Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Vad kostar dina dåliga Quality Scores?

Betala in mer än du behöver

Att Quality Score/kvalitetsresultat spelar roll för kostnaderna i ditt konto vet vi, men hur mycket extra betalar man egentligen för sökord med låga Quality Scores? Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett medianvärde.

Då Quality Score 7 är det värde som överlägset tillämpas på flest sökord i problemfria konton samt är den nivå som Googles representanter hänvisar till som ”bra” väljer vi att använda det som median. Genom att hålla övriga värden konstanta kan vi se följande kostnadsförändring för bättre eller sämre Quality Scores förhållande till QS 7.

Relativ kostnad för olika Quality Scores

Reservation

1) Eftersom Quality Score först används för att beräkna Ad rank och sedan påverka CPC, skulle din position inte vara konstant och den Ad rank din CPC skulle räknas emot skulle i de flesta fall vara lägre.

Så det är inte helt rätt att säga att ett sökord kostar 30% mindre för läge 1 vid QS = 10 än vid QS = 7, eftersom du inte skulle ha samma position med QS 7 i merparten av fallen. Man ska komma ihåg att allt detta är relativa värden och det vi tittar på är hur man måste kompensera för att ranka över samma Ad Rank och alltså uppnå motsvarande position med de varierande kvalitetsresultaten.

2) Google beräknar med största sannolikhet inte Quality Score som tal 1-10 utan som ett reellt tal (exempelvis 737732 eller 0.5348934) vilket innebär att effekten skulle vara mer linjär samt att vi inte vet exakta förhållanden mellan ett värde och ett annat.

Inkrementell kostnad av minskad Quality Score

Exempel 1.

Här utgår vi från tabellen ovan och tittar på effekten av låga kvalitetsresultat på CPC. Här kan vi se att genom att hålla Ad rank på position 3 konstant (Ad Rank = 14), kan vi se att en minskande Quality Score ökar din CPC med samma procentsatser som vi beräknade tidigare.

(Ad Rank hos positionen under dig) / Quality Score = CPC

Relativ CPC kostnad

Exempel 2.

Här tittar vi i stället på vilken budökning som krävs för att uppnå samma Ad rank, och givetvis appliceras samma relativa kostnadsförändring igen.

(31.5kr / 9kr ) = 3,5 = 350%

Max CPC för motsvarande Ad rank

Vi har hittills enbart utgått från median QS 7 för att visa de ökade relativa kostnader Quality Score under 7 ger, alltså kostnader för att ha ett sämre optimerat konto. Vi kan även använda samma antagande för att få ett begrepp om hur mycket man tjänar på att ha Quality Score 10.

Relativ kostnad mot Quality Score 10

 

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på sin startsida. Är du en av dessa e-handlare? Läs mer om varför du bör ta tillvara på startsidan bättre.

Google Analytics Statistik

98% av Sveriges e-handlare använder Google Analytics

Allt fler kommer till insikt med hur viktigt det är att spåra sina besökare. Därför har vi undersökt hur många Svenska E-handlare som spårar sina besökare och resultatet..

Negativa sökord AdWords

Negativa sökord i AdWords ökar din lönsamhet

Att skaffa en genomarbetad negativ sökordsstrategi är nödvändigt om man vill åstadkomma en lönsam AdWords-annonsering. I inlägget kan du läsa om hur och varför du bör lägga till de viktiga negativa sökorden för att driva mer relevant trafik.

Felspårning

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Analytics är ett kraftfullt verktyg men som ibland kan vara missvisande om den data som samlas in är inkorrekt. Vi listar vanliga spårningsfel och hur du löser dem som effektivast.

adwords etiketter labels

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!