Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Länka AdWords med Google Analytics

länka adwords till google analytics

Att länka Google Analytics med Google Adwords borde idag vara en självklarhet om man arbetar med sökordsannonsering. Anledningen är att det finns så mycket data i Analytics som är av stor vikt för att utvärdera lönsamheten av investeringen på sponsrade länkar. Här berättar vi hur du gör för att länka ditt Adwords-konto med Google Analytics och varför.

Google Adwords är en väldigt bra produkt på många sätt och vis men den berättar inte så mycket om vad dina kunder gör efter att de klickat på en annons.

Google Analytics kan ge dig ett beslutsunderlag för att utvärdera vilka sökord som är värda att satsa på eftersom du kan utvärdera dessa tydligare på intäkt, kostnad, bounce rate, tid på sajten och avkastning.

Om du efter att ha länkat Analytics och Adwords importerar Analytics-kolumnen bounce rate i Adwords kan du enkelt se vilka sökord som har hög bounce rate och således kanske kostar dig mycket pengar utan att ge dig någon avkastning. Då kan du börja felsöka vad det kan bero på att sökordet har så hög bounce rate och vidta åtgärder.

Importera transaktioner och omvandlingar

En annan viktig funktion som blir tillgänglig efter länkningen om man inte använder sig av Adwords omvandlingsspårning är att du kan importera transaktioner och uppfyllda mål från Analytics för att mäta avkastningen på din investering.

I Analytics kan du även skapa remarketinglistor för att nå särskilda segment av besökare som exempelvis tittat på en viss produkt eller lämnat varukorgen. Remarketinglistorna kan du sedan använda i dina Adwords-kampanjer och dessa blir tillgängliga efter att kontot länkats med Analytics.

En annan vinst med att länka Adwords och Analytics är att du får mer Adwords-data i Analytics som exempelvis antal klick, kostnader och information om besökares beteende när de besökt din sajt.

Hur du länkar Adwords och Analytics

Det är viktigt att mailen som du använder i Adwords har administrativ åtkomst i Adwords-kontot samt redigeringsbehörighet i Analytics. Oftast behöver du lägga till Adwords-mailen i Analytics med redigeringsbehörighet för att kunna länka kontona korrekt.

  1. Logga in på ditt Analytics-konto.
  2. Öppna fliken Administratör högst upp på sidan.
  3. I kolumnen Konto markerar du det Analytics-konto som innehåller den egendom som du vill länka till ett eller flera av dina AdWords-konton.
  4. I kolumnen Egendom markerar du den Analytics-egendom som du vill länka och klickar på Länka till AdWords.
  5. Klicka på Fortsätt.
  6. Välj de Analytics-dataurval där du vill att AdWords-data ska vara tillgänglig.
  7. I samband med att kontona länkas, aktiveras automatisk märkning (taggning) av dina annonser. Klicka på Avancerade inställningar om du behöver märka (tagga) dina AdWords-länkar manuellt.
  8. Klicka på Länka konton.

Nu är dina konton länkade och du har alla förutsättningar för att få ett bättre beslutsunderlag i din sökordsannonsering.

 

En kommentar

  1. Tack för den informerande artikeln!

    Kommentar av

    Emil Petersson

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiv design Pineberry

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google har gått ut med att den 21 april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Vi går igenom varför detta är viktigt, vilka lösningar som finns och hur du kan mäta resultatet.

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!

Alla hjärtans dag

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Genom att ta bort dina kampanjsidor missar du potentiell länkkraft. Vi menar istället att du bör ta vara på dem på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om vad du bör göra med dina alla hjärtans dag-kampanjer på din webbplats!