Sökmotorkonsult.se

Vad händer om du googlar Facebook?

 

Ingen som läser detta har väl missat att Google lanserade sin Facebook-dödare (med en hel del funktioner snodda från Diaspora) Google+ förra sommaren. Och ingen har väl knappast missat heller att Facebook fortfarande lever och har hälsan. Faktum är att många nog undrar vad man egentligen ska använda Google+ till. Jag gör det själv.

Men nu har Google rullat ut något som kan komma att ändra spelplanen något, och nog kommer att få varenda företag i världen att åtminstone överväga att skaffa en sida på Google+. Om det egentligen hotar Facebook är dock tveksamt (for the record: jag tror inte att Facebook kommer att dominera för all framtid, men jag tror inte att det är Google+ som kommer att ta över). Det handlar om funktionen Search Plus Your World. I korthet kan man säga att algoritmen prioriterar sociala medier, och framför allt Googles egna skapelse, Plusset. Man hävdar från Googles sida att andra sociala tjänster inte velat dela med sig av sin data, medan bl.a. Facebook hävdar att det är Google som inte velat samarbeta. Hur det än förhåller sig med den saken kan man, som Per Pettersson skriver på Search Integration fråga sig om Google hade velat dela med sig av datan från Plus till Bing eller Yahoo.

I praktiken fungerar det så att den som är inloggad på sitt Google-konto och gör en sökning kommer att få de relevanta Plus-sidorna väldigt högt upp i sökresultatet, till höger om Adwords-annonserna och det organiska resultatet. Ofta hamnar Google Plus-sidan därmed före, eller i jämnhöjd med, andra resultat som är mer relevanta. Ett exempel är om man som inloggad söker på ordet ”Facebook”. Då kommer Mark Zuckerbergs sida på Google Plus upp, trots att det inte finns några inlägg på sidan. En bild på hur resultatet blir finns här

Danny Sullivan skrev på Search Engine Land 11 januari att även som icke-inloggad, i Chromes incognito mode, dyker kända artisters Plus-sidor upp till höger om det organiska sökresultatet. Andra sociala medier presenteras inte, trots att exempelvis Britney Spears länkar till dem från sin Plus-sida, och trots att hon har ungefär åtta gånger så många följare på Twitter som på Google Plus. Katy Perry är enligt Googles sätt att se det inte relevant om man söker på ”music”, eftersom hon inte har en sida på Google Plus.

I en artikel i Wired ges ett exempel på den goda sidan av detta. Amit Singhal har döpt sin hund till Chikoo, vilket även är en frukt som växer i Centralamerika och Karibien (se bilden i början av inlägget). Om han googlar hundens namn utan att vara inloggad får han bara information om frukten i sökresultatet. Men eftersom han lägger upp bilder av hunden på Google Plus kommer han som inloggad att få hundrelaterade resultat, och om någon som följer honom på Google Plus gör en sökning kommer den personen att hitta bilder på hunden.

Det här är ju roligt för de som känner hunden ifråga, eller som gillar att porrsurfa efter bilder på gulliga hundar. Men de flesta som googlar Chikoo är nog främst intresserade av frukten. Det är dock möjligt att stänga av den sociala funktionen, om man skulle vara en vän till Amit Singhal som älskar gulliga hundar, men nu vill veta mer om chikoo-frukten.

Å andra sidan gör den här gradvisa sammanslagningen av Google Plus och Googles sökfunktion att Google kan leverera allt bättre sökresultat till en person. Om Google, genom Google Plus, vet att jag är vegetarian kommer Köttbaren inte att finnas i resultatet när jag googlar ”restaurang”.

Det behöver väl knappast sägas att detta kan komma att påverka SEO-arbetet på många olika sätt. Redan nu är spekulationerna igång, och det ska bli intressant att se vad som händer den dag Search Plus Your World når Sverige. Vi kan dock vara säkra på att inget företag vill befinna sig i samma situation som Katy Perry. Hon klarar sig nog ändå, hon har trots allt 38 miljoner fans på Facebook.

Uppdatering: det fungerar i Sverige också, men bara på Google.com, när man är inloggad.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]