Sökmotorkonsult.se

Vad Dr House kan lära oss om SEO

dr-house

Medicin är ett komplext ämne, SEO är inte i närheten så svårt och det betyder att saker som man kanske inte riktigt borde göra som läkare kan vara helt lysande för en sökmotorkonsult. Dr House om du känner igenom honom från TV-serien har en metod som bara han använder som är livsfarligt på ett sjukhus men ganska vettigt på en site. 

När Gregory House får in en ny patient på sjukhuset så gör han något som ingen frisk läkare i världen skulle göra. Han börjar behandla direkt innan han är riktigt säker på vad felet är. I serien hävdar man att det är smart men vilken läkare som helst kan berätta att det är uppåt väggarna. Om du börjar dela ut fel mediciner så kommer inget riktigt gå som du tänkt dig. Om du inte har ett yrke där man kan råka skada någon allvarligt (eller till och med döda någon) så är situationen en annan.

Dr House-metoden för sökmotoroptimerare

Det finns tillfällen då en site är sjuk. Det vi pratar om är filter. Det är ofta väldigt komplext att ta reda på exakt vilket filter som är orsaken till att en site inte svarar på den SEO som görs eller om den faktiskt sjunkit i sökresultat. Ofta kan det till och med vara så att det är svårt att se att det är ett filter, det kan verka som att det bara är svårt att göra SEO.

Då kan det vara värt att göra en House M.D och börja behandla istället för att dra igång ett stort maskineri för att ta sig framåt. Ofta är det nämligen samma lösning på vitt skilda sjukdomar. Jag tänkte dela med mig av några behandlingsmetoder som ofta fungerar, de är inte i någon ordning och jag kan förstås inte ge några garantier.

  • Ta bort onödig reklam på siten
  • Leta rätt på och rensa upp sidor som inte genererar trafik
  • Öka mängden länkar med authority
  • Minska mängden sitewide-länkar till siten
  • Se över laddtider
  • Lägg till mer statisk text
  • Se över ankartextfördelningen i länkprofilen.

Som sagt det är inte säkert att någon av dessa fungerar men då har du i alla fall uteslutit en massa och du vet ju att din patient överlever behandlingen.

Bilden är lånad från Wikipedia (CC)

5 kommentarer

  1. Kanon! Älskar House-kopplingen. Problemet är väl bara att ”everybody lies”!:-)
    Och sen…vad är motsvarigheten till Lupus i detta sammanhang? För få sociala signaler…? ;-)

    Kommentar av Jan Nilsson

  2. Ja, det var en bra och kul jämförelse faktiskt. Praktiskt med en liten checklista, särskilt för dem som fått en sajt filtrerad för första gången.

    Kommentar av Dani

  3. Hej,
    Tack för superbra inlägg, som alltid.

    Jag tycker att det är lite svårt att mäta om min site tappar eller tar igen placeringar på google, dels verkar det ju ta olika lång tid för google att uppfatta ändringar eller åtgärder man gjort på sin site, och dels så visar google olika resultat beroende på vilka siter man besökt innan. Jag besöker ju alla boxon siterna hela tiden eftersom jag jobbar med innehållet, och då känns det som att min site kommer högt upp på google pga det.
    Har ni några tips på hur jag bäst kollar placering på google?

    Mvh
    Emilie

    Kommentar av emilie

  4. Det finns många olika verktyg att kolla positioner, om du vill ha ett lättanvänt verktyg för att kolla enstaka positioner skulle jag vilja tipsa om Gserp.se.

  5. Jag tycker att din liknelse haltar lite…

    Kommentar av

    Daniel

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]