Sökmotorkonsult.se

Vi testar en tes… hjälp oss

De senaste dagarna har det dykt upp en del funderingar kring sökvolym och resultat på nätet. Det handlar alltså om att många funderar på om sökvolymen påverkar sökresultatet. Google har själva gått ut med att detta inte är sant men många sökmotoroptimerare runt om i världen tror att detta är fel.

Vi på Pineberry har för vana att inte lyssna okritiskt på varken rykten eller Google. Därför vill vi ha din hjälp att testa lite saker. Vi skulle vilja att du sökte efter några ord och fraser, vi presenterar förstås resultaten när vi fått fram några.

Sök på svenska Google efter följande:

Om du vill kan du använda länkarna för att öppna sökresultaten direkt utan att söka. Vi är enormt tacksamma för hjälpen.

11 kommentarer

  1. Intressant! Klickat & klart, berätta sen vad du kom fram till!

    Kommentar av

    @Receptomaten

  2. Sökt, men hänger inte riktigt med på hur de tänker. Vilka resultat skulle påverkas av en hög sökvolym?
    Om man kopplar det till hur många som klickar också efter en sökning kan jag förstå det teorin. Men bara sökningar.

    Kommentar av Urban

  3. Klickat och klart. :)

  4. Urban, jag har också svårt att se att det ska ge någon effekt på sökresultaten. De menar alltså att sökningen ”Magnus SEO” ska ska göra att siter som rankar bra på Magnus också rimligtvis ska ranka bra på SEO (och tvärt om).

    Sökmotorkonsult.se rankar idag 29 på Magnus, om teorin stämmer och vi kan få ihop tillräckligt många sökningar borde den kunna klättra något alltså.

    Det andra testet är för att se om Sökmotorkonsult kommer komma högre bland suggests – många knyter dessa till sökvolymer helt och hållet men det saknas ordentlig empiri.

    Slutligen kombinationen SEO och SEO Magnus borde om dessa teorier stämmer resultera i att Magnus blir relaterad sökning till SEO. Tyvärr är det lite svårt att mäta eftersom vi inte har någon aning om hur många sökningar som skulle behövas – ett positivt resultat däremot är någorlunda entydigt.

  5. En liten anmärkning är att länkarna inte öppnas i nytt fönster, för att komma tillbaka till denna bloggpost kräver att jag backar webbläsaren vilket kanske kan ha negativ påverkan på exprimentet.

    Kommentar av Fredrik

  6. Klickat! Google’s egna metadescription är följande: ”Sökmotor som listar ut hur relevanta länkarna är beroende på hur populära de är.” Detta borde betyda att enbart klick på sökresultaten avgör placeringen ;) Något som dock inte stämmer (såklart).

    Kommentar av

    Albin Stööp

  7. Jag har sett överväldigande bevis på att sökresultaten för söktermer med högre volym viktar in trust i mycket tyngre när serpen räknas ut. Det är alltså t.ex. lättare att komma upp med en ny affiliatesite på sökord med låg volym, även om konkurrensen i övrig är densamma.

    Kommentar av David

  8. Forts: Om sökvolymen ändras så borde alltså sökresultaten möbleras om som en följd av detta.

    Kommentar av David

  9. Intressant att se vad ni kommer fram till. Klickat!

  10. Hur har det gått med ert test?

    Kommentar av Petter

  11. Vi har tyvärr inte ännu fått fram någon användbar data ur testet, måste få återkomma senare.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera ytterligare text i […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]