Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nu finns annonser i Facebook Messenger

Annonser i Facebook Messenger

Facebook har släppt en ny funktion där du kan ha annonser i Facebook Messenger. Besökaren klickar på en annons i Facebook för att sedan slussas vidare till Facebook Messenger. Detta är en ny funktion som håller på rullas ut som i ett första steg för att göra Facebook Messenger mer tilltalande för företag och annonsörer.

Facebook har tagit första steget i att göra Facebook Messenger mer tillgängligt för företag och annonsörer. De har lanserat ett nytt sätt att interagera med sina användare via Facebook Messenger. Du kan nu välja att skicka vidare användaren som klickar på annonsen i Facebook till Facebook Messenger, istället för en extern webbplats. När användaren klickat sig vidare till Facebook Messenger kan du som annonsör välja mellan två olika alternativ.

Så fungerar annonser i Facebook Messenger

Det första alternativet är att besökaren får en kopia av annonsen skickad till sig i Facebook Messenger. Det kan vara intressant när du har information i annonsen som är bra för användaren att spara. Exempelvis kan det vara ett bra alternativ för dig som arbetar med rabattkoder.

Det andra alternativet är att du utformar ett välkomstmeddelande som användaren möts av. Det blir som en ny annons i Facebook Messenger. Du modifierar hur välkomstmeddelandet ska se ut i en JSON fil. Du kan välja att använda en rad olika funktioner som Facebook tagit fram för att möjliggöra nya sätt att interagera med Facebook användaren.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Testa olika alternativ

Det finns många olika alternativ du kan jobba med som färgknappar, ljudklipp, bifogade filer, dela platsinformation, bilder eller en samtalsknapp för att nämna några. Du hittar de olika alternativen här. Se till att du väljer funktioner som ger ett värde till kunden, snarare än att du vill visa och testa de nya tekniska funktionerna.

I exemplet nedan har vi valt att promota vår bok – Guldläge på nätet.
Där har vi valt att lägga till en bild, en knapp för att skicka besökaren till vår webbplats, en dela knapp för möjligheten att sprida annonsen samt två knappalternativ för att direkt välja att svara ”Ja tack” eller ”Nej tack”.

annonser-i-facebook-messenger

Kommunicera med en bot

Du kan även välja att besökaren ska interagera med en bot istället för att anpassa välkomstmeddelandet som vi beskriver ovan. Inget vi kommer belysa i denna artikel då det är av en mer teknisk karaktär. Men är du intresserad av funktionen kan du läsa mer om det här. Se exemplet nedan för att få en bild av hur det fungerar.

Facebook Messenger bot

5 punkter att tänka på när du gör annonser i Facebook Messenger

Vi uppmuntrar dig att testa och skapa din egna syn på nya funktionen med annonser i Facebook Messenger. Men ha gärna de här fem punkterna i åtanke när ni utformar era nya annonser. Du ska även tänka på att det kan krävas mer resurser av dig som annonsör, då du i större utsträckning kommer behöva interagera med användarna. Vill du komma runt det bekymret kan ett alternativ vara att utforma en bot.

  • Se till att det inte bara blir ett extra steg för användaren. Det vill säga, hitta ett mervärde med annonsen.
  • Ha i åtanke att du inte kan välja Instagram som placering i ditt Ad set.
  • Passa på och testa nu när det är nytt.
  • Fungerar endast för vissa målsättningar, exempelvis klick till webbplats.
  • Det är inte tillgängligt i alla länder och konton än, nya funktioner kommer säkerligen komma löpandes. Håll dig uppdaterade!

Har du några frågor eller funderingar kring din Facebook annonsering? Ta kontakt med oss på Pineberry så hjälper vi dig.

En kommentar

  1. […] Så fungerar Instagram annonseringGuide – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?Annonser i Facebook Messenger […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner