AI sätter ribban för innehåll

AI sätter en ny lägstanivå för innehåll. Kan du inte skriva bättre innehåll än Chat-GPT, då är det bättre att du låter AI göra jobbet åt dig. 

Att skriva innehåll med hjälp av AI är egentligen inget nytt. Tjänster som Jasper har använts flitigt av vissa i branschen under ganska många år. Men det är utan tvekan så att AI-innehåll fått ett enormt uppsving i samband med Chat-GPT.

Detta har även gjort att Google svängt i frågan gällande AI-innehåll. Det är numera ok för Google att skapa innehåll med hjälp av AI så länge det inte görs enbart för att ranka på Google.

Konsekvensen av detta kommer sannolikt bli att en betydande del av framtida innehåll kommer produceras av AI. Rand Fishkin skrev i veckan en artikel om att AI-innehåll sätter en ny ”lägstaribba” för innehåll. Om du inte kan skriva bättre innehåll än AI, då är det bättre att du låter AI skriva det. Så går också mina tankar kring AI-innehåll.

Det finns mycket dåligt innehåll

Innehåll är extremt viktigt för att kunna ranka på Google. Detta har lett till att enorma mängder dåligt innehåll skrivits av människor under de senaste 10-15 åren. Det innehåll som exempelvis producerats för olika ”content farms” är betydligt sämre än det innehåll som AI kan producera idag.

Bra innehåll är svårt att definiera

Om AI-innehåll definierar en ny lägstanivå för innehåll, vilket innehåll är då bättre än det som AI kan producera? Detta är en svår fråga att svara på då det finns en stor dos subjektivitet inblandad. Vad jag tycker är bra innehåll är nödvändigtvis inte ett innehåll som du tycker är bra. Och vem har då rätt? Jag naturligtvis😉

Googles koncept E-E-A-T är ett sätt att försöka förstå vad som är bra innehåll, i alla fall i Googles ögon. Men även E-E-A-T är diffust och lite svårt att ta på. Men genom att till exempel addera kunskaper och insikter om ett ämne som inte Chat-GPT besitter kan du skapa ett bättre innehåll.

Vilken typ av kunskap eller insikter som detta rent praktiskt kan vara skiljer sig garanterat från fall till fall. Men vi kan ta min senaste artikel som exempel. Den handlade den om att din data i GA4 kommer skilja sig och ganska mycket av den texten skulle sannolikt en AI kunna skapa. Ett undantag är delen där jag delar med mig av vår egen data och erfarenhet. Där adderar jag något unikt till ämnet som en AI kommer ha svårt att matcha.

Ett annat sätt att se på det är att tillföra innehållet känslor, humor och kreativitet. Innehåll skapat av AI är (än så länge i alla fall) relativt fyrkantigt och kanske lite tråkigt. Genom att utrycka dina tankar, åsikter, eller kreativa förslag kan du skapa innehåll som adderar något jämfört med det innehåll som AI kan skapa.

Innehåll vs AI-innehåll

För ett antal år sedan sökte Google patent på ett koncept som kallas ”Gain Scores”. Huruvida Google använder sig av detta koncept överhuvudtaget vet jag inte. Men jag tycker konceptet är intressant för just detta ämne. För Gain Scores handlar om att du får en fördel om du tillför något unikt i ditt innehåll. Att du adderar något som inte går att läsa i allt annat innehåll som redan skrivits om ämnet.

Och det är så man kan se på innehåll vs AI-innehåll. För att det ska vara lönt att skriva ett eget innehåll behöver du addera något i ditt innehåll som AI inte skulle klara av. Tycker du att jag lyckades med det i denna artikel? Eller kunde jag lika gärna låtit AI skriva den? Kommentera gärna nedan!

 

6 kommentarer på "AI sätter ribban för innehåll"

  1. Detta var definitivt människoskrivet och läsvärt innehåll 🙂 Har sett en liknande utveckling inom översättningsbranschen i takt med att maskinöversättningstjänsterna har blivit bättre. Det krävs att man erbjuder något som maskinen inte klarar av.


  2. Intressant och läsvärd artikel vilket som sagt inte allt AI-genererat innehåll är. Att när man som enmansföretagare driver en e-handel så hamnar man lätt i situationer att få tiden att räcka till. Genom att utnyttja AI, för ett första utkast inom ett specifikt område, gör ju startsträcken blir lite kortare när man sedan ska fortsätta skriva sitt eget content som tillför den egna sajten mervärden. Läser gärna det ni producerar för det är utvecklande för mig och min e-handel.


  3. Generellt tycker jag väl att texter skrivan av AI är kvalitativt ok. Jag ser inte den litterära kvaliten som det stora problemet. Det problem jag har med AI är att den är mytomanisk. För att få ut relevant och sanningsenlig information från en AI-text måste man mata den med så mycket förutsättningar före, och dubbelkolla texten efter, att en erfaren skribent kan göra jobbet snabbare från scratch.

    Dels hittar AI på saker hellre än att inte leverera ett svar – där den gissar hej villt. Och dels saknar den kunskap om allting som skedde efter det datum där inlärningsprocessen avslutades: för chattGPT i September 2021.

    Eller har jag fått 75% om bakfoten här?


  4. Freddie,

    Tack för din kommentar! Håller med om att det är ett problem att det så ofta blir faktafel i AI-texter. Vilket det i och för sig även blir i dåligt skrivna mänskliga texter 🙂

    Sen är det nog bara en tidsfråga till Chat-GPT kör på realtidsinformation. Bings variant av Chat-GPT gör redan det.


Kommentarsfältet är stängt.