar. Det finns massor av olika sätt att arbeta med SEO och en del är framgångsrika, andra inte. Förra uppköpsrundan som skedde bland seo-företag var nog för tidig, det gick inte så bra för de sammaslagna företag som skapades. Under 2011 kan vi däremot komma att se en andra omgång av konsolidering (mitt rättstavningsprogram föreslår att jag ska skriva Konstantinopel istället) i branschen och nu är tiden nog mer rätt. Det är ganska hög sannolikhet att vi kommer se en del sammanslagningar och en del uppköp under året.

4. Än snabbare förändringar

Under 2010 har förändringsarbetet i Googles algoritm tagit fart på riktigt, Bing har börjat smyglansera och sökmotor-forskningen har gjort en del framsteg. Under 2011 är det rimligt att vänta sig ännu större och snabbare förändringar än under 2010. Google har mer eller mindre släppt spärrarna och börjat göra stora förändringar i sökresultat som de tidigare varit väldigt försiktiga med, det finns ingen anledning att tro att de skulle sluta upp med det. Snarare är det så att de kommer dra i accelerationsspaken, Google är ju ett innovationsdrivet företag och Bing börjar faktiskt flåsa dem i nacken.

5. Superlokalt sök

Vi har trott att vi haft lokala sökresultat, vi har ju sedan ganska långt tillbaka blivit serverade helsvenska sökresultat och under 2010 dessutom fått sökresultat anpassade till både vilken stad vi finns i och vad vi vanligtvis brukar välja. Under 2011 kommer sökresultaten bli än mer lokala och det påverkar förstås alla sökmotoroptimerare som måste anpassa sig.

Den rejäla ökningen av mobil-sökningar kräver rejält lokala resultat. De ger också möjligheten till att bli väldigt exakt. Om jag står utanför Lunas Pizzera i Flogsta och söker efter Pizzeria Öppettider så vet ju Google vilken pizzeria det är som är intressant. Om jag söker efter Café när jag står på Storgatan i Örnsköldsvik kan jag ju få serverat bara de kaffe-ställen som finns just på storgatan, jag är ju inte intresserad av andra fik i kommunen.

Så ser vår bild av 2011 ut, om du ser andra trender eller har invändningar så ta och lämna en kommentar. Vi har ju naturligtvis inte hela sanningen och det handlar som bäst om guesstimates.

Bilden är från en nyårsnedräkning i Singapore och är tagen av William Cho.

36 kommentarer på "Topp 5 Trender inom sökmotoroptimering 2011"

  1. Superlokalt sök skulle vart intressant för mig som konsument också. Speciellt när jag letar lunch restauranger eller dylikt. Det med att få bra resultat kan vara att restaurang/cafe sidor är så jäkligt dåligt byggda. Ibland är det svårt för mig som människa att hitta öppettider som man gömt på någon udda sida långt ner i menyn. Men kanske det blir en morot för den branschen att verkligen göra bra webbar om man vill överleva.


  2. Tråkigt att det gått så mycket utför med att spamkommentarer tycker jag. Men jag tror, eller åtminstone hoppas, att det redan tidigare blir mer krafttag mot detta från Google’s sida.

    Håller helt med ang superlokalt sök. Har redan märkt av det allt mer i London.

    Upplever det dock ofta rätt retligt med alla lokala google maps listningar som kommer upp. Även om du egentligen skulle legat 1:a i det organiska söket (utan maps resultat) så är du efter maps listningen först på 8:e plats. Tror det leder till ökad klickfrekvens på sponsrade resultat för vissa typer av sökningar.


  3. Håller helt med, spammet är jobbigt på alla sätt och det är inte helt trevligt med en massa kartor överallt heller 🙂


  4. Känns som Google håller på att tappa greppet. Många nya lanseringar och spam har blivit ”lönsamt”. Jag tror att Google behöver lugna ner sig lite och inte försöka ta över hela webben med kartor och egna tjänster överallt, annars kommer användare leta efter alternativ.

    Jag trodde aldrig att spam skulle komma tillbaka, känns märkligt.


  5. Cutts själv har sagt att man kommer att arbeta med att minska domännamnets betydelse i algoritmen. Det är en fin balansgång eftersom domännamnet många gånger ger bra relevans för en sidas innehåll. Men personligen kan jag tycka det är bra att minska ner betydelsen lite, så kanske vi slipper MFA-siter i stil med hemförsäkring-billigast.com eller vad det kan vara.

    Kanske inte något rent trendskapande, men vi lär nog få se vissa effekter av det.


  6. Jag har en del förhoppningar om minskad betydelse för domän och det lät ju klart lovande när han sa det. Tyvärr så är ju Cutts en levande dimridå så jag tror på det först när jag ser det 🙂


  7. Jag trodde att kommentars spam var rätt lönlöst eftersom länken för det mesta inte är relevant till sidans innehåll. Kanske någon som kan utveckla lite?


  8. Det finns en hel del sidor på konkurrensutsatta sökord som tagit sina positioner mer eller mindre enbart med kommentarsspam. Det verkar helt enkelt som om Google blivit sämre på att klara av att skilja ut spam (hur en algoritm kan backa i utveckling får väl vara osagt).

    Nikke Lindqvist har tagit upp ett av försöken som de gör för att komma till rätta med det men det får väl ses som någon typ av nödlösning: http://www.lindqvist.com/rapportera-spam-till-google/


  9. Det där med domännamnets betydelse låter intressant samtidigt är funderingen på hur de tänker lösa det algoritmiskt. Blir det frågan om att devalvera länkar som har samma ankartext som domännamnet?
    Vilket ju blir lite märkligt för de som länkar till ett företagsnamn. Nåja det lär väl visa sig framöver.

    Annars så är den principen inte fel, för oss som mest arbetar med företagskunder är en del MFA-sidor som är riktade mot specifika ord lite irriterande. Speciellt när de som har sidorna hårdlänkar upp dem. Det kan ta lite extra arbete att svara emot och få upp den seriösa företagssidan högre.
    Nu har jag iof några MFA själv skall jag väl tillägga men det är en så liten del av min verksamhet att den är i princip försumbar.


  10. Anders, Det är snabba puckar, tror inte jag sett det hända förut. Tack för tipset.

    Urban, tror också att det blir väldigt knepigt att algoritmiskt lösa det för jag tror inte att de idag har en särskild faktor som puffar upp en bara pga rätt namn. Därför jag tror att det kan vara lite varmluft i uttalandet från Matt Cutts.


  11. Såg ditt inlägg där om Nikke och rapportera spam nu. Intressant det med. Är väl bara en tidsfråga före några börjar marknadsföra tjänsten att de mot betalning ordnar några hundra spamrapporter riktade mot dina konkurrenter. Om det redan nu inte finns vill säga.
    Och om konkurrenterna inte använder sig av spammetoder så är det väl lätt att ordna först genom att köpa in några sunkiga spamlänkar i tusental och skicka mot konkurrenternas sidor och sedan anmäla dem.


  12. Ja, det är en intressant frågeställning faktiskt vilket som är mest spam, att faktiskt spamma eller att spamma spamanmälningar 🙂


  13. Jag är nog inte beredd att tro på Cutts alls vad gäller hans uttalande om ålder, har inga hårda data just nu men jag upplever att ålder spelar t om mer roll nu än förr.


  14. Intressant inlägg som vanligt Magnus. Blev dock lite konfunderad när jag läste att du anser att Bing flåsar Google i nacken? Skulle du kunna utveckla det något.


  15. Det ska jag nog kunna. De är dem kanske inte i hasorna marknadsandelsmässigt men tekniken är relativt bra jämfört med hur det sett ut tidigare. Iom att de numer levererar Yahoo:s resultat så har de ju dessutom åtm en viss andel av USA-marknaden.


  16. Gällande att Bing börjat flåsa Google i nacken: me like.

    Jag stör mig något oerhört på att Google i stora drag innehar ett monopol utan dess like. Jag gillar det inte!

    Google i all ära, men nu får det vara nog 🙂

    Och så säger jag trots att Google indirekt står för merparten av mina inkomster.


  17. En annan sak som vi troligtvis kommer att få se i Sverige som det är i amerikanska SERP:en är att hela första söksidan kommer att fyllas av Googles egna produkter med YouTube, Images, Checkout, Maps, (GroupOn) och allt vad de heter. Har ännu inte sett något sådant exempel i Sverige.


  18. Instämmer med Jonas och tror personligen att någonstans där kommer googles girighet bli dess död.

    Tror att de skulle göra klokt i att lägga mer krut på att vara en sökmotor och mindre krut på att skapa världsherravälde.


  19. Det första jag associerade med SEO 2011 var just automatiserat kommentarsspam. Sjukt att black hat metoder ska vara effektiv seo år 2011, så jag hoppas att det blir ändring på det under nästa år.


  20. Väldigt intressant inlägg.

    Angå domännamnets betydelse så tror jag inte en sekund på att den kommer minska. Av den enkla anledningen att jag inte tror det är genomförbart utan stora problem. Däremot tror jag att vikten av en ständigt uppdaterad sajt kommer öka väldigt mycket.


  21. Intressant prognos. Tack för den!

    Angående punkt 4….kommer man att ”googla” ord på bing nu? 🙂


  22. Pingback: Vecka 48 – the Battle of the Webbyrå - PRODUKTION203
  23. Bra skrivet och kul framförallt! Tråkigt med spammet att det ska löna sig för de som spammar, otroligt tråkigt då alla inom SEO inte vill göra på det ”fula” viset.


  24. Spännande lista!

    Jag håller med ovan nämnda talare, de flesta faktiskt.
    Det vore verkligen bra om Bing verkligen kunde komma närmare Google, så att Google kunde få lite konkurrens. Det kommer ju att hända att något företag kommer komma ikapp Google. Inte inom någon överskådlig framtid, men det kommer. Allt har sin tid, men nu får vi hämta så mycket vi kan från vårt älskade och hatade Google:)


  25. Intressanta tankar, tror och hoppas att konkurrensen hårdnar lite inom sökmotorbranschen. Det behövs lite press på Google också! Men det kommer antagligen dröja 5-10 år innan någon hinner ikapp.


  26. Det här med superlokalt sök trot jag verkligen på och det kommer ju gynna alla lokala ex försäljare osv.


  27. Intressanta tankar, helt klart. Jag ser fram emot inte bara superlokalt sök utan smartare sök som tar in flera parametrar och ger svar som den som söker faktiskt har nytta av där och då. Låt mig förklara…

    När jag för nästan exakt ett år sedan stod på Hötorget och skulle köpa julklappar och sökte på ”bokaffär” i några olika motorer så fick jag bokstavligt talat värdelösa svar.

    Mest underhållande var ändå Eniros iPhoneapp. Eniro vet vad jag är och vet vad (förhoppningsvis) klockan är, ändå ger de mig som första svar en affär som 1) ligger många hundra meter bort, 2) är stängd (wtf?) och 3) egentligen är ett kontor till en internetbokhandel. Jag ger upp allt hopp och har knappt öppnat appen sedan dess.


  28. Jag håller med, Fritjof. Det är nästan uppåt väggarna att mobilsök och sökappar är så dåliga som de är. Här borde det verkligen finnas en möjlighet för någon som var sugen på att ta marknadsandelar från Google.


  29. Google har, tycker jag, redan ganska bra funktioner för sin mobilsök.

    Vet inte hur det är på iPhone, men i Android får man med google maps. Vill man hitta en bokaffär på hötorget, be Google Maps hitta din position, och sök sedan bara efter bokaffär – den borde visa dig de som är närmast.

    Kom på det av en slump att den är väldigt kräftfull för sådant – skulle med en buss och letade efter närmaste busshållplats, hittade det direkt. Skitsmidigt.

    Sen nu finns det ju Google Instant för mobil nu också.

    Men bättre, det kan ju allting alltid bli.


  30. Spammkommentarer är ju trist men något vi förmodligen får leva med så länge det fungerar. Om man ska kommentera för att få länkar tycker jag i alla fall att man ska skriva en vettig kommentar så bidrar på något sätt.

    Tycker det är rätt jobbigt att google maps har börjat ta så stor plats i sökresultatet. Jag har sajter som skulle legat 1:a men som nu inte gör det. Trist när det blir så. Verkar ju dock som att det bara bli mer och mer. Men det gäller väll att anpassa sig.


  31. Pingback: 2010 – svart år för SEO | Blogsfär.com
  32. Till Emelie!
    Ja, det ändrar sig tyvärr. Jag tycker också att Google Maps tar för stor plats. Vissa sajter försvinner ju på detta sätt, men man får bygga andra typer av sajter som inte är beroende av lokala sökningar.


Kommentarsfältet är stängt.