Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Riktiga AdWords-hjältar har sidekicks

Att bli skicklig på sökordsannonsering handlar ofta om erfarenhet, nyfikenhet och träning. Men för att kunna behålla sin utveckling krävs det att veta när träningshjulen med fördel ska skruvas på igen. Den som vill kunna hantera stora mängder information, annonser och sökord måste kunna utnyttja en utsträckt hand och inse värdet i synergin som uppstår tillsammans med Google support, tredjepartsverktyg och skicklig dokumenthantering.

Genom att utnyttja de mest grundläggande tillgängliga verktygen kan man på bara minuter producera stora mängder sökord, annonsgrupper och annonser i kampen mot höga annonsplaceringar och kvalitetsresultat. Tiden man sparar ger en möjlighet att följa kontots utveckling och optimera sina kampanjer. Först och främst slår vi ett slag för det (för många självklara) AdWords Editor. Om du inte använder Editor för att arbeta med dina kampanjer är det dags att börja idag.

Det kan ta en stund att vänja sig vid, men när väl kostymen sitter kommer allt gå snabbare i Editor. Mycket snabbare. Där har man möjligheten att redigera sökord, annonsgrupper eller hela kampanjer i stora sjok samt snabbt och enkelt göra de allra viktigaste detaljarbetena. Man kan kopiera, flytta, söka och ersätta och rätt var det är så är ”Find and Replace” din bästa vän i bygget av en ny kampanj.

Ring supporten och öppna Excel

Det kan självklart låta uppenbart att man borde ringa Googles support för AdWords vid behov. Man skulle kunna tro att den mest rutinerade AdWords-hjälten inte skulle behöva ringa supporten. Det kanske är sant men samma person har med största sannolikhet kommit så långt just tack vare ett flertal samtal till sina kontaktpersoner på Google. Den smarta sökmotorannonsören vet nämligen att det inte är bara när hinder dyker upp man ska ringa supporten. Det gäller också att vara nyfiken och vilja utforska AdWords varenda skrymsle och vrå för att få sitt konto att växa sig så starkt som möjligt. Plötsligt går Google från Goliath till käck sidekick. Så var god och ring supporten. De tjänar bra som både karta och kompass.

Nu kanske du tänker att gamla torra Microsoft-program som Excel hör hemma på revisionsbyråer och i lektionssalar. Det vore väl allt för synd att vi sökordsannonsörer inte kunde få ut något av en så mäktig gammal dinosaur. Lika många märkliga kommandon och funktioner som finns att använda i Excel, minst lika många möjligheter finns det att effektivisera uppstartsfasen av sina AdWords-kampanjer. Mer än så behövs nog inte sägas. Den som utforskar vinner. Om supporten håller oss om vår rygg så kan vi alltid lita på kraften av Excel vid vår sida. Den som inte nöjer sig med det kan vara god att leta efter ytterligare vänner i den uppsjö av tredjepartsverktyg som finns online. Så när du känner dig som starkast – sträck ut en hand och väx ännu en bit. Lycka till!

2 kommentarer

  1. Om man tycker att Excel är lite väl dammigt finns ju alltid Google Docs med sina spreadsheets också. Deras scriptmotor gör det möjligt att snickra ihop riktigt avancerade kalkylark.

  2. Jag håller med dig. Google Docs kan framförallt vara väldigt bra i rapportering.

    Kommentar av

    Marc Tersman Toll

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

affiliate-2015

28% av alla sökresultat är affiliates 2015

Enligt vår undersökning består 28% av sökresultaten av affiliates. Affiliaten har många gånger blivit utropad död men vi kan återigen bekräfta att de lever i högsta grad.

Sökpodden-avsnitt-2, Michael Wahlgren, Pontus Karlsson & Michael Berman

#2 Vart tog den söta lilla pandan vägen?

I avsnitt två av Sökpodden pratar vi om Bing är en sökmotor att bry sig om, vi frågar oss vart pandan tagit vägen och så listar vi några av de främsta myterna inom seo och sem.

lönsam trafik

Behåll lönsam trafik vid migrering

Står du inför en migrering av e-handelsplattform eller CMS-system? Det kan finnas flera anledningar bakom en migrering från en e-handelsplattform eller CMS system till ett annat system. I det här inlägget tar vi upp tre viktiga scenarion som du vill undvika när du byter plattform.

Academy

Lär dig lönsam SEO med Pineberry Academy

Pineberry Academy ger dig kunskapen du behöver för att själv kunna göra framgångsrik och lönsam sökmotoroptimering. För att ge dig ett litet smakprov på vad Pineberry Academy SEO-utbildning innehåller så har jag tagit fram tre nybörjartips.

cover_tshirt

Pineberry lanserar Sökmotorkläder

Efter 8 år som e-handlarens bästa vän är det äntligen dags för oss på Pineberry att ta del av onlinehandeln. Det är med stolthet vi presenterar vår nya webbshop med Sökmotorkläder. Vi kommer till en början att sälja specialdesignade t-shirts och kepsar. De 50 första som registrerar sig på Sökshoppen får beställa en t-shirt gratis!