Sökmotorkonsult.se

Vad kostar dina dåliga Quality Scores?

Betala in mer än du behöver

Att Quality Score/kvalitetsresultat spelar roll för kostnaderna i ditt konto vet vi, men hur mycket extra betalar man egentligen för sökord med låga Quality Scores? Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett medianvärde.

Då Quality Score 7 är det värde som överlägset tillämpas på flest sökord i problemfria konton samt är den nivå som Googles representanter hänvisar till som ”bra” väljer vi att använda det som median. Genom att hålla övriga värden konstanta kan vi se följande kostnadsförändring för bättre eller sämre Quality Scores förhållande till QS 7.

Relativ kostnad för olika Quality Scores

Reservation

1) Eftersom Quality Score först används för att beräkna Ad rank och sedan påverka CPC, skulle din position inte vara konstant och den Ad rank din CPC skulle räknas emot skulle i de flesta fall vara lägre.

Så det är inte helt rätt att säga att ett sökord kostar 30% mindre för läge 1 vid QS = 10 än vid QS = 7, eftersom du inte skulle ha samma position med QS 7 i merparten av fallen. Man ska komma ihåg att allt detta är relativa värden och det vi tittar på är hur man måste kompensera för att ranka över samma Ad Rank och alltså uppnå motsvarande position med de varierande kvalitetsresultaten.

2) Google beräknar med största sannolikhet inte Quality Score som tal 1-10 utan som ett reellt tal (exempelvis 737732 eller 0.5348934) vilket innebär att effekten skulle vara mer linjär samt att vi inte vet exakta förhållanden mellan ett värde och ett annat.

Inkrementell kostnad av minskad Quality Score

Exempel 1.

Här utgår vi från tabellen ovan och tittar på effekten av låga kvalitetsresultat på CPC. Här kan vi se att genom att hålla Ad rank på position 3 konstant (Ad Rank = 14), kan vi se att en minskande Quality Score ökar din CPC med samma procentsatser som vi beräknade tidigare.

(Ad Rank hos positionen under dig) / Quality Score = CPC

Relativ CPC kostnad

Exempel 2.

Här tittar vi i stället på vilken budökning som krävs för att uppnå samma Ad rank, och givetvis appliceras samma relativa kostnadsförändring igen.

(31.5kr / 9kr ) = 3,5 = 350%

Max CPC för motsvarande Ad rank

Vi har hittills enbart utgått från median QS 7 för att visa de ökade relativa kostnader Quality Score under 7 ger, alltså kostnader för att ha ett sämre optimerat konto. Vi kan även använda samma antagande för att få ett begrepp om hur mycket man tjänar på att ha Quality Score 10.

Relativ kostnad mot Quality Score 10

 

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]