Sökmotorkonsult.se

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

amazon se lansering

Amazon kommer lansera Amazon.se utan annonsplattform, vilket innebär en avgörande skillnad i marknadsföringsstrategin. Vi guidar er därför i möjligheterna att utan Amazon Advertising skapa en kraftfull initial försäljningskanal på Amazon.

Amazon kommer inom kort finnas live i Sverige och det innebär en stor omställning för den svenska handeln. Amazon bekräftade igår på ett webbinar att de inte kommer ha annonsplattformen (Amazon Advertising) aktiv initialt på den svenska marknaden. Detta innebär en stor strategisk förändring för många svenska handlare som tänker börja sälja på Amazon i Sverige.

SEO-strategin blir enormt mycket viktigare och det handlar om att applicera strategier som fungerade väl på Amazon innan Amazon Advertising introducerades. Vi trodde och hoppades mycket på att Amazon skulle lansera fullskaligt i Sverige från start även om de inte gjorde så i Nederländerna. Nu ser det ut som vi får vänta på både Prime och Advertising.

 

Vad är nu viktigt att tänka på inför Amazon-lanseringen?

Till alla er som tänkt vara aggressiva på Amazons Advertising ställs strategin lite på kant. Nu handlar det istället om att utnyttja det organiska sökbeteendet samtidigt som vi kan använda andra kanaler för att skapa trafik och försäljning på Amazon. För att lyckas med den organiska strategin behöver vi arbeta med Amazon SEO och de rankingsignaler som Amazons algoritmer premierar.

  • Sökordsstrategin för produkterna
  • Innehållsstrategin på varje enskild produkt
  • Data kopplad till produkten
  • Prisstyrning
  • Konverteringsgrad med hjälp ovan verktyg samt bildmaterial
  • Betyg (som även är bekräftat kommer starta på noll i Sverige och inte likt andra marknader delas)
  • Trafik från andra kanaler utanför Amazon

 

Vilka andra trafikkanaler kan användas?

Egentligen sätter bara kreativiteten sina gränser här för hur du kan använda andra kanaler för att driva trafik till dina produkter på Amazon. Ska vi ranka på Amazon behövs försäljningsvolym och den kan skapas på många olika sätt. Några strategival vi ställs inför är om vi kan och vill använda följande kanaler till det?

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • SEO genom arbete på Amazons produktsidor
  • E-postmarknadsföring
  • Influencers
  • Osv.

 

Varför väljer Amazon att lansera utan Amazon Advertising?

Det är en svår fråga att svara på men vi kan spekulera kring anledningarna. Våra tankar handlar mestadels om att Amazon vill få så många handlare som möjligt att uppskatta kanalen eftersom de redan tar en väsentlig avgift på varje försäljning. När kanalen visar sig vara lönsam för flertalet aktörer och intresset för att öka försäljningsvolymerna finns är det ett rimligt resonemang att Amazon Advertising kopplas på.

Det kan även handla om att Amazon ser detta som en möjlighet att handlare skapar trafik från andra kanaler och att Amazon därmed kan växa snabbare i Sverige utan egna investeringar.

En tredje teori är att det handlar om att implementationen tar för lång tid och därför väljer Amazon att lansera utan både Prime och Advertising.

Hur tror ni att ett Amazon utan annonsplattform kommer fungera i Sverige? När tror ni att Amazon Advertising kommer till den svenska plattformen?

Sidan är senast uppdaterad 2020-09-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?