Sökmotorkonsult.se

Riktiga AdWords-hjältar har sidekicks

Att bli skicklig på sökordsannonsering handlar ofta om erfarenhet, nyfikenhet och träning. Men för att kunna behålla sin utveckling krävs det att veta när träningshjulen med fördel ska skruvas på igen. Den som vill kunna hantera stora mängder information, annonser och sökord måste kunna utnyttja en utsträckt hand och inse värdet i synergin som uppstår tillsammans med Google support, tredjepartsverktyg och skicklig dokumenthantering.

Genom att utnyttja de mest grundläggande tillgängliga verktygen kan man på bara minuter producera stora mängder sökord, annonsgrupper och annonser i kampen mot höga annonsplaceringar och kvalitetsresultat. Tiden man sparar ger en möjlighet att följa kontots utveckling och optimera sina kampanjer. Först och främst slår vi ett slag för det (för många självklara) AdWords Editor. Om du inte använder Editor för att arbeta med dina kampanjer är det dags att börja idag.

Det kan ta en stund att vänja sig vid, men när väl kostymen sitter kommer allt gå snabbare i Editor. Mycket snabbare. Där har man möjligheten att redigera sökord, annonsgrupper eller hela kampanjer i stora sjok samt snabbt och enkelt göra de allra viktigaste detaljarbetena. Man kan kopiera, flytta, söka och ersätta och rätt var det är så är ”Find and Replace” din bästa vän i bygget av en ny kampanj.

Ring supporten och öppna Excel

Det kan självklart låta uppenbart att man borde ringa Googles support för AdWords vid behov. Man skulle kunna tro att den mest rutinerade AdWords-hjälten inte skulle behöva ringa supporten. Det kanske är sant men samma person har med största sannolikhet kommit så långt just tack vare ett flertal samtal till sina kontaktpersoner på Google. Den smarta sökmotorannonsören vet nämligen att det inte är bara när hinder dyker upp man ska ringa supporten. Det gäller också att vara nyfiken och vilja utforska AdWords varenda skrymsle och vrå för att få sitt konto att växa sig så starkt som möjligt. Plötsligt går Google från Goliath till käck sidekick. Så var god och ring supporten. De tjänar bra som både karta och kompass.

Nu kanske du tänker att gamla torra Microsoft-program som Excel hör hemma på revisionsbyråer och i lektionssalar. Det vore väl allt för synd att vi sökordsannonsörer inte kunde få ut något av en så mäktig gammal dinosaur. Lika många märkliga kommandon och funktioner som finns att använda i Excel, minst lika många möjligheter finns det att effektivisera uppstartsfasen av sina AdWords-kampanjer. Mer än så behövs nog inte sägas. Den som utforskar vinner. Om supporten håller oss om vår rygg så kan vi alltid lita på kraften av Excel vid vår sida. Den som inte nöjer sig med det kan vara god att leta efter ytterligare vänner i den uppsjö av tredjepartsverktyg som finns online. Så när du känner dig som starkast – sträck ut en hand och väx ännu en bit. Lycka till!

2 kommentarer

  1. Om man tycker att Excel är lite väl dammigt finns ju alltid Google Docs med sina spreadsheets också. Deras scriptmotor gör det möjligt att snickra ihop riktigt avancerade kalkylark.

  2. Jag håller med dig. Google Docs kan framförallt vara väldigt bra i rapportering.

    Kommentar av Marc Tersman Toll

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]

Enkla verktyg

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut […]