Sökmotorkonsult.se

Automatisera med Dynamiska Annonser

Dynamiska annonser

Det kan ta tid att hitta rätt material som är både tilltalande och säljande för dina målgrupper. Speciellt om du har ett stort sortiment. Med Facebook Dynamic Ads får du skräddarsydda produkt- eller tjänsteannonser som inte kräver manuellt arbete.

Har du ett stort sortiment? Eller produkter eller tjänster med väldigt olika typer av målgrupper? Då kan dynamiska annonser hjälpa dig att hitta rätt. Dynamiska annonser går att använda både för retargeting och för nykundsbearbetning. Annonserna marknadsför automatiskt de produkter eller tjänster som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Dynamiska annonser kallades tidigare för Dynamic Product Ads (DPA), men numera går det även att köra dynamiska annonser för tjänster. För att komma igång så behöver du:

  • Facebook business manager och ett annonskonto
  • En Facebook-pixel på din hemsida som mäter köp
  • En produktkatalog i Business Manager

Dynamiska annonser behöver en Facebook-pixel för att kunna koppla på retargeting, pixeln behöver även mäta köp. Då kan du göra retargeting mot de kunder som varit inne på din site men som inte konverterat redan. Du väljer själv hur länge redan konverterade kunder ska filtreras bort. Till exempel en bil köper man mer sällan än till exempel kläder eller skor.

Så här gör du Dynamiska annonser:

Skapa en ny kampanj i power editorn och välj produktkatalogsförsäljning som målsättning. När du valt målsättning får du välja vilken produktkatalog du vill använda. Du kan även skapa adset och annons i detta steg. Dynamiska annonser - Produktkatalogförsäljning

När du skapat upp din kampanj kan du fortsätta med adset. Här väljer du den produktuppsättning du vill använda. Det kan vara värt att skapa upp flera olika produktuppsättningar för dina dynamiska annonser, till exempel bästsäljare, reavaror eller för ett specifikt produktsegement.

Produktuppsättning

För målgrupper så kan du välja att köra retargeting utifrån vad dina kunder gjort, till exempel lagt varor i din varukorg men inte handlat. Om du istället väljer “definiera en bred målgrupp” och klickar på avancerade alternativ så kan du skapa målgrupper som i ett vanligt adset (mot till exempel region, intressen, ålder och så vidare).

Dynamiska annonser - Ny målgrupp

När du är klar med ditt adset är det dags att göra annonsen. Annonsen kan antingen visa en bild eller en karusell med flera. Fördelen med flera är att då visas flera produkter och du kan visa mer bredd ur ditt sortiment. Du kan även lägga till en fast bild i början av karusellen, och även lägga till ett kort med din sidas profilbild i slutet.

Information hämtas upp från ditt produktflöde till texten, rubriken och beskrivningen av länken. Du kan till exempel skriva “Hitta din favorit, köp “Produktnamn” idag!”, eller välja att bara visa priset som beskrivning av länken i nyhetsflödet. Du får fram de parametrar du kan använda genom att klicka på plusset till höger i text-rutan, välj sedan det du vill ha.
Kom ihåg att välja en call to action som passar dina produkter, till exempel “Köp nu” eller “Boka nu”.

Längst ner i redigeringsvyn för annonsen kan du lägga till UTM-taggar så att kan du spåra dina annonser i google analytics.

Dynamiska annonser - Annonstext

Nu är du klar! Skicka din kampanj för granskning till Facebook genom att klicka på “Granska utkast” och sedan “bekräfta”.

Har du inget produktflöde på din site? Läs vår guide för produktflöde!

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!