Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Quality Scores inverkan på CPC

I förra posten Grunderna i Quality Score och Ad Rank så kollade vi på hur Google fastställer vilken position våra annonser får och hur det räknas ut. Ad Rank och Quality Score används också för att sätta ditt faktiska CPC, alltså det slutgiltiga pris du betalar för varje klick, till skillnad från Max CPC, ditt bud. Även här är det en dynamisk process som sker i realtid vid varje sökning på Google. Gillar man sina pengar är det viktigt att veta hur ens pris räknas ut och speciellt om man är ute efter toppositioner, då små skillnader i sitt kontos struktur och hur man optimerar sina sökord kan göra stor skillnad för både trafik och slutgiltig kostnad.

Din faktiska CPC räknas ut så här[1]:

Faktisk CPC = (Ad Rank hos positionen under dig) / (Quality Score) + ca 0.1kr

I exemplet nedan utgår vi ifrån position 3 med Quality Score 5 och räknar ut vår Faktiska CPC

(30 / 5) + 0,1 = 6,1kr

Vi kan nu se att baserat på vår konkurrents Max CPC och Quality Score så får vi ett pris. Vi kan också se att position 1 bara betalar några ören mer än position 3, men däremot ca 1 kr mer än position 2.  Det vi ser är att kostnaden för annonsens position baseras på vad dina konkurrenter är beredda att betala för sina klick, inte vad de i slutändan själva kommer att betala.

Säg att vi med QS 5 vill inta första platsen och kompenserar med vårt CPC bud för att få högre Ad Rank än positionen under, nu 65 istället för 30. Vår kostnad per klick blir nu 13,1kr istället och alltså en kostnadsökning med ca 200%.

Quality Score och CPC tabell 2

Alternativet är då givetvis att istället optimera sitt sökord för att få bättre Quality Score. Vi kan se att en ökning från QS 5 till QS 10 istället ger en rabatt på vårt ursprungliga bud 7kr för samma topposition.


[1] Google, Adwords Hjälp, Budgivning med kostnad per klick, senast uppdaterad 2012-10-16, ‹http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2464960›.

 

En kommentar

  1. […] Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

74722-metro-tunnel-blurred-motion

4 tips som förbättrar din sajts hastighet

Anledningen till att optimera din sajts hastighet är att det kan påverka din konverteringsgrad positivt. Vi ger dig 4 praktiska tips till hur du får en snabbare sajt.

responsiv design Pineberry

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google har gått ut med att den 21 april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Vi går igenom varför detta är viktigt, vilka lösningar som finns och hur du kan mäta resultatet.

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!