Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Välj en Webbyrå som kan SEO

Galler

Valet av Webbyrå är svårt. Det finns i princip hur många som helst att välja mellan och det är enorma skillnader på vad de levererar. Du kan hitta dom som ökar din konverteringsgrad enormt och du kan hitta dom som hostar ur sig skit och det är svårt att se på förhand. Om du lyckas hitta en bra webbyrå som dessutom kan hantera grunderna i SEO har du en riktigt bra start.

Välj en SEO-kompetent Webbyrå

Ett grundproblem är att alla byråer anser sig kunna SEO. Du frågar om de bygger en seo-vänlig webbplats åt dig och de säger med 99% säkerhet att det gör dom minsann. De kommer hävda det om de bygger en site i frames eller flash eller om de sätter noindex på startsidan. Alla kan nämligen SEO på sitt eget sätt. Problemet är ju att du vill sålla ut dom som kan det på riktigt. Som tur är finns det saker du kan titta på.

Kolla deras referenskunder

Referenskunder är förstås en bra start, om man kollar upp sökmotoroptimerare är det ju bara att lista ut referenskundernas huvudsökord och göra en sökning, placerar dom sig bra så kan man gissa att åtminstone något klarar optimeraren. För en webbyrå är det lite annorlunda, vi vill ju att de ska leverera en site som är SEO-vänlig, som det går bra att arbeta med och bygga länkar till men det behöver ju faktiskt inte betyda att den har några bra positioner. Bara för att den är välbyggd behöver den inte ranka.

Lista ut vad som är referenskundernas huvudsökord, det brukar inte vara så svårt, antingen är det uppenbart eller så kan du kolla i titel eller meta-keywords för att ta reda på det. Om de kan det minsta om SEO så finns huvudsökordet i startsidans titel, oavsett om de kan eller inte brukar folk smyga in det i keywords-taggen (som inte ger någon som helst effekt för Google). När du vet vad det är kan du ju helt enkelt testa i vårt verktyg, vad får dom för poäng?

Hur placerar dom sig själva?

Sur gammal fiskRimligtvis ska man om man är SEO-kompetent få trafik från sökmotorer. Gör en liten studie på deras egen site och se hur mycket de kan få. Det går att använda lite olika verktyg, Google Trends, Alexa etc. Se om de placerar sig på några rimliga sökord (webbyrå kanske eller webbyrå +orten). Ett varningens finger här, många webbyråer som inte är så himla vassa på SEO använder riktigt fula SEO-metoder. Kolla vad de har för inlänkar till sin site, du gör det med Linkdomain i Yahoo. Om dom har en massa länkar från sånt som verkar vara deras kunders sitemaps eller ”trafikutbytessidor” så skulle jag välja bort dom. Det är en ganska smutsig form av SEO som man kan ägna sig åt om man bygger siter åt folk, man snor lite kraft från kunden helt enkelt och samtidigt riskerar man att kunden hamnar i filter.

Be dom beskriva vad varför deras siter är bra

Om de kan SEO kan de förstås förklara vad det är som skiljer deras siter från skräpsiter. Om de börjar prata om meta-keywords och sånt så är det bara att gå därifrån. Om de däremot har koll på att det blir riktiga länkar i navigeringen, lätt att ändra individuella titlar och att det ska vara alt-taggar på alla bilder så kan det mycket väl hända att du hittat en guldklimp. On Page SEO är egentligen inte särskilt svårt, om man gör det rätt så fungerar det och de allra flesta byråer bygger rätt utan att vara medvetna om det. Tyvärr så måste de vara medvetna om vad som är rätt för att du ska kunna vara garanterad att det fungerar.

Ställ frågor

Om man frågar rätt frågor är det ganska lätt att se om siten blir bra eller inte. Jag tänkte att jag skulle avsluta med lite kontrollfrågor du kan ställa för att vara helt säker.

  • Kan jag sätta individuella titlar på alla sidor?
  • Blir det statiska och permanenta URL:er?
  • Blir det html, java eller flash-navigering?
  • Kommer det finnas en html-sitemap och hur många länkar kommer den innehålla?
  • Hur hanterar ni duplicate content-problem?
  • Kommer startsidan vidarebefodra till en annan sida?
  • Undviker ni frames?

Nu ska du förhoppningsvis ha tillräckligt med kött på benen för att kunna välja en webbyrå som lever upp till dagens SEO-krav. Om du fortfarande har funderingar så tveka inte att höra av dig till mig så ska jag ge ett utlåtande om byrån du funderar på.

Topp 10 Webbyråer 2010

För att underlätta för dig i valet av webbyrå så gjorde vi en undersökning av 59 svenska byråer. Det vi gjort är att göra en bedömning av deras egen site för att se hur väl sökmotoranpassad den är. Hela undersökningen finns här men jag tänkte att det var på sin plats att presentera en liten topplista över de som fick allra bäst resultat.

  1. Produktion 203
  2. Milou Communication AB
  3. Webbyran.nu
  4. Chilicon AB
  5. Sphinxly AB
  6. Britny
  7. Webkonsult Peter Wallentin
  8. Mediadream
  9. Voilà Webbyrå
  10. Oribium AB

Om du vänder dig till någon av dessa byråer kan du nästan säkert få en välbyggd site. Det är förstås ändå värt att följa råden ovan, precis som ett dåligt resultat i testet inte behöver betyda att de bygger dåliga siter så är en egen välbyggd site ingen garanti för att din blir bra.

11 kommentarer

  1. Bra artikel. Detta är en himla djungel för företag när det kommer till att välja rätt företag att göra deras hemsida. Utan bra grund så är pengarna så gott som bortkastade.

  2. Ja, jag upplever att många hamnar i en väldigt knivig situation när det gäller SEO-biten, det finns ju förstås byråer som är väldigt bra på det men det gäller ju att sortera ut dom.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Magnus på sökmotorkonsult berörde det här ämnet i Välj en webbbyrå som kan SEO, upptäcker jag nu några dagar […]

  4. Jaha här hamnade jag tre dagar efter dig med en text i ett liknande ämne. Behöver nog läsa dig före jag skriver så ingen tror jag apar efter :-) .
    Nu tar jag mer upp problemet när en befintlig webbyrå fullkomligt struntar i att lyssna på råd och tips hur de skall göra när en kundsida skall uppgraderas.
    Men det du tar upp är ett problem med bristande kunskap hos webbdesigners.
    Tillhör inte det roligaste man kan gör att tala om för en blivande kund att den där webbplatsen han betalt 100.000 förra året behöver byggas om totalt för att kunna optimeras.

    Kommentar av Urban

  5. Jag får ta och skicka min post-plan för resten av året till dig :)

    Tyvärr är det ju en inte allt för ovanlig situation, ibland så får man en ny kund där siten redan fungerar som den ska för att de anlitat rätt byrå, ibland är det omöjligt att reparera och man måste bygga om helt.

    Kommentar av Magnus

  6. Innan byggdes webbplatser mycket i frames och även nu tråkigt nog för de kunder som inte vet vad de betalar för… Precis som du säger Magnus så bör man ställa frågor innan man köper något.

    Jag kom i kontakt med ett medelstort företag för tre veckor sen som undrade varför de knappt hade några besökare i sin webbshop. Och det räckte för mig att kolla källkoden som bestod av frames. Även titlar, meta beskrivning var samma över hela webbplatsen. Inte konstigt att de inte hade besökare och kunder på sajten. Nu efter dessa veckorna när jag övertalat företaget vad dem behöver göra för att synas på Internet så har de blivit min kund.

    Detta tack vara att en webbyrå utan bra kompetens byggt deras webbshop helt fel. Så jag får nog egentligen tackar dem…

    Kommentar av

    Webbdo

  7. Ja, visst börjar det fasas ut mer och mer men med jämna mellanrum dyker det upp en frames-site fortfarande.

    Kommentar av Magnus

  8. Jo, och tack vara den webbyrån´s referenser så har jag ett par månaders jobb framför mig hoppas jag…

    Kommentar av

    Webbdo

  9. Ja detta är något som förtjänar ännu större uppmärksamhet. Intressant är studera de stora webb- och kommunikationsbyråerna. De som ofta utnämns, båda av sig själva och andra i främst reklambranschen, som Sveriges främsta webbyråer. Med produktioner som förmodligen aldrig understiger 100 tkr. Ser man närmare på deras referenser avseende webbjobb så är det snarare en regel än undantag att SEO saknas totalt. I bästa fall finns företagsnamnet i titeln men ofta ska kreativiteten spiras även här och få sitt uttryck i diverse titlar som lyder under osökbarighetsprincipen. Vem söker på -”-, Home, welcome ? mm. Går man sedan vidare med H1, om den överhuvudtaget finns, så är det precislika intetsägande. Helt klart finns det stora skillnader på de kriterier som avgör vad som är en bra webbplats och i detta fallet en bra webbyrå. Att en webb är mer än SEO är inget att säga emot. Men utan grundläggande SEO-tänk är det nästan att lura kunderna. Sedan finns det kunder som har egna bestämda uppfattningar om utformningen. Som inte vill ha texter på flera hundra ord, som vill ha sin sida uppbyggd i flash mm. Viktigast är att de blir informerade om konsekvenserna och att det gör skillnad.

    Kommentar av

    Håkan Persson

  10. Jag känner igen problemen i kommentarerna, och de allra flesta kunder jag idag jobbar med har någon gång råkat ut för en mindre bra webbyrå relation.

    För mig som konsult är det ju givetvis otroligt svårt att reparera och komplettera de saker som gjorts – Då det nästn alltid innebär produktionspengar som kunden måste betala. Pengar som den en gång tidigare redan betalat, men nu som inte är värda ett dugg.

    Så jag stämmer in i Magnus kör – Välj rätt webbyrå direkt, eller ta hjälp av personer som mig eller Magnus för att få hjälp att välja!

    Önskar er alla en strålande vår!

    Vänligen,
    Magnus Lundin

  11. Våra kunskaper i SEO är bland de främsta i Sverige, anledningen till detta är att vi ofta bistår med enbart den kompetensen genom att erbjuda analys med action list, utan att vi nödvändigtvis bygger om siten i fråga. Vår egen webbplats är en helt annan femma.

    Att en byrå kan vara extremt kompetent inom SEO samtidigt som deras egen site inte alls följer de egna rekommendationerna är fullt naturligt.

    Bara för att man arbetar med rådgivning kring SEO betyder inte det att det är ens egen främsta kanal för införsäljningar. De råd vi ger våra kunder som Svenskt Näringsliv, SwedBank och Bredbandbolaget är INTE samma råd som skulle gagna oss själva, då vi är helt olika typer av organisationer.

    Därför kanske en bedömning av den egna siten som mått på den egna kompetensen och kunskapen inte helt relevant.

    Vi skulle dock gärna utmanas på vilket sätt som helst inom SEO.
    En Quiz mot andra byråer och konsulter kanske? Vi skulle kunna tänka oss att vara med och sponsra. =)

    Mvh
    Nikolas Laios

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Analytics Statistik

98% av Sveriges e-handlare använder Google Analytics

Allt fler kommer till insikt med hur viktigt det är att spåra sina besökare. Därför har vi undersökt hur många Svenska E-handlare som spårar sina besökare och resultatet..

Negativa sökord AdWords

Negativa sökord i AdWords ökar din lönsamhet

Att skaffa en genomarbetad negativ sökordsstrategi är nödvändigt om man vill åstadkomma en lönsam AdWords-annonsering. I inlägget kan du läsa om hur och varför du bör lägga till de viktiga negativa sökorden för att driva mer relevant trafik.

Felspårning

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Analytics är ett kraftfullt verktyg men som ibland kan vara missvisande om den data som samlas in är inkorrekt. Vi listar vanliga spårningsfel och hur du löser dem som effektivast.

adwords etiketter labels

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!

Sokpodden-avsnitt-4

#4 Spökspammare

Sökpodden har kommit till sitt fjärde avsnitt. Denna gång pratar vi om spökspam, vilka möjligheter som finns med Gmail Sponsored Promotions (GSP) och så avslutar vi med ett snack om framtiden för länkar. Du lyssnar väl?