Sökmotorkonsult.se

Amazon Ads större än YouTube

annonsering i sociala ka

I samband med gårdagens rapport avslöjade Amazon för första gången hur stor deras annonsaffär är. Vi visste sedan tidigare att den vara betydande. Nu vet vi exakt hur stor den är.

I går kväll släppte Amazon sin kvartalsrapport inklusive siffror för helåret 2021. Rapporten mottogs väl och Amazon-aktien rusade 14 % i efterhandeln. Det mest intressanta i rapporten för oss som jobbar med marknadsföring på Amazon är att bolaget för första gången avslöjade hur stor deras annonsverksamhet är. Under 2021 sålde Amazon annonser för 31 miljarder USD.

Större än YouTube

För att sätta dessa 31 miljarder USD i perspektiv kan vi jämföra med YouTube. När Google släppte sina siffror i tisdags kunde vi läsa att YouTube under 2021 drog in 29 miljarder USD på annonser åt Google. Så Amazon omsätter mer pengar på sina annonser än vad Google gör på YouTube. En annan jämförelse är med Microsoft, som också rapporterade denna vecka, deras annonsverksamhet omsatte 10 miljarder USD under 2021.

Vi visste redan innan att Amazon Ads var stort, men nu vet vi exakt hur stort. Även om det är en bra bit kvar upp till Googles totala annonsomsättning är det ingen tvekan om att Amazon är en betydande spelare på annonsmarknaden. Amazon berättade även att deras annonsintäker steg med 32 % under 2021.

Lönsam affär

Det avslöjades inte hur lönsamt Amazon Ads är. Men vi kan utgå från att det är en riktigt kassako även om det ”endast” motsvarar 7 % av Amazons totala intäkter. Kostnaderna för deras annonsverksamhet är rimligtvis väldigt låga och dessutom tjänar de ju pengar i två led. Först på annonserna, och därefter när någon köper något efter de klickat på annonserna. En alldeles ypperlig affär för Amazon helt enkelt.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-04

En kommentar

  1. Visst är det en fantastisk affärsidé. Ta betalt av människor som vill synas med sina produkter i deras plattform och sedan ta betalt igen när människor säljer en vara i plattformen. Tack vare annonsen.

    Som att Google skulle ta provision när det blir en konvertering via Ads. Eller att kostymtillverkarna ska hävda att en affär blev av tack vare deras kostymer och kräva provision.
    Bezos har ju lyckats bli världens rikaste så lite snillrik är han alltid.

    Inväntar Amazons egna metauniversum där vi går omkring som avatarer och shoppar prylar. Eller inte….

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.