Sökmotorkonsult.se

6 vanliga misstag på Facebook

Misstag på Facebook

Att annonsera på Facebook är ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå potentiella kunder, men det är inte alltid enkelt att veta hur man ska göra. I dagens inlägg vill jag därför lyfta 6 vanliga misstag du som annonsör bör undvika.

Facebook Ads är ett bra komplement till din trafik från Google. Till skillnad från Google är du inte beroende av sökvolymer på specifika sökord utan du riktar dig i stället mot målgrupper, du kan snabbt och kostnadseffektivt nå ut till en större och även nischad målgrupp.

Facebook Ads är uppbyggt som en stormarknad med syfte att du som annonsör ska spendera så mycket pengar som möjligt. För att ta tillvara på fördelarna som Facebook Ads erbjuder och undvika fällan att spendera för mycket pengar utan att få resultat, vill jag här lyfta några vanliga misstag:

MISSTAG # 1 – Fel kampanjinställning

När du skapar din kampanj är det viktigt att du funderar över ditt mål med annonseringen och väljer rätt ”målsättning” för kampanjen. Om du vill driva trafik till din sajt och öka antalet konverteringar så ska du till exempel inte välja ”gilla-markeringar” utan ”klick till webbplats” eller ”webbplatskonverteringar”.

MISSTAG #2 – För breda målgrupperFacebook Målgrupp

När du väljer vilka som ska se dina annonser är det bättre att tänka ”snävt och riktat” i stället för ”brett och stor räckvidd”. Utgå ifrån din huvudmålgrupp och ha inte fler än 150 000 personer i samma målgrupp. Då får du bra kontroll och kan lättare optimera din annonsering, annars är risken att pengarna snabbt rinner mellan fingrarna.

MISSTAG #3 – Glömt lägga till Facebook Pixel

De som redan har besökt din sajt är oftast en väldigt lönsam målgrupp att vända sig till, speciellt om sajten redan har mycket trafik från Google. Då har du en stor och potentiellt mycket lukrativ målgrupp som du kan rikta dig mot. Innan du börjar annonserna med Facebook Ads rekommenderar jag därför alltid att du lägger till en Facebook Pixel på samtliga sidor på sajten så att du sedan kan skapa en målgrupp baserat på dina besökare på sajten.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

MISSTAG #4 – Du mäter inte konverteringar

För att du ska kunna mäta konverteringar på sajten från din annonsering behöver du lägga till ytterligare en kodsnutt på tacksidan. Om du är e-handlare så har du också möjlighet att mäta värdet av varje konvertering, vilket är bra information att ha när du senare optimerar dina kampanjer, speciellt om produkternas värde skiljer sig mycket åt. För att du ska kunna allokera annonspengar till det som är lönsamt är mätning och uppföljning avgörande.

MISSTAG #5 – Annonsen går inte att läsa i mobileninstagram annonsering

Över 70 % av Facebooks intäkter kommer från mobiltrafik och mobilen är för dem flesta annonsörer den absolut viktigaste enheten när det gäller att driva trafik och konverteringar från Facebook Ads. Se därför till att annonsen är tilltalande även i mobila enheter. Det betyder i praktiken att texten på bilden måste vara tillräckligt stor för att kunna läsas enkelt på en liten skärm samt att bilden inte får innehålla allt för små detaljer.

När du skapar annonser, glöm inte att be designern kontrollera så annonserna följer Facebooks 20% text regel, använd Facebooks egna verktyg.

MISSTAG #6 – Du ger upp för tidigt

Oftast tar det tid innan man hittar de riktigt lönsamma målgrupperna och säljande annonsmaterialet, så ge inte upp för tidigt. För att annonseringen ska bli riktigt lyckosam krävs det också att man lyckas kombinera rätt annonsmaterial med rätt målgrupp, samt håller materialet nytt och fräscht för målgruppen. Väldigt få personer klickar på samma annons flera gånger! Ta dig tid att analysera resultatet, testa, testa och testa igen.

Att annonsera på Facebook ska vara kul och lönsamt och om du behöver hjälp med din annonsering så hör av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2020-12-15

3 kommentarer

  1. Problemet som jag har stött på är att varje gång jag kör en facebook-kampanj så får jag massor av likes och pagelikes, men framförallt av fake-konton som gillar allt möjligt för att hålla sig under facebooks radar.

    Hur ser ni på problemet att man kan investera i att marknadsföra sig, och samtidigt göra sin facebookgrupp mindre värdefull då kan inte lika lätt kan nå ut till sina ”riktiga” följare?

    Dvs att nästa gång jag skriver ett vanligt inlägg på sidan så nås kanske 10% av mina följare, och eftersom en massa fake konton har gillat sidan så blir % riktiga följare som ser meddelandet mindre.

    Kommentar av Max

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?