Sökmotorkonsult.se

Automatisera med Dynamiska Annonser

Dynamiska annonser

Det kan ta tid att hitta rätt material som är både tilltalande och säljande för dina målgrupper. Speciellt om du har ett stort sortiment. Med Facebook Dynamic Ads får du skräddarsydda produkt- eller tjänsteannonser som inte kräver manuellt arbete.

Har du ett stort sortiment? Eller produkter eller tjänster med väldigt olika typer av målgrupper? Då kan dynamiska annonser hjälpa dig att hitta rätt. Dynamiska annonser går att använda både för retargeting och för nykundsbearbetning. Annonserna marknadsför automatiskt de produkter eller tjänster som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Dynamiska annonser kallades tidigare för Dynamic Product Ads (DPA), men numera går det även att köra dynamiska annonser för tjänster. För att komma igång så behöver du:

  • Facebook business manager och ett annonskonto
  • En Facebook-pixel på din hemsida som mäter köp
  • En produktkatalog i Business Manager

Dynamiska annonser behöver en Facebook-pixel för att kunna koppla på retargeting, pixeln behöver även mäta köp. Då kan du göra retargeting mot de kunder som varit inne på din site men som inte konverterat redan. Du väljer själv hur länge redan konverterade kunder ska filtreras bort. Till exempel en bil köper man mer sällan än till exempel kläder eller skor.

Så här gör du Dynamiska annonser:

Skapa en ny kampanj i power editorn och välj produktkatalogsförsäljning som målsättning. När du valt målsättning får du välja vilken produktkatalog du vill använda. Du kan även skapa adset och annons i detta steg. Dynamiska annonser - Produktkatalogförsäljning

När du skapat upp din kampanj kan du fortsätta med adset. Här väljer du den produktuppsättning du vill använda. Det kan vara värt att skapa upp flera olika produktuppsättningar för dina dynamiska annonser, till exempel bästsäljare, reavaror eller för ett specifikt produktsegement.

Produktuppsättning

För målgrupper så kan du välja att köra retargeting utifrån vad dina kunder gjort, till exempel lagt varor i din varukorg men inte handlat. Om du istället väljer “definiera en bred målgrupp” och klickar på avancerade alternativ så kan du skapa målgrupper som i ett vanligt adset (mot till exempel region, intressen, ålder och så vidare).

Dynamiska annonser - Ny målgrupp

När du är klar med ditt adset är det dags att göra annonsen. Annonsen kan antingen visa en bild eller en karusell med flera. Fördelen med flera är att då visas flera produkter och du kan visa mer bredd ur ditt sortiment. Du kan även lägga till en fast bild i början av karusellen, och även lägga till ett kort med din sidas profilbild i slutet.

Information hämtas upp från ditt produktflöde till texten, rubriken och beskrivningen av länken. Du kan till exempel skriva “Hitta din favorit, köp “Produktnamn” idag!”, eller välja att bara visa priset som beskrivning av länken i nyhetsflödet. Du får fram de parametrar du kan använda genom att klicka på plusset till höger i text-rutan, välj sedan det du vill ha.
Kom ihåg att välja en call to action som passar dina produkter, till exempel “Köp nu” eller “Boka nu”.

Längst ner i redigeringsvyn för annonsen kan du lägga till UTM-taggar så att kan du spåra dina annonser i google analytics.

Dynamiska annonser - Annonstext

Nu är du klar! Skicka din kampanj för granskning till Facebook genom att klicka på “Granska utkast” och sedan “bekräfta”.

Har du inget produktflöde på din site? Läs vår guide för produktflöde!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i avsnitt 71 av Sökpodden

#71 Zero-click

Så var det dags för ännu ett avsnitt av Sökpodden. Som vi har längtat! I detta avsnitt pratar Jonathan, Pontus och Micke om nyheten att tCPA och tROAS ska försvinna, fortsätter med käbblet kring zero-clicks och avslutar med tracking templates på Google Ads. Du lyssnar väl?

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.