Sökmotorkonsult.se

Unikt och bra innehåll

duplicate-content

Unikt innehåll är ett måste för att du ska kunna ta och behålla positioner. Om du arbetat ett tag med sökmotoroptimering vet du det redan men det är förvånande ofta innehåll som är kopierat på olika sätt skapar problem. 

Det är inte så konstigt att det blir en hel del kopierat material, tänk dig att du sitter med en webbshop och har 3000 produkter. Det är lätt hänt att det blir den medföljande produkttexten som hamnar på sidan för vem tusan orkar sitta och skriva produkttexter i den skalan? Sanningen är tyvärr att du behöver. Visst går det att ta positioner med Duplicate Content men uppförsbacken blir mycket större. Oftast är innehållet den lägst hängande frukten när det gäller saker som går att göra för att förbättra positionerna.

Det sorgliga här är att för att det ska gå riktigt bra räcker det inte med att texten är unik, den behöver vara bra också. Det behöver sällan vara ett mästerverk, Google förväntar sig inte att hitta Nobelprislitteratur på produktsidorna men det är viktigt att komma ihåg att all text inte är likvärdig. Ett annat vanligt problem är när någon som inte har jättebra förståelse för SEO försöker tvinga in sökord i en text, sett alldeles för många exempel på det när någon nybörjare tänkt sig att om man skriver en text om mopeder så får man inte råka skriva moppe någonstans. Ett typiskt exempel på när någon försöker skriva en ”SEO-text” något man faktiskt ska akta sig för. Det är viktigt att du nämner sökord som du vill ta position på men överanvänd inte och tveka inte inför att använda synonymer, Google tycker till och med att det är bra.

Vad Google vill ha på två meningar:

Skriv bra och unika texter, tänk på att någon ska läsa dem men se till att nämna sökordet. Svårare än så är det egentligen inte även om det är tidskrävande ibland.

 

 

2 kommentarer

  1. Man skriver för besökarna men har Google i åtanke helt enkelt. Ibland behöver man vara lite extra tydlig bara, utan att det inverkar (för mycket) på läsbarheten.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]