Sökmotorkonsult.se

Vad händer om du googlar Facebook?

 

Ingen som läser detta har väl missat att Google lanserade sin Facebook-dödare (med en hel del funktioner snodda från Diaspora) Google+ förra sommaren. Och ingen har väl knappast missat heller att Facebook fortfarande lever och har hälsan. Faktum är att många nog undrar vad man egentligen ska använda Google+ till. Jag gör det själv.

Men nu har Google rullat ut något som kan komma att ändra spelplanen något, och nog kommer att få varenda företag i världen att åtminstone överväga att skaffa en sida på Google+. Om det egentligen hotar Facebook är dock tveksamt (for the record: jag tror inte att Facebook kommer att dominera för all framtid, men jag tror inte att det är Google+ som kommer att ta över). Det handlar om funktionen Search Plus Your World. I korthet kan man säga att algoritmen prioriterar sociala medier, och framför allt Googles egna skapelse, Plusset. Man hävdar från Googles sida att andra sociala tjänster inte velat dela med sig av sin data, medan bl.a. Facebook hävdar att det är Google som inte velat samarbeta. Hur det än förhåller sig med den saken kan man, som Per Pettersson skriver på Search Integration fråga sig om Google hade velat dela med sig av datan från Plus till Bing eller Yahoo.

I praktiken fungerar det så att den som är inloggad på sitt Google-konto och gör en sökning kommer att få de relevanta Plus-sidorna väldigt högt upp i sökresultatet, till höger om Adwords-annonserna och det organiska resultatet. Ofta hamnar Google Plus-sidan därmed före, eller i jämnhöjd med, andra resultat som är mer relevanta. Ett exempel är om man som inloggad söker på ordet ”Facebook”. Då kommer Mark Zuckerbergs sida på Google Plus upp, trots att det inte finns några inlägg på sidan. En bild på hur resultatet blir finns här

Danny Sullivan skrev på Search Engine Land 11 januari att även som icke-inloggad, i Chromes incognito mode, dyker kända artisters Plus-sidor upp till höger om det organiska sökresultatet. Andra sociala medier presenteras inte, trots att exempelvis Britney Spears länkar till dem från sin Plus-sida, och trots att hon har ungefär åtta gånger så många följare på Twitter som på Google Plus. Katy Perry är enligt Googles sätt att se det inte relevant om man söker på ”music”, eftersom hon inte har en sida på Google Plus.

I en artikel i Wired ges ett exempel på den goda sidan av detta. Amit Singhal har döpt sin hund till Chikoo, vilket även är en frukt som växer i Centralamerika och Karibien (se bilden i början av inlägget). Om han googlar hundens namn utan att vara inloggad får han bara information om frukten i sökresultatet. Men eftersom han lägger upp bilder av hunden på Google Plus kommer han som inloggad att få hundrelaterade resultat, och om någon som följer honom på Google Plus gör en sökning kommer den personen att hitta bilder på hunden.

Det här är ju roligt för de som känner hunden ifråga, eller som gillar att porrsurfa efter bilder på gulliga hundar. Men de flesta som googlar Chikoo är nog främst intresserade av frukten. Det är dock möjligt att stänga av den sociala funktionen, om man skulle vara en vän till Amit Singhal som älskar gulliga hundar, men nu vill veta mer om chikoo-frukten.

Å andra sidan gör den här gradvisa sammanslagningen av Google Plus och Googles sökfunktion att Google kan leverera allt bättre sökresultat till en person. Om Google, genom Google Plus, vet att jag är vegetarian kommer Köttbaren inte att finnas i resultatet när jag googlar ”restaurang”.

Det behöver väl knappast sägas att detta kan komma att påverka SEO-arbetet på många olika sätt. Redan nu är spekulationerna igång, och det ska bli intressant att se vad som händer den dag Search Plus Your World når Sverige. Vi kan dock vara säkra på att inget företag vill befinna sig i samma situation som Katy Perry. Hon klarar sig nog ändå, hon har trots allt 38 miljoner fans på Facebook.

Uppdatering: det fungerar i Sverige också, men bara på Google.com, när man är inloggad.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]

seo 2015

Största SEO-händelsen 2015?

Med en dryg månad kvar av 2014 är det hög tid att börja titta fram mot nästa år. Vi gör detta genom att fråga dig vilken SEO-händelse du tror kommer ha störst inverkan under 2015. Året börjar snart närma sig […]