Sökmotorkonsult.se

Automatisera med Dynamiska Annonser

Dynamiska annonser

Det kan ta tid att hitta rätt material som är både tilltalande och säljande för dina målgrupper. Speciellt om du har ett stort sortiment. Med Facebook Dynamic Ads får du skräddarsydda produkt- eller tjänsteannonser som inte kräver manuellt arbete.

Har du ett stort sortiment? Eller produkter eller tjänster med väldigt olika typer av målgrupper? Då kan dynamiska annonser hjälpa dig att hitta rätt. Dynamiska annonser går att använda både för retargeting och för nykundsbearbetning. Annonserna marknadsför automatiskt de produkter eller tjänster som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Dynamiska annonser kallades tidigare för Dynamic Product Ads (DPA), men numera går det även att köra dynamiska annonser för tjänster. För att komma igång så behöver du:

  • Facebook business manager och ett annonskonto
  • En Facebook-pixel på din hemsida som mäter köp
  • En produktkatalog i Business Manager

Dynamiska annonser behöver en Facebook-pixel för att kunna koppla på retargeting, pixeln behöver även mäta köp. Då kan du göra retargeting mot de kunder som varit inne på din site men som inte konverterat redan. Du väljer själv hur länge redan konverterade kunder ska filtreras bort. Till exempel en bil köper man mer sällan än till exempel kläder eller skor.

Så här gör du Dynamiska annonser:

Skapa en ny kampanj i power editorn och välj produktkatalogsförsäljning som målsättning. När du valt målsättning får du välja vilken produktkatalog du vill använda. Du kan även skapa adset och annons i detta steg. Dynamiska annonser - Produktkatalogförsäljning

När du skapat upp din kampanj kan du fortsätta med adset. Här väljer du den produktuppsättning du vill använda. Det kan vara värt att skapa upp flera olika produktuppsättningar för dina dynamiska annonser, till exempel bästsäljare, reavaror eller för ett specifikt produktsegement.

Produktuppsättning

För målgrupper så kan du välja att köra retargeting utifrån vad dina kunder gjort, till exempel lagt varor i din varukorg men inte handlat. Om du istället väljer “definiera en bred målgrupp” och klickar på avancerade alternativ så kan du skapa målgrupper som i ett vanligt adset (mot till exempel region, intressen, ålder och så vidare).

Dynamiska annonser - Ny målgrupp

När du är klar med ditt adset är det dags att göra annonsen. Annonsen kan antingen visa en bild eller en karusell med flera. Fördelen med flera är att då visas flera produkter och du kan visa mer bredd ur ditt sortiment. Du kan även lägga till en fast bild i början av karusellen, och även lägga till ett kort med din sidas profilbild i slutet.

Information hämtas upp från ditt produktflöde till texten, rubriken och beskrivningen av länken. Du kan till exempel skriva “Hitta din favorit, köp “Produktnamn” idag!”, eller välja att bara visa priset som beskrivning av länken i nyhetsflödet. Du får fram de parametrar du kan använda genom att klicka på plusset till höger i text-rutan, välj sedan det du vill ha.
Kom ihåg att välja en call to action som passar dina produkter, till exempel “Köp nu” eller “Boka nu”.

Längst ner i redigeringsvyn för annonsen kan du lägga till UTM-taggar så att kan du spåra dina annonser i google analytics.

Dynamiska annonser - Annonstext

Nu är du klar! Skicka din kampanj för granskning till Facebook genom att klicka på “Granska utkast” och sedan “bekräfta”.

Har du inget produktflöde på din site? Läs vår guide för produktflöde!

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!