Sökmotorkonsult.se

Quality Scores inverkan på CPC

I förra posten Grunderna i Quality Score och Ad Rank så kollade vi på hur Google fastställer vilken position våra annonser får och hur det räknas ut. Ad Rank och Quality Score används också för att sätta ditt faktiska CPC, alltså det slutgiltiga pris du betalar för varje klick, till skillnad från Max CPC, ditt bud. Även här är det en dynamisk process som sker i realtid vid varje sökning på Google. Gillar man sina pengar är det viktigt att veta hur ens pris räknas ut och speciellt om man är ute efter toppositioner, då små skillnader i sitt kontos struktur och hur man optimerar sina sökord kan göra stor skillnad för både trafik och slutgiltig kostnad.

Din faktiska CPC räknas ut så här[1]:

Faktisk CPC = (Ad Rank hos positionen under dig) / (Quality Score) + ca 0.1kr

I exemplet nedan utgår vi ifrån position 3 med Quality Score 5 och räknar ut vår Faktiska CPC

(30 / 5) + 0,1 = 6,1kr

Vi kan nu se att baserat på vår konkurrents Max CPC och Quality Score så får vi ett pris. Vi kan också se att position 1 bara betalar några ören mer än position 3, men däremot ca 1 kr mer än position 2.  Det vi ser är att kostnaden för annonsens position baseras på vad dina konkurrenter är beredda att betala för sina klick, inte vad de i slutändan själva kommer att betala.

Säg att vi med QS 5 vill inta första platsen och kompenserar med vårt CPC bud för att få högre Ad Rank än positionen under, nu 65 istället för 30. Vår kostnad per klick blir nu 13,1kr istället och alltså en kostnadsökning med ca 200%.

Quality Score och CPC tabell 2

Alternativet är då givetvis att istället optimera sitt sökord för att få bättre Quality Score. Vi kan se att en ökning från QS 5 till QS 10 istället ger en rabatt på vårt ursprungliga bud 7kr för samma topposition.


[1] Google, Adwords Hjälp, Budgivning med kostnad per klick, senast uppdaterad 2012-10-16, ‹http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2464960›.

 

En kommentar

  1. [...] Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]