Sökmotorkonsult.se

5 tips hur du skriver unikt innehåll till målsidor

man i kostym skiver kreativt på laptop. Omgiven av luftballonger

På en e-handelswebbplats kan målsidorna ligga tätt och vara till synes ganska lika. För att skapa ett värdefullt innehåll i texten relaterat till varje målsida gäller det att framhäva nischen det handlar om. Hur skapar man nischade kategorisidor som även ger en positiv upplevelse för läsaren? Här får du 5 specifika tips att använda dig av för att undvika känslan av att du skriver samma sak om och om igen när sidorna du skriver på liknar varandra.

Om du driver en e-handel med exempelvis modeprodukter och vill ha unik copy för varje kategori och målsida, finns det flera praktiska tips att ta del av. Tänk dig att du ska skriva texter om röda klänningar, gröna klänningar, svarta klänningar etcetera. Hur du får varje sida att bli intressant och givande för läsaren kan verka som en konst, men är inte så svårt som det ser ut. Om du gräver lite djupare finns det mycket kreativitet att hämta för att skapa en utmärkande text. 

1. Ge matnyttiga tips om produkterna

Oavsett vad det är du skriver om, speciellt när det kommer till mode och inredning, är tips något som de flesta tar till sig. Ge handfasta tips på hur produkter kan matcha med andra produkter på sajten, exempelvis accessoarer, olika typer av plagg eller prydnadsföremål i inredningen. 

Exempel

  • Kombinera din röda klänning med en svart clutch för en snygg ensemble
  • Satsa på en röd klänning i olika röda nyanser för en livfull outfit

Inom exempelvis mode och inredning är det också många som undrar över hur en viss färg eller form passar till ens egna figur, eller hur ett visst föremål kan fungera i ett litet, respektive större rum. Använd din fantasi och leta reda på information om hur man bäst kombinerar stilar, färger och former tillsammans för att skapa en inspirerande text utan lösryckt och intetsägande innehåll.

2. Låt inte sökord konkurrera med varandra

Om du skriver en text om röda klänningar finns det säkerligen redan en generell text om klänningar. Då är det viktigt att du lägger till färgen röd så nära ordet klänningar i texten som möjligt. Annars finns risk att intern konkurrens uppstår mellan dina olika målsidor och resultatet på Google blir sämre ranking för de sidor som konkurrerar

Kombinera sökord och böjelser

Utöver att tänka på vilka sökord du har med är det också viktigt att kombinera primära och sekundära sökord med varandra, såsom snygga röda klänningar och enbart röda klänningar. Tänk också på att böja sökorden i plural och ibland använda synonymer för en mer vältalig text.

röda klänningar på ställning3. Förhöj det estetiska i texten

Om din text ska lyfta en produkt eller en viss kategori som är menad att vara estetiskt tilltalande för kunden eller läsaren, bör du framhäva just den estetiska biten. Hur kan du formulera dig för att få läsaren att inse att hen behöver en röd eller svart klänning? Vad är snyggt med just den här produkten och varför behöver man den? 

  • Finns det en pågående trend som gör att kunden skulle känna sig attraktiv i eller med produkten?
    Exempel: Rätt färg för kroppsformen eller rätt produkt för ett litet vardagsrum?
  • Kan produkten göra så att läsaren känner sig mer inkluderad, som en i gänget, om hen köper produkten?
    Exempel: Det senaste inom inredning som de flesta hushåll införskaffar och som många känner att de också måste ha.
  • Tillgodoser produkten ett eventuellt behov eller kan du skapa behovet genom rätt ordval? Genom att inspirera och ge tips skapar du lättare konvertering.
    Exempel: En svart klänning bör utgöra basen i en garderob för olika tillfällen.

4. Berätta om historiska och psykologiska aspekter av kategorin

När det kommer till färger och produkter som ofta rör mode och inredning kan det vara klokt att få läsaren uppmärksammad på vad färgen faktiskt representerar. Vad betyder egentligen rött och när kan du bära eller använda det utan att det skapar uppståndelse eller frågetecken? Finns det andra färger som lyfter eller får den givna färgen att tonas ner eller sticka ut ännu mer?

De olika färgerna har alltid en psykologisk betydelse och kan dessutom betyda helt olika saker i olika länder eller kulturer. Beroende på var du ska sälja dina produkter kan det vara värt att veta hur du ska skriva texten för att ge läsaren tips om när, var och hur hen får användning respektive inte användning för den.

5. Glöm inte frågor och svar

Både läsaren och Google gillar frågor och svar. För läsaren blir det ett sätt att få svar på de vanligaste funderingarna angående produkterna eller ämnet i texten, och för Google blir det intressant ur ett rankingperspektiv.

Använd strukturerad data för FAQ för dina frågor och svar. Detta bidrar till en större chans att sticka ut i sökresultatet och på så sätt tillgodogöra dig fler besökare till sajten – och därmed fler kunder eller konverteringar. 

Vill du ha hjälp med texter för att nå ut till dina användare och som samtidigt gör att din sajt rankar högre på Google? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]