Sökmotorkonsult.se

Nu är Amazon här – Amazon.se är lanserad

Amazon lanserat i Sverige

Uppdateringarna om det svenska Amazon haglade tätt i augusti och nu var det ett tag sedan vi hörde några officiella nyheter – men så till slut är det klart. Tidig morgon den 28/10 lanserades Amazon.se.

Det var i början av augusti som Amazon släppte nyheten i Seller Central om ett svenskt Amazon. Kort därefter gick Kuhne Nagel ut och bekräftade sitt samarbete som TPL-partner till e-handelsjätten med ett lager i Eskilstuna. Efter det fick vi informationen om att Amazon kommer att göra delar av det tyska och brittiska utbudet tillgänglig i Sverige redan vid lansering. Senare i augusti öppnade de sedan upp registreringen av tredjepartshandlare via det svenska Seller Central.

Efter det gick det en månad och i slutet av september kunde vi på Postnords Retail Day Connect höra Amazons europeiska expansionschef Alex Ootes berätta om Amazons intåg på den svenska marknaden. Därefter har officiell information varit minst sagt sparsam.

Men nu står det alltså klart. Efter lång väntan är den svenska sidan äntligen lanserad och från och med idag kommer handlare att kunna börja driva försäljning på Amazon.se.

Vad är ditt första intryck av svenska Amazon?

Ps. Är du handlare och ännu inte registrerat dig för att sälja på Amazon så vill jag tipsa om denna guide för att komma igång med Amazon. Ds.

 

2 kommentarer

  1. Hej Pontus,
    Tror du, at Amazons indtrængning på det svenske marked, vil give problemer for online webshops? Vi er en dansk webshop, som sælger en del til svenske kunder. Skal vi være bange for, at Amazon stjæler vores kunder?
    Mvh.
    Jonas // Wood To You

    Kommentar av Jonas

  2. Hej Jonas – tack för din fråga!

    Långsiktigt kommer Amazon att vara en konkurrent att räkna med på den svenska marknaden, det kan man inte blunda för. Om jag tror att det blir ett problem? Nej, jag tror inte nödvändigtvis att man ska oroa sig mer än för andra konkurrenter.

    Amazons starkaste USP:ar är deras breda sortiment, låga priser och snabb logistik.

    Generellt sätt har den svenska e-handeln kommit långt i sin utveckling med både attraktiva priser och välfungerande logistik. Det är det breda sortimentet som få e-handlare kan konkurrera med – men jag ser inte det heller som en särskilt stort problem.

    Svenska kunder är vana vid att vända sig till specialister när de är ska handla en specifik produkt. I det hänseendet är Amazon en generalist med en ganska trubbig egg jämfört mot många svenska och nordiska e-handlare.

    Så länge man som e-handlare har ett attraktivt erbjudande, nöjda kunder och är på tårna med den digitala utvecklingen så är min övertygelse att man har goda förutsättningar – även efter Amazons intåg.

    Kommentar av Pontus Strandell

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?