Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för att bevara sin lönsamhet.

Product Listing Ads, eller produktannonser är fortfarande produktannonser även efter förändringen men det dyker upp några nya funktioner och gränssnittet förenklas något. Annonsformatet Google Shopping är framförallt populärt i sökresultaten genom att visa produktannonser med bild och pris på kommersiella sökningar.

I Shoppingkampanjerna har man jämfört med PLA-kampanjerna tillgång till mer data om visningsandelar, en budsimulator där man kan få estimat på trafik och budförslag och det är även enklare att överblicka vilka kategorier och produkter i produktfeeden som genererar försäljning.

Nytt sätt att uppgradera

Shoppingkampanjer

 

Google rekommenderar att uppgradera till Shoppingkampanjer från PLA genom att skapa en ny Shoppingkampanj och därigenom välja inställningar och skräddarsy produktgrupper samt basera annonsgrupper på den befintliga PLA-strukturen som ni ser i bilden ovan.

Har man inga PLA-kampanjer sedan tidigare men har kopplat sin produktfeed till Google Merchant Center och länkat kontot till Adwords är det bara att skapa Shoppingkampanjer för att komma igång.

För att undvika att PLA-kampanjerna blir automatiskt uppgraderade till Shoppingkampanjer med inställningar som inte gynnar försäljningen rekommenderar vi att uppgradera så snart som möjligt och därmed ta del av Shoppingkampanjernas utökade funktionalitet.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping/Product Listing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.