Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

Adwords Meme 2

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem.

Har man mycket duplicerat innehåll internt och externt på sin sajt kan ens positionering i sökresultaten påverkas negativt eftersom det är svårt för Googles algoritm att veta vilken sajt eller sida som är den mest relevanta ägaren till innehållet. Sidor med mycket duplicerat innehåll nedvärderas ofta i det organiska sökresultatet.

Duplicerat innehåll kan dock ha konsekvenser även inom Sökordsannonsering på exempelvis Adwords och då i form av duplicerade sökord. Man vill undvika att ha duplicerade sökord i sitt konto eftersom annonsen endast kommer att visas en gång per sökning och konto och de duplicerade sökorden kommer att konkurrera med varandra om att visas.

Om ett sökord finns i mer än en annonsgrupp kommer alltså Google bedöma vilken annonsgrupp och annons som ska visas. Ett problem med detta kan vara att det inte finns en klar vinnare bland de duplicerade sökorden. Ett konto kan alltså påverkas negativt om man inte har ett bra beslutsunderlag för vilka sökord man ska satsa på.

Ett större problem är däremot att det är svårt att mäta hur sökord presterar om de finns som duplicerade i olika annonsgrupper och kampanjer. Det blir även svårt att isolera alla faktorer som påverkar ett kontos resultat om kontot har duplicerade sökord. Har man ett oorganiserat konto kan det ligga duplicerade sökord överallt och då kan det bli svårt att veta hur de påverkar varandra inom kontot samt att få till en bra struktur.

Ibland är det bra med duplicerade sökord

Att ha duplicerade sökord är dock inte alltid dåligt. Ibland är det en nödvändighet för att lyckas med ett konto om man har kampanjer som riktar sig till olika regioner. Att ha sökord i olika matchtyper kan också spela en avgörande roll i vad som lyfter eller sänker ett konto.

Det finns alltså faktorer som avgör om det verkligen är ett problem att ha duplicerade sökord i ett konto eller inte:

  • Har man duplicerade sökord i kampanjer som är aktiva i olika regioner konkurrerar sökorden inte med varandra.
  • Har sökorden inte samma matchtyp konkurrerar de heller inte med varandra.

Vill man försäkra sig om att man inte har duplicerade sökord som inte beror på region eller matchtyp kan man enkelt använda verktyget ”Hitta dubbletter av sökord” i Adwords Editor. Där får man snabbt en överblick av hur många som finns i kontot och man kan snabbt pausa eller radera eventuella kopior. Efter att ha korrigerat kursen ger vi oss tillsammans av på ännu en färd i jakten på höga Quality Scores och ett glimrande Adwords-konto.

2 kommentarer

  1. Oorganiserat konto är den största boven till många mindre bra saker för ett Adwordskonto och även för duplicerat och funktionen i Adwords editor är bra.

  2. […] duplicerade sökord Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiv design Pineberry

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google har gått ut med att den 21 april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Vi går igenom varför detta är viktigt, vilka lösningar som finns och hur du kan mäta resultatet.

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!

Alla hjärtans dag

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Genom att ta bort dina kampanjsidor missar du potentiell länkkraft. Vi menar istället att du bör ta vara på dem på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om vad du bör göra med dina alla hjärtans dag-kampanjer på din webbplats!