Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det möjligt att spåra detaljerad samtalsstatistik från Adwords-annonseringen.

Googles Adwords samtalstillägg visar idag annonsörens telefonnummer med annonsen, eller som en ringknapp på mobilen. Det är i dagsläget endast möjligt att spåra klick på ringknappen i annonser på mobiler, användare som sitter vid en stationär dator eller en tablet och slår in numret manuellt på sin telefon spåras inte via Adwords.

Google har nu funktionen Call Metrics i beta som gör det möjligt för annonsören att få detaljerad samtalsstatistik. Med Call Metrics kan man spåra samtal från Google Adwords-annonseringen med ett dynamiskt vidarekopplingsnummer som kan spåras oberoende av vilken enhet annonsen visas på eller varifrån användaren ringer. Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på stationära datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Användare som ser annonsen på en stationär dator och sedan väljer att slå in numret manuellt på en telefon kommer med detta tillägg också att kunna spåras och räknas med i statistiken.

I dag så kan man bara mäta klick på ringknappen på mobilannonser. Med Call Metrics kommer man kunna se den totala samtalstiden, samtalets start- och sluttid, vilket område samtalet kommer från, samt om samtalet kopplades fram. En annonsör kommer kunna se exakt hur många samtal Adwords genererar och samtalsstatistiken kan sedan användas i optimeringsarbetet för att öka antalet konverteringar.

Fördelar med Call Metrics

  • Visar samtalstiden dvs. hur länge varje samtal varar.
  • Visar antalet telefonsamtal. Tidigare har varje klick räknats som ett samtal, vara sig det kopplades fram eller inte. Nu kan du mäta hur många klick som resulterade i ett ”riktigt” telefonsamtal.
  • Räknar samtalet som en konvertering om det överstiger en viss tid. Du sätter själv upp vilken tid du anser rimlig i varje kampanj, och om samtalet inte överstiger den uppsatta tiden så räknas det inte som en konvertering.

När visas telefonnumret?
De kommer att visas på samma sätt som tidigare, när Google bedömer att relevansen och kvalitén på annonsen är tillräckligt hög.

Hur betalar man?
Annonsören betalar som vanligt, antingen per klick (när någon klickar på annonsen) eller på ringknappen på mobiler. Om en användare ringer vidarekopplingsnumret manuellt kommer det troligen att vara gratis för annonsören.

Den nya funktionen är ännu inte en komplett Call Tracking-tjänst, till exempel kommer vi inte att via Adwords kunna spåra användare som ringer kundens telefonnummer från webbplatsen. I det flesta fall konverterar ett telefonsamtal mycket högre än ett klick till en webbsida och med tillgång till bättre statistik kan vi öka antalet konverteringar från Google Adwords.