Sökmotorkonsult.se

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

amazon se lansering

Amazon kommer lansera Amazon.se utan annonsplattform, vilket innebär en avgörande skillnad i marknadsföringsstrategin. Vi guidar er därför i möjligheterna att utan Amazon Advertising skapa en kraftfull initial försäljningskanal på Amazon.

Amazon kommer inom kort finnas live i Sverige och det innebär en stor omställning för den svenska handeln. Amazon bekräftade igår på ett webbinar att de inte kommer ha annonsplattformen (Amazon Advertising) aktiv initialt på den svenska marknaden. Detta innebär en stor strategisk förändring för många svenska handlare som tänker börja sälja på Amazon i Sverige.

SEO-strategin blir enormt mycket viktigare och det handlar om att applicera strategier som fungerade väl på Amazon innan Amazon Advertising introducerades. Vi trodde och hoppades mycket på att Amazon skulle lansera fullskaligt i Sverige från start även om de inte gjorde så i Nederländerna. Nu ser det ut som vi får vänta på både Prime och Advertising.

 

Vad är nu viktigt att tänka på inför Amazon-lanseringen?

Till alla er som tänkt vara aggressiva på Amazons Advertising ställs strategin lite på kant. Nu handlar det istället om att utnyttja det organiska sökbeteendet samtidigt som vi kan använda andra kanaler för att skapa trafik och försäljning på Amazon. För att lyckas med den organiska strategin behöver vi arbeta med Amazon SEO och de rankingsignaler som Amazons algoritmer premierar.

  • Sökordsstrategin för produkterna
  • Innehållsstrategin på varje enskild produkt
  • Data kopplad till produkten
  • Prisstyrning
  • Konverteringsgrad med hjälp ovan verktyg samt bildmaterial
  • Betyg (som även är bekräftat kommer starta på noll i Sverige och inte likt andra marknader delas)
  • Trafik från andra kanaler utanför Amazon

 

Vilka andra trafikkanaler kan användas?

Egentligen sätter bara kreativiteten sina gränser här för hur du kan använda andra kanaler för att driva trafik till dina produkter på Amazon. Ska vi ranka på Amazon behövs försäljningsvolym och den kan skapas på många olika sätt. Några strategival vi ställs inför är om vi kan och vill använda följande kanaler till det?

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • SEO genom arbete på Amazons produktsidor
  • E-postmarknadsföring
  • Influencers
  • Osv.

 

Varför väljer Amazon att lansera utan Amazon Advertising?

Det är en svår fråga att svara på men vi kan spekulera kring anledningarna. Våra tankar handlar mestadels om att Amazon vill få så många handlare som möjligt att uppskatta kanalen eftersom de redan tar en väsentlig avgift på varje försäljning. När kanalen visar sig vara lönsam för flertalet aktörer och intresset för att öka försäljningsvolymerna finns är det ett rimligt resonemang att Amazon Advertising kopplas på.

Det kan även handla om att Amazon ser detta som en möjlighet att handlare skapar trafik från andra kanaler och att Amazon därmed kan växa snabbare i Sverige utan egna investeringar.

En tredje teori är att det handlar om att implementationen tar för lång tid och därför väljer Amazon att lansera utan både Prime och Advertising.

Hur tror ni att ett Amazon utan annonsplattform kommer fungera i Sverige? När tror ni att Amazon Advertising kommer till den svenska plattformen?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.