Sökmotorkonsult.se

Länka dina AdWords och Analytics konton

koppla-ihop

Google Analytics har för många blivit ett mer eller mindre självklart val av verktyg när det gäller webbanalys. Rent funktionsmässigt räcker Analytics för de flesta sajter och när tjänsten dessutom är gratis blir det svårt att argumentera för ett annat verktyg.  När det gäller sponsrade länkar dominerar Google AdWords den svenska marknaden fullständigt och tillsammans med Analytics finns alla förutsättningar till uppföljning och optimering av jobbet med sökmotoroptimering och sponsrade länkar.

Trots att så pass många jobbar med AdWords och använder sig av Analytics i sitt arbete med webbanalys är det ganska förvånande att flera missar att länka ihop de båda kontona. Har du inte länkat ihop ditt AdWords och Analytics konto kommer trafiken som kommer till sajten via AdWords att visas som obetald trafik från Google. Detta gör det minst sagt svårt att utvärdera dina AdWords-kampanjer. Det gör det även svårt att utvärdera arbetet med sökmotoroptimering då du inte kan särskilja den organiska trafiken från den trafik som du faktiskt betalat för via AdWords.

Använder du dig av både AdWords och Analytics och har missat att länka ihop de båda kontona har du antagligen inte heller lagt ner så mycket tid på uppföljning och optimering av dina marknadsföringsinsatser online. Planerar du att ändra på detta så finns det dock alla förutsättningar för detta. Själva länkningen av kontona är relativt okomplicerad och görs på ett par minuter.

Nedan kan du se en kort demo om hur du rent praktiskt ska gå tillväga för att länka ihop dina konton.

4 kommentarer

  1. Tackar för den!

    Kommentar av Jonas

  2. Som tur är har jag hittat kopplingen Analytics/AdWords, men jag förstår att många bommar den.

    Kommentar av Lena

  3. Gammal post men likväl intressant. Jag har länkat ihop Adwords och Google Analytics. Problemet är dock att mina kampanjer och sökord dyker upp som (not set) inne i Analytics. Spårning på länkarna är påslagen i Adwords. Vad kan vara fel?

    Kommentar av Andreas

  4. Hej Andreas,

    troligtvis är det kostnadskällan som inte är rätt inställd, det kan orsaka det här problemet. Du hittar inställningen i Google Analytics.

    Gå in på ”Administratör” och klicka sedan på vilket konto det gäller (Kontolista > Konto > Egendom > Profil) och där hittar du fliken ”Datakällor”. Kolla att det är rätt kostnadskälla som är länkad (ditt adwords-konto). Kolla även att rätt profiler i Analytics som ska importera data under ”Användning i Analytics” är valda.

    Gå sedan till fliken Egenskaper och klicka på vald egendom (domän) och välj sedan profil. Välj Profilinställningar. Kolla där att boxen ”Inställningar för AdWords-kostnadskälla” under profilinställningarna är ikryssad (”Tillämpa kostnadskällor”). Ser allting rätt ut kan det vara värt att prova att koppla ifrån och koppla ihop dina konton igen, och dubbelkolla att det är ikryssat ”Automatisk märkning” precis som du skrev.

    Hoppas att det här skall lösa problemet!

    Med vänlig hälsning,
    Emma
    Pineberry

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]