Sökmotorkonsult.se

Unikt och bra innehåll

duplicate-content

Unikt innehåll är ett måste för att du ska kunna ta och behålla positioner. Om du arbetat ett tag med sökmotoroptimering vet du det redan men det är förvånande ofta innehåll som är kopierat på olika sätt skapar problem. 

Det är inte så konstigt att det blir en hel del kopierat material, tänk dig att du sitter med en webbshop och har 3000 produkter. Det är lätt hänt att det blir den medföljande produkttexten som hamnar på sidan för vem tusan orkar sitta och skriva produkttexter i den skalan? Sanningen är tyvärr att du behöver. Visst går det att ta positioner med Duplicate Content men uppförsbacken blir mycket större. Oftast är innehållet den lägst hängande frukten när det gäller saker som går att göra för att förbättra positionerna.

Det sorgliga här är att för att det ska gå riktigt bra räcker det inte med att texten är unik, den behöver vara bra också. Det behöver sällan vara ett mästerverk, Google förväntar sig inte att hitta Nobelprislitteratur på produktsidorna men det är viktigt att komma ihåg att all text inte är likvärdig. Ett annat vanligt problem är när någon som inte har jättebra förståelse för SEO försöker tvinga in sökord i en text, sett alldeles för många exempel på det när någon nybörjare tänkt sig att om man skriver en text om mopeder så får man inte råka skriva moppe någonstans. Ett typiskt exempel på när någon försöker skriva en ”SEO-text” något man faktiskt ska akta sig för. Det är viktigt att du nämner sökord som du vill ta position på men överanvänd inte och tveka inte inför att använda synonymer, Google tycker till och med att det är bra.

Vad Google vill ha på två meningar:

Skriv bra och unika texter, tänk på att någon ska läsa dem men se till att nämna sökordet. Svårare än så är det egentligen inte även om det är tidskrävande ibland.

 

 

2 kommentarer

  1. Man skriver för besökarna men har Google i åtanke helt enkelt. Ibland behöver man vara lite extra tydlig bara, utan att det inverkar (för mycket) på läsbarheten.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]