Sökmotorkonsult.se

Nu finns annonser i Facebook Messenger

Annonser i Facebook Messenger

Facebook har släppt en ny funktion där du kan ha annonser i Facebook Messenger. Besökaren klickar på en annons i Facebook för att sedan slussas vidare till Facebook Messenger. Detta är en ny funktion som håller på rullas ut som i ett första steg för att göra Facebook Messenger mer tilltalande för företag och annonsörer.

Facebook har tagit första steget i att göra Facebook Messenger mer tillgängligt för företag och annonsörer. De har lanserat ett nytt sätt att interagera med sina användare via Facebook Messenger. Du kan nu välja att skicka vidare användaren som klickar på annonsen i Facebook till Facebook Messenger, istället för en extern webbplats. När användaren klickat sig vidare till Facebook Messenger kan du som annonsör välja mellan två olika alternativ.

Så fungerar annonser i Facebook Messenger

Det första alternativet är att besökaren får en kopia av annonsen skickad till sig i Facebook Messenger. Det kan vara intressant när du har information i annonsen som är bra för användaren att spara. Exempelvis kan det vara ett bra alternativ för dig som arbetar med rabattkoder.

Det andra alternativet är att du utformar ett välkomstmeddelande som användaren möts av. Det blir som en ny annons i Facebook Messenger. Du modifierar hur välkomstmeddelandet ska se ut i en JSON fil. Du kan välja att använda en rad olika funktioner som Facebook tagit fram för att möjliggöra nya sätt att interagera med Facebook användaren.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Testa olika alternativ

Det finns många olika alternativ du kan jobba med som färgknappar, ljudklipp, bifogade filer, dela platsinformation, bilder eller en samtalsknapp för att nämna några. Du hittar de olika alternativen här. Se till att du väljer funktioner som ger ett värde till kunden, snarare än att du vill visa och testa de nya tekniska funktionerna.

I exemplet nedan har vi valt att promota vår bok – Guldläge på nätet.
Där har vi valt att lägga till en bild, en knapp för att skicka besökaren till vår webbplats, en dela knapp för möjligheten att sprida annonsen samt två knappalternativ för att direkt välja att svara ”Ja tack” eller ”Nej tack”.

annonser-i-facebook-messenger

Kommunicera med en bot

Du kan även välja att besökaren ska interagera med en bot istället för att anpassa välkomstmeddelandet som vi beskriver ovan. Inget vi kommer belysa i denna artikel då det är av en mer teknisk karaktär. Men är du intresserad av funktionen kan du läsa mer om det här. Se exemplet nedan för att få en bild av hur det fungerar.

Facebook Messenger bot

5 punkter att tänka på när du gör annonser i Facebook Messenger

Vi uppmuntrar dig att testa och skapa din egna syn på nya funktionen med annonser i Facebook Messenger. Men ha gärna de här fem punkterna i åtanke när ni utformar era nya annonser. Du ska även tänka på att det kan krävas mer resurser av dig som annonsör, då du i större utsträckning kommer behöva interagera med användarna. Vill du komma runt det bekymret kan ett alternativ vara att utforma en bot.

  • Se till att det inte bara blir ett extra steg för användaren. Det vill säga, hitta ett mervärde med annonsen.
  • Ha i åtanke att du inte kan välja Instagram som placering i ditt Ad set.
  • Passa på och testa nu när det är nytt.
  • Fungerar endast för vissa målsättningar, exempelvis klick till webbplats.
  • Det är inte tillgängligt i alla länder och konton än, nya funktioner kommer säkerligen komma löpandes. Håll dig uppdaterade!

Har du några frågor eller funderingar kring din Facebook annonsering? Ta kontakt med oss på Pineberry så hjälper vi dig.

Sidan är senast uppdaterad 2017-02-14

En kommentar

  1. […] Så fungerar Instagram annonseringGuide – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?Annonser i Facebook Messenger […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.