Öka din försäljning med regelstyrda remarketinglistor

Vi har tidigare skrivit om hur du använder de olika kampanjtyperna i AdWords i respektive steg i besökarens köpprocess. I det här inlägget vill vi hjälpa dig att maximera din annonsering genom att tillämpa olika budstrategier beroende på var besökaren befinner sig i köpprocessen.

Vi vet sedan tidigare att det är mer sannolikt att en besökare som kommit längre i köpprocessen konverterar än en besökare som befinner sig i ett tidigare skede i köpprocessen. Som ett resultat av det vill vi givetvis segmentera kundsegmenten och rikta olika budskap mot olika typer av besökare. Vi kommer nu att titta närmare på hur du kan använda regelstyrda remarketinglistor för att definiera olika kundsegment i Display-nätverket.

Med hjälp av Remarketing i AdWords Display-nätverk möjliggör du exponering av bild- och textannonser för besökare som tidigare besökt din sajt. Genom att använda regelstyrda remarketinglistor kan du öka dina intäkter genom korsförsäljning, säsongsförsäljning eller försäljning mot besökare som varit inne på din sajt men ännu inte genomfört ett köp. Läs mer om hur du kan öka din försäljning i AdWords genom att använda remarketing.

Remarketinglistor i Display-nätverket

Efter att du har implementerat remarketing-taggen på din sajt, skapar du remarketinglistorna i AdWords-gränssnittet. Remarketingtaggen gör att besökaren sparas i din specifika remarketinglista, och när besökaren återkommer till sajten lagras cookie-id:et i remarketinglistan. Du kan skapa remarketinglistor definierade på olika sätt. Remarketinglistorna kan du exempelvis skapa för definiera det kundsegment som besökt en populär produktkategori. Ett alternativ är att definiera remarketinglistorna med regler i Google Display-nätverk.

2 typer av regler för e-handel

Möjligheterna och kombinationerna av olika regler vad gäller remarketinglistor är oändliga och vi vill uppmana till att experimentera och testa olika typer av kombinationer för att se vad som presterar bäst för just din verksamhet. När det gäller e-handel har vi dock två varianter av regler som vi vill tipsa om:

  1. Besökare som besökt en specifik produktkategori
    Skapa en remarketinglista som inkluderar de besökare som besökt en specifik produktkategori (till exempel din mest populära produktkategori).
    Kundsegmentet som besökt en specifik produktkategori vill du givetvis påminna om din sajt och samtidigt presentera samma produktkategori för igen. Annonseringen visas exklusivt för segmentet vilket innebär att du kan skräddarsy budskapet för att uppnå så hög konverteringsgrad som möjligt.Skärmavbild 2015-08-26 kl. 09.35.01
     
  2. Besökare som lagt varor i kassan men som inte har slutfört ett köp
    Då och då händer det att en besökare både har besökt en specifik produktkategori och lagt en vara i kassan – men inte fullföljt köpet. Det här kundsegmentet är sannolikt närmre ett köp än en kund som varit inne på en specifik produkt utan att lägga till produkten i varukorgen, därför kan det vara en god idé att försöka locka tillbaka besökaren igen. För det här kundsegmentet kan du exempelvis lägga ett 30 % högre bud. På så vis kan du få tillbaka kunderna som lämnat varukorgen att komma tillbaka och slutligen konvertera.

    För att nå det här kundsegmentet, skapar du en remarketinglista där ”URL contains cart.html” eller liknande. Därefter lägger du till ”URL does not contain /orderconfirmation.html”. På så vis ringar du in kundsegmentet som lagt en vara i varukorgen men inte checkat ut och nått orderbekräftelsesidan.

Skärmavbild 2015-08-26 kl. 09.31.41

 

Dynamisk remarketing

Du kan med fördel ta din annonsering till nästa nivå genom att kombinera dynamisk remarketing med ovanstående remarketinglisttyper. Detta innebär att du frångår de statiska annonserna som visas i en vanlig remarketingkampanj. Istället kommer du att visa upp exakt den produkt som besökaren varit inne på tidigare, där bild och pris genereras utifrån produktfeeden i Google Merchant Center. Du kan skapa remarketinglistorna utifrån samma logik som ovan nämnd, det vill säga hur långt besökaren kommit i köpprocessen.

Hur definierar du dina remarketinglistor?