Sökmotorkonsult.se

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

amazon se lansering

Amazon kommer lansera Amazon.se utan annonsplattform, vilket innebär en avgörande skillnad i marknadsföringsstrategin. Vi guidar er därför i möjligheterna att utan Amazon Advertising skapa en kraftfull initial försäljningskanal på Amazon.

Amazon kommer inom kort finnas live i Sverige och det innebär en stor omställning för den svenska handeln. Amazon bekräftade igår på ett webbinar att de inte kommer ha annonsplattformen (Amazon Advertising) aktiv initialt på den svenska marknaden. Detta innebär en stor strategisk förändring för många svenska handlare som tänker börja sälja på Amazon i Sverige.

SEO-strategin blir enormt mycket viktigare och det handlar om att applicera strategier som fungerade väl på Amazon innan Amazon Advertising introducerades. Vi trodde och hoppades mycket på att Amazon skulle lansera fullskaligt i Sverige från start även om de inte gjorde så i Nederländerna. Nu ser det ut som vi får vänta på både Prime och Advertising.

 

Vad är nu viktigt att tänka på inför Amazon-lanseringen?

Till alla er som tänkt vara aggressiva på Amazons Advertising ställs strategin lite på kant. Nu handlar det istället om att utnyttja det organiska sökbeteendet samtidigt som vi kan använda andra kanaler för att skapa trafik och försäljning på Amazon. För att lyckas med den organiska strategin behöver vi arbeta med Amazon SEO och de rankingsignaler som Amazons algoritmer premierar.

  • Sökordsstrategin för produkterna
  • Innehållsstrategin på varje enskild produkt
  • Data kopplad till produkten
  • Prisstyrning
  • Konverteringsgrad med hjälp ovan verktyg samt bildmaterial
  • Betyg (som även är bekräftat kommer starta på noll i Sverige och inte likt andra marknader delas)
  • Trafik från andra kanaler utanför Amazon

 

Vilka andra trafikkanaler kan användas?

Egentligen sätter bara kreativiteten sina gränser här för hur du kan använda andra kanaler för att driva trafik till dina produkter på Amazon. Ska vi ranka på Amazon behövs försäljningsvolym och den kan skapas på många olika sätt. Några strategival vi ställs inför är om vi kan och vill använda följande kanaler till det?

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • SEO genom arbete på Amazons produktsidor
  • E-postmarknadsföring
  • Influencers
  • Osv.

 

Varför väljer Amazon att lansera utan Amazon Advertising?

Det är en svår fråga att svara på men vi kan spekulera kring anledningarna. Våra tankar handlar mestadels om att Amazon vill få så många handlare som möjligt att uppskatta kanalen eftersom de redan tar en väsentlig avgift på varje försäljning. När kanalen visar sig vara lönsam för flertalet aktörer och intresset för att öka försäljningsvolymerna finns är det ett rimligt resonemang att Amazon Advertising kopplas på.

Det kan även handla om att Amazon ser detta som en möjlighet att handlare skapar trafik från andra kanaler och att Amazon därmed kan växa snabbare i Sverige utan egna investeringar.

En tredje teori är att det handlar om att implementationen tar för lång tid och därför väljer Amazon att lansera utan både Prime och Advertising.

Hur tror ni att ett Amazon utan annonsplattform kommer fungera i Sverige? När tror ni att Amazon Advertising kommer till den svenska plattformen?

Sidan är senast uppdaterad 2020-09-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.