Sökordsinfogning i Google Adwords

Sökordsinfogning

Om du har jobbat med Google AdWords känner du säkert till att det finns goda anledningar till att optimera dina kampanjer så att du har en hög klickfrekvens. Ett sätt att optimera dina annonsgrupper är att säkerställa att sökordet finns med i titeln på din annons. Har du många variationer av ett sökord kan det vara lätt att använda samma annonstext för samtliga variationer.

Ett sätt att säkerställa att varje sökord finns med i titeln på din annons är att använda dig av sökordsinfogning  (eller keyword insertion på engelska).

För att använda dig av sökordsinfogning i Google AdWords placerar du en tagg i din annonstext enligt följande format:

{keyword:default text}

Det går att använda sökordsinfogning i samtliga delar av din annons (inklusive visningsadress och måladress).

Ett exempel på sökordsinfogning i titeln på en annons:

{Keyword:Sökmotorsoptimering}
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Till denna annons skulle exempelvis följande sökord kunna vara aktuella:

  • sökmotorsoptimering
  • sökmotoroptimering
  • sökoptimering
  • sökmotor optimering

För sökordet sökoptimering visas följande annons:

Sökoptimering
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Att Keyword skrivits med stort K innebär att första bokstaven blir versal i annonstexten. I de fall som sökordet som infogas bidrar till att annonstexten överskriver begränsningar på antal tecken kommer den text du angivit som default att visas.

Glöm inte att det är viktigt att tänka på att sökorden är nära relaterade så att det passar in i dina annonstexter om du jobbar med sökordsinfogning.

4 kommentarer på "Sökordsinfogning i Google Adwords"

  1. När jag såg ditt efternamn kände jag bara att jag måste skriva detta: That’s just hilarious! 🙂

    Sorry, skämt åsido! Bra tips! Är det inte så också att man kan skriva KeyWord för att få ett eventuellt andra ord (vid särskrivna sökord/fraser) med stor bokstav också?


  2. Det stämmer att det går att skriva KeyWord och på så sätt få särskrivna ord med stor bokstav. /Mr Hilarious


  3. Det är ett bra tips när man inte vill skriva sina egna rubriker i annonserna, ett annat är att även använda keyword i den beskrivande texten. Gör man det så får man mer markerad text och ökad ögonfokus, enligt mina källor på Google.


  4. Hejsan! Hittade detta gamla inlägg via Googling så risken är ju att funktionen ändrats helt och hållet men – jag undrar var i annonsen man anger vad som är ”default text”. Det vill säga var ni angett ”Sökmotorsoptimering”.
    Eller spelar det ingen roll vilket av sökord man har i koden?

    Tack på förhand!
    Sara


Kommentarsfältet är stängt.