Sökmotorkonsult.se

Quality Scores inverkan på CPC

I förra posten Grunderna i Quality Score och Ad Rank så kollade vi på hur Google fastställer vilken position våra annonser får och hur det räknas ut. Ad Rank och Quality Score används också för att sätta ditt faktiska CPC, alltså det slutgiltiga pris du betalar för varje klick, till skillnad från Max CPC, ditt bud. Även här är det en dynamisk process som sker i realtid vid varje sökning på Google. Gillar man sina pengar är det viktigt att veta hur ens pris räknas ut och speciellt om man är ute efter toppositioner, då små skillnader i sitt kontos struktur och hur man optimerar sina sökord kan göra stor skillnad för både trafik och slutgiltig kostnad.

Din faktiska CPC räknas ut så här[1]:

Faktisk CPC = (Ad Rank hos positionen under dig) / (Quality Score) + ca 0.1kr

I exemplet nedan utgår vi ifrån position 3 med Quality Score 5 och räknar ut vår Faktiska CPC

(30 / 5) + 0,1 = 6,1kr

Vi kan nu se att baserat på vår konkurrents Max CPC och Quality Score så får vi ett pris. Vi kan också se att position 1 bara betalar några ören mer än position 3, men däremot ca 1 kr mer än position 2.  Det vi ser är att kostnaden för annonsens position baseras på vad dina konkurrenter är beredda att betala för sina klick, inte vad de i slutändan själva kommer att betala.

Säg att vi med QS 5 vill inta första platsen och kompenserar med vårt CPC bud för att få högre Ad Rank än positionen under, nu 65 istället för 30. Vår kostnad per klick blir nu 13,1kr istället och alltså en kostnadsökning med ca 200%.

Quality Score och CPC tabell 2

Alternativet är då givetvis att istället optimera sitt sökord för att få bättre Quality Score. Vi kan se att en ökning från QS 5 till QS 10 istället ger en rabatt på vårt ursprungliga bud 7kr för samma topposition.


[1] Google, Adwords Hjälp, Budgivning med kostnad per klick, senast uppdaterad 2012-10-16, ‹http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2464960›.

 

En kommentar

  1. [...] Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]