Sökmotorkonsult.se

Vi testar en tes… hjälp oss

De senaste dagarna har det dykt upp en del funderingar kring sökvolym och resultat på nätet. Det handlar alltså om att många funderar på om sökvolymen påverkar sökresultatet. Google har själva gått ut med att detta inte är sant men många sökmotoroptimerare runt om i världen tror att detta är fel.

Vi på Pineberry har för vana att inte lyssna okritiskt på varken rykten eller Google. Därför vill vi ha din hjälp att testa lite saker. Vi skulle vilja att du sökte efter några ord och fraser, vi presenterar förstås resultaten när vi fått fram några.

Sök på svenska Google efter följande:

Om du vill kan du använda länkarna för att öppna sökresultaten direkt utan att söka. Vi är enormt tacksamma för hjälpen.

11 kommentarer

  1. Intressant! Klickat & klart, berätta sen vad du kom fram till!

    Kommentar av

    @Receptomaten

  2. Sökt, men hänger inte riktigt med på hur de tänker. Vilka resultat skulle påverkas av en hög sökvolym?
    Om man kopplar det till hur många som klickar också efter en sökning kan jag förstå det teorin. Men bara sökningar.

    Kommentar av Urban

  3. Klickat och klart. :)

  4. Urban, jag har också svårt att se att det ska ge någon effekt på sökresultaten. De menar alltså att sökningen ”Magnus SEO” ska ska göra att siter som rankar bra på Magnus också rimligtvis ska ranka bra på SEO (och tvärt om).

    Sökmotorkonsult.se rankar idag 29 på Magnus, om teorin stämmer och vi kan få ihop tillräckligt många sökningar borde den kunna klättra något alltså.

    Det andra testet är för att se om Sökmotorkonsult kommer komma högre bland suggests – många knyter dessa till sökvolymer helt och hållet men det saknas ordentlig empiri.

    Slutligen kombinationen SEO och SEO Magnus borde om dessa teorier stämmer resultera i att Magnus blir relaterad sökning till SEO. Tyvärr är det lite svårt att mäta eftersom vi inte har någon aning om hur många sökningar som skulle behövas – ett positivt resultat däremot är någorlunda entydigt.

  5. En liten anmärkning är att länkarna inte öppnas i nytt fönster, för att komma tillbaka till denna bloggpost kräver att jag backar webbläsaren vilket kanske kan ha negativ påverkan på exprimentet.

    Kommentar av Fredrik

  6. Klickat! Google’s egna metadescription är följande: ”Sökmotor som listar ut hur relevanta länkarna är beroende på hur populära de är.” Detta borde betyda att enbart klick på sökresultaten avgör placeringen ;) Något som dock inte stämmer (såklart).

    Kommentar av

    Albin Stööp

  7. Jag har sett överväldigande bevis på att sökresultaten för söktermer med högre volym viktar in trust i mycket tyngre när serpen räknas ut. Det är alltså t.ex. lättare att komma upp med en ny affiliatesite på sökord med låg volym, även om konkurrensen i övrig är densamma.

    Kommentar av David

  8. Forts: Om sökvolymen ändras så borde alltså sökresultaten möbleras om som en följd av detta.

    Kommentar av David

  9. Intressant att se vad ni kommer fram till. Klickat!

  10. Hur har det gått med ert test?

    Kommentar av Petter

  11. Vi har tyvärr inte ännu fått fram någon användbar data ur testet, måste få återkomma senare.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2854441-youtube-in-colorful-toy-letters-on-wood-background

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal.  Med Adwords för […]

Health status

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i […]

YouTube Remarketing

Annonsera med YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan […]

1166966-mailbox

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version […]

varning

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv. Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att […]