Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Våra 5 bästa tips för att lyckas med Facebook-annonsering

facebook annonsering

Att annonsera på Facebook är inte alltid helt enkelt, det finns många inställningar och inriktningar att välja mellan. Vilket kan röra till det om du inte är en rutinerad Facebook-annonsör. Vi tänkte därför dela med oss utav våra 5 bästa tips för att ge dig de bästa möjliga förutsättningarna!

Det viktigaste att komma ihåg när du annonserar på Facebook är att testa. Testa olika målgrupper, intressen, annonser, annonstexter osv. Detta är givetvis tidskrävande, men det väl värt din tid. Glöm dock inte bort att samla tillräckligt mycket data för att ta vettiga beslut. Alltför snabba beslut leder ofta till att du får backa tillbaka bandet och börja om igen. Detta är tidskrävande om något, och kan dessutom visa sig vara väldigt kostsamt. Vad som är tillräckligt mycket data är svårt att säga, men ju mer desto bättre.

Tips 1 – Bygg en bra struktur
Det absolut bästa tipset vi kan ge dig är att bygga en bra struktur redan från start. Detta kommer göra det betydligt enklare för dig att följa upp annonseringen och utvärdera vad som fungerar bra och inte. En bra struktur skiljer sig självfallet från konto till konto men ett bra sätt är att skapa kampanjer för till exempel retargeting, intressen, kopplingar, email-listor och så vidare. I kampanjernas ad-set kan du sedan fylla på med relevanta annonser. Detta gör att du snabbt kan se hur varje enskild annons presterar i de olika kampanjerna. En bra struktur gör det också enklare för flera personer att hantera samma konto.

Tips 2 – Sätt upp spårning för samtliga mål på sajten
För att kunna utvärdera hur annonserna presterar rekommenderar vi att du sätter upp mål för samtliga makro/micro-konverteringar på sajten. På denna sajt hittar du till exempel mål för de som använder våra verktyg, de som anmäler sig till vårt nyhetsbrev och de som skickar in en kontaktförfrågan med mera. Syftet med detta är att du exakt ska kunna se hur annonserna presterar mot dina uppsatta mål.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Tips 3 – Välj rätt kampanjinriktning
När du satt upp mål på sajten kan du använda flera kampanjinriktningar, till exempel webbplatskonverteringar. Där du sedan kan välja till ”anmälningar till nyhetsbrev” som mål för kampanjen. Facebook kommer då utifrån din målgrupp välja att visa annonserna för de som är mer benägna att utföra ditt angivna mål.

Tips 4 – Flera olika intressen
När du utvärderar hur olika intressen fungerar är det viktigt att komma ihåg att inte separera dessa allt för mycket. Om du till exempel vill annonsera för skor och väljer olika varumärken för skor som intresse. Så händer det att samma person har intresse för flera än ett varumärken. Detta gör att du annonserar dubbelt emot samma person. Gruppera därför dina intressen som du ser fungerar till relevanta målgrupper för att få en bättre kontroll och undvika att annonsera dubbelt.

Tips 5 – Retargeting
Vårt sista tips är att alltid jobba med retargeting för att nå tidigare besökare på sajten. Gruppera gärna efter vilken kategori besökaren kollat på. Till exempel är en person inne och kollar på stövlar, vill vi inte visa en annons för träningsskor. Med unika retargeting-listor för dina olika kategorier kan du skapa en mer riktad annonsering till kunden. En annan fördel är att Facebook kan spåra besökaren mellan olika enheter. En kund som kommer in via mobilen kan du sedan nå när de surfar in på datorn.

Att annonsera på Facebook ska både vara roligt och lönsamt. Om du behöver hjälp med din Facebook-annonsering så hör av dig till oss på Pineberry för att se vad vi kan göra för er!

3 kommentarer

  1. […] 6. Du skapar även en design för kontextkortet, skriv gärna i punktform vilka fördelar användaren får av att registrera sig. Du kan sedan granska och publicera formuläret till annonsen. Skapa gärna en bildannons för formuläret som berättar varför en användare ska skriva upp sig på ditt nyhetsbrev. Exempelvis att användaren kan ta del av erbjudanden eller hålla sig uppdaterad inom det senaste i branschen exempelvis. Du kan nu granska och ladda upp den nya kampanjen från Power Editor till Ads Manager. Läs gärna om våra tips för en bra Facebookannonsering. […]

  2. Hej, Jag var inne på er hemsida och tyckte ni verkar bra på marknadsföring mm, vi håller på med en kampanj att vi firar 2 år i nya lokalen och har gjort en bra bild men har ni tips hur man får annonstexten att ligga under bilden när man vill ”marknadsföra” annonsen på facebook-sidan? Man får ju inte ha mer än 20% text i själva bilden så vi väljer att ha texten utanför bilden och placera den som en ”kommentar” till bilden. Vi ska annonsera i Hela Sverige i 3 dagar med start fredag.

    Kommentar av

    Mikael

  3. Hej Mikael!

    Roligt att du uppskattar vårt innehåll :)

    Tyvärr kan du inte få ner fältet ”text” under annonser, du kan däremot använda titeln och beskrivningen för att inkludera text under annonsen. Använd gärna någon form utav text i annons för att uppmana besökaren till action (CTA).

    Lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner