Sökmotorkonsult.se

5 tips hur du skriver unikt innehåll till målsidor

man i kostym skiver kreativt på laptop. Omgiven av luftballonger

På en e-handelswebbplats kan målsidorna ligga tätt och vara till synes ganska lika. För att skapa ett värdefullt innehåll i texten relaterat till varje målsida gäller det att framhäva nischen det handlar om. Hur skapar man nischade kategorisidor som även ger en positiv upplevelse för läsaren? Här får du 5 specifika tips att använda dig av för att undvika känslan av att du skriver samma sak om och om igen när sidorna du skriver på liknar varandra.

Om du driver en e-handel med exempelvis modeprodukter och vill ha unik copy för varje kategori och målsida, finns det flera praktiska tips att ta del av. Tänk dig att du ska skriva texter om röda klänningar, gröna klänningar, svarta klänningar etcetera. Hur du får varje sida att bli intressant och givande för läsaren kan verka som en konst, men är inte så svårt som det ser ut. Om du gräver lite djupare finns det mycket kreativitet att hämta för att skapa en utmärkande text. 

1. Ge matnyttiga tips om produkterna

Oavsett vad det är du skriver om, speciellt när det kommer till mode och inredning, är tips något som de flesta tar till sig. Ge handfasta tips på hur produkter kan matcha med andra produkter på sajten, exempelvis accessoarer, olika typer av plagg eller prydnadsföremål i inredningen. 

Exempel

  • Kombinera din röda klänning med en svart clutch för en snygg ensemble
  • Satsa på en röd klänning i olika röda nyanser för en livfull outfit

Inom exempelvis mode och inredning är det också många som undrar över hur en viss färg eller form passar till ens egna figur, eller hur ett visst föremål kan fungera i ett litet, respektive större rum. Använd din fantasi och leta reda på information om hur man bäst kombinerar stilar, färger och former tillsammans för att skapa en inspirerande text utan lösryckt och intetsägande innehåll.

2. Låt inte sökord konkurrera med varandra

Om du skriver en text om röda klänningar finns det säkerligen redan en generell text om klänningar. Då är det viktigt att du lägger till färgen röd så nära ordet klänningar i texten som möjligt. Annars finns risk att intern konkurrens uppstår mellan dina olika målsidor och resultatet på Google blir sämre ranking för de sidor som konkurrerar

Kombinera sökord och böjelser

Utöver att tänka på vilka sökord du har med är det också viktigt att kombinera primära och sekundära sökord med varandra, såsom snygga röda klänningar och enbart röda klänningar. Tänk också på att böja sökorden i plural och ibland använda synonymer för en mer vältalig text.

röda klänningar på ställning3. Förhöj det estetiska i texten

Om din text ska lyfta en produkt eller en viss kategori som är menad att vara estetiskt tilltalande för kunden eller läsaren, bör du framhäva just den estetiska biten. Hur kan du formulera dig för att få läsaren att inse att hen behöver en röd eller svart klänning? Vad är snyggt med just den här produkten och varför behöver man den? 

  • Finns det en pågående trend som gör att kunden skulle känna sig attraktiv i eller med produkten?
    Exempel: Rätt färg för kroppsformen eller rätt produkt för ett litet vardagsrum?
  • Kan produkten göra så att läsaren känner sig mer inkluderad, som en i gänget, om hen köper produkten?
    Exempel: Det senaste inom inredning som de flesta hushåll införskaffar och som många känner att de också måste ha.
  • Tillgodoser produkten ett eventuellt behov eller kan du skapa behovet genom rätt ordval? Genom att inspirera och ge tips skapar du lättare konvertering.
    Exempel: En svart klänning bör utgöra basen i en garderob för olika tillfällen.

4. Berätta om historiska och psykologiska aspekter av kategorin

När det kommer till färger och produkter som ofta rör mode och inredning kan det vara klokt att få läsaren uppmärksammad på vad färgen faktiskt representerar. Vad betyder egentligen rött och när kan du bära eller använda det utan att det skapar uppståndelse eller frågetecken? Finns det andra färger som lyfter eller får den givna färgen att tonas ner eller sticka ut ännu mer?

De olika färgerna har alltid en psykologisk betydelse och kan dessutom betyda helt olika saker i olika länder eller kulturer. Beroende på var du ska sälja dina produkter kan det vara värt att veta hur du ska skriva texten för att ge läsaren tips om när, var och hur hen får användning respektive inte användning för den.

5. Glöm inte frågor och svar

Både läsaren och Google gillar frågor och svar. För läsaren blir det ett sätt att få svar på de vanligaste funderingarna angående produkterna eller ämnet i texten, och för Google blir det intressant ur ett rankingperspektiv.

Använd strukturerad data för FAQ för dina frågor och svar. Detta bidrar till en större chans att sticka ut i sökresultatet och på så sätt tillgodogöra dig fler besökare till sajten – och därmed fler kunder eller konverteringar. 

Vill du ha hjälp med texter för att nå ut till dina användare och som samtidigt gör att din sajt rankar högre på Google? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]