Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

För drygt ett år sedan skrev vi om att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. När vi nu istället jämför Eniro med Bing Ads ser vi att Eniro är hela 40 gånger dyrare.

Förra årets mest lästa bloggpost på på Sökmotorkonsult var att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. Det var även en av de mest kommenterade bloggposterna där Eniro själva deltog i diskussionen.

eniro ballongNu har vi gjort ett räkneexempel där vi jämför Eniro med Bing Ads istället för Google AdWords. I Sverige dominerar Google helt och hållet sökmotormarknaden. Deras marknadsandel är cirka 97 % där resterande 3 % söker på Bing.

Precis som i förra bloggposten är det min pappas företag Kikiriki som står för statistiken. Min pappa har haft sitt företag under 25 år och Eniro/Gulasidorna var för honom under väldigt lång tid den överlägset viktigaste marknadsföringskanalen. Den viktigaste kanalen är nu föga förvånande istället Google. Han har annonserat på Google AdWords med goda resultat under flera år.

På Pineberry brukar vi rekommendera våra kunder som jobbar i segment med lite större sökvolymer att överväga att även annonsera på Bing Ads trots att Bing som sagt är väldigt små i Sverige. Det är ofta relativt billiga klick vilket gör att det kan bli bra lönsamhet trots att det inte är så många som använder Bing.

Bing AdsJag var länge tveksam till om det skulle vara lönt att annonsera på Bing Ads för min pappa. Han hyr ut tält, möbler och porslin i Göteborg med omnejd vilket jag var rädd för skulle vara ett för litet segment. Men vi bestämde oss ändå för att testa strax innan sommaren förra året. Lite överraskande har det funkat riktigt bra. Det går såklart inte att jämföra med att annonsera på Google AdWords men Bing Ads har blivit ett klart lönsamt komplement till AdWords för honom.

Då min pappa även annonserade på Eniro under 2014 har vi nu möjlighet att jämföra dessa två kanaler precis som vi jämförde med Google AdWords tidigare. Resultaten ser ut så här:

Eniro:

Kostnad per klick: 88,54 kr

Kostnad per intäktskrona: 10,25 kr

Bing Ads:

Kostnad per klick: 2,15 kr

Kostnad per intäktskrona: 0,02 kr

Som du ser är Eniro hela 40 gånger dyrare än Bing Ads per klick. Eniro själva brukar då hävda att deras trafik är mer kvalitativ. Detta stämmer i alla fall inte i detta exemplet då Bing Ads genererat väldigt mycket mer intäkter än Eniro. Mäter vi kostnaden per intäktskrona som är en form av kvalitetsmått på trafiken så är Eniro mer än 500 gånger dyrare än Bing Ads.

En annan invändning skulle kunna vara att Bing är så litet i Sverige att det är inte relevant att jämföra med Eniro. Det är helt klart så att Bing är en förhållandevis liten sökmotor men om vi ser på de 7 månader som vi har statistik från så har Bing Ads genererat 54 % mer trafik än Eniro under motsvarande period. Så Bing är litet i förhållande till Google men inte i jämförelse med Eniro.

Om du idag annonserar på Eniro är mitt råd att undersöka vad det ger innan du förlänger avtalet. Enligt min erfarenhet är det med stor sannolikhet inte en lönsam investering för dig. Att Google AdWords är en betydligt bättre investering är nästan säkert och som exemplet ovan visar är sannolikt annonsering med Bing Ads också bättre för dig.

 

9 kommentarer på "Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads"

  1. Verkligen ett interessant exempel och jag gillar särskilt att du har skrivit det i relation til din pappas företag. Jag skal själv kolla in bings annonseringsmöjligheter efter det här. Tack för en bra bloggpost!


  2. Hej igen!

    Vi tycker det är viktigt att vara med i diskussionen och här är våra reflektioner på detta blogginlägg.

    Vi anser att jämförelsen som endast baseras på klick är alldeles för snäv. Eniros annonslösningar erbjuder mer än så, där klick till hemsida endast är en kontaktform av flera. Det beror helt enkelt på vad användaren söker (allt från vägbeskrivningar, öppettider, telefonnummer, 118 118 etc). I en webbplatsundersökning på eniro.se visade det sig att 60% av de som skulle kontakta ett företag idag tänkte ringa (ca 12 000 svarande).

    Det är dock inget snack om att Google och Bing kan erbjuda billiga klick till hemsidan, det är i många fall en lönsam affär om man kan mäta klicken hela vägen till köp. Men för att nå dit vågar vi säga att det kräver investeringar i såväl tid och pengar. Tid i form av att sätta upp kampanjer och optimera löpande för att få ner klickkostnaden utifrån vilka fraser och ord som lockar mest (men också för att ständigt ligga i topp). Pengar utifrån att ha ordentliga mätverktyg på hemsidan samt att optimera hemsidan för att locka till köp. Samt såklart SEM investeringen själv.

    I en undersökning av TNS Sifo som vi stod bakom slogs det fast att Sveriges små och medelstora företag anser att resurserna inte räcker till, utöver det är komplexiteten en stor utmaning samtidigt som man inte anser sig ha kompetensen för att avgöra vilka medier som är mest effektiva för att nå målgruppen samt hur man ska mäta ROI:n på detsamma. Undersökning hittar ni här: http://www.enirogroup.com/sv/pressrum-koncern-och-sverige#/documents/foeretagens-utmaningar-inom-digital-marknadsfoering-39423

    Ett sista inspel på det jag nämnde ovan om att Eniro genererar samtal. Förra gången tipsade jag om samtalsmätning på eniro.se och jag kan se i statistiken att det ramlat in en del. Givet en modest hitrate och lågt räknat snittköp skulle jag ganska snabbt vilja säga att man kan räkna hem Kikiriki’s investering hos Eniro 2014.

    Vänliga hälsningar
    Marcus Lilja
    Användarkommunikation och ROMI
    072 243 79 41


  3. Är ju inte för inte som eniro måste jobba ganska aktivt med telefonförsäljning även av sina annonsutrymmen.


  4. Är inte eniros svar att de främst genererar telefonsamtal inte trafik till din sajt. Dvs det blir lite att jämföra äpplen och päron?


  5. Fredrik,

    Jo, det är ett av deras argument. Och till en viss liten del är det nog så. Men då ska man även betänka att många som använder Eniro redan känner till företaget och använder det som en telefonkatalog. Att bara finnas med i Eniro rent allmänt är ju gratis. Så många av dessa samtal får du oavsett om du annonserar eller inte.

    Vi har även mätt telefonsamtal från Eniro och vår uppfattning är att denna del på inget sätt ”kompenserar” för att det ger väldigt dålig med trafik.


  6. Marcus,

    Tack för din kommentar. Kul och bra att ni på Eniro ger er syn!

    Ursäkta att det dröjde lite innan den blev godkänd.

    Som jag nämnde i ett svar ovan är det helt klart så att en hel del som använder Eniro ringer direkt istället för klicker in på sajten. Men det är ju inte riktigt 60 % som du tar upp.

    I Kikirikis fall har ca 8 % av de som sett annonsen på Eniro valt att klicka in på sajten och ca 3 % valt att ringa. Så visst är där folk som ringer men det är inte så många ändå.

    En intressant fråga i sammanhanget är hur många av de som ringer som skulle ringa oavsett om du betalar för att synas på Eniro eller inte. Jag skulle gissa att många av de som använder Eniro redan känner till företaget och använder Eniro som en telefonkatalog. Att synas på sitt namn kostar ju inget och dessa samtal och besök får du oavsett om du annonser eller inte. Eller vad säger du?

    Nu är det dock inget av detta som är problemet som jag ser det. Anledningen att Google Adwords och till och med Bing Ads är betydligt bättre än Eniro är att det är för få personer som numera använder Eniro jämfört med hur många som googlar exempelvis.

    Sen kan det såklart fortfarande vara lönsamt för några att annonsera på Eniro men pengarna är i princip alltid betydligt bättre investerade på Google Adwords eller på Bing Ads för den delen.


Kommentarsfältet är stängt.