Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

amazon se lansering

Amazon kommer lansera Amazon.se utan annonsplattform, vilket innebär en avgörande skillnad i marknadsföringsstrategin. Vi guidar er därför i möjligheterna att utan Amazon Advertising skapa en kraftfull initial försäljningskanal på Amazon.

Amazon kommer inom kort finnas live i Sverige och det innebär en stor omställning för den svenska handeln. Amazon bekräftade igår på ett webbinar att de inte kommer ha annonsplattformen (Amazon Advertising) aktiv initialt på den svenska marknaden. Detta innebär en stor strategisk förändring för många svenska handlare som tänker börja sälja på Amazon i Sverige.

SEO-strategin blir enormt mycket viktigare och det handlar om att applicera strategier som fungerade väl på Amazon innan Amazon Advertising introducerades. Vi trodde och hoppades mycket på att Amazon skulle lansera fullskaligt i Sverige från start även om de inte gjorde så i Nederländerna. Nu ser det ut som vi får vänta på både Prime och Advertising.

 

Vad är nu viktigt att tänka på inför Amazon-lanseringen?

Till alla er som tänkt vara aggressiva på Amazons Advertising ställs strategin lite på kant. Nu handlar det istället om att utnyttja det organiska sökbeteendet samtidigt som vi kan använda andra kanaler för att skapa trafik och försäljning på Amazon. För att lyckas med den organiska strategin behöver vi arbeta med Amazon SEO och de rankingsignaler som Amazons algoritmer premierar.

  • Sökordsstrategin för produkterna
  • Innehållsstrategin på varje enskild produkt
  • Data kopplad till produkten
  • Prisstyrning
  • Konverteringsgrad med hjälp ovan verktyg samt bildmaterial
  • Betyg (som även är bekräftat kommer starta på noll i Sverige och inte likt andra marknader delas)
  • Trafik från andra kanaler utanför Amazon

 

Vilka andra trafikkanaler kan användas?

Egentligen sätter bara kreativiteten sina gränser här för hur du kan använda andra kanaler för att driva trafik till dina produkter på Amazon. Ska vi ranka på Amazon behövs försäljningsvolym och den kan skapas på många olika sätt. Några strategival vi ställs inför är om vi kan och vill använda följande kanaler till det?

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • SEO genom arbete på Amazons produktsidor
  • E-postmarknadsföring
  • Influencers
  • Osv.

 

Varför väljer Amazon att lansera utan Amazon Advertising?

Det är en svår fråga att svara på men vi kan spekulera kring anledningarna. Våra tankar handlar mestadels om att Amazon vill få så många handlare som möjligt att uppskatta kanalen eftersom de redan tar en väsentlig avgift på varje försäljning. När kanalen visar sig vara lönsam för flertalet aktörer och intresset för att öka försäljningsvolymerna finns är det ett rimligt resonemang att Amazon Advertising kopplas på.

Det kan även handla om att Amazon ser detta som en möjlighet att handlare skapar trafik från andra kanaler och att Amazon därmed kan växa snabbare i Sverige utan egna investeringar.

En tredje teori är att det handlar om att implementationen tar för lång tid och därför väljer Amazon att lansera utan både Prime och Advertising.

Hur tror ni att ett Amazon utan annonsplattform kommer fungera i Sverige? När tror ni att Amazon Advertising kommer till den svenska plattformen?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner