Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Automatisera med Dynamiska Annonser

Dynamiska annonser

Det kan ta tid att hitta rätt material som är både tilltalande och säljande för dina målgrupper. Speciellt om du har ett stort sortiment. Med Facebook Dynamic Ads får du skräddarsydda produkt- eller tjänsteannonser som inte kräver manuellt arbete.

Har du ett stort sortiment? Eller produkter eller tjänster med väldigt olika typer av målgrupper? Då kan dynamiska annonser hjälpa dig att hitta rätt. Dynamiska annonser går att använda både för retargeting och för nykundsbearbetning. Annonserna marknadsför automatiskt de produkter eller tjänster som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Dynamiska annonser kallades tidigare för Dynamic Product Ads (DPA), men numera går det även att köra dynamiska annonser för tjänster. För att komma igång så behöver du:

  • Facebook business manager och ett annonskonto
  • En Facebook-pixel på din hemsida som mäter köp
  • En produktkatalog i Business Manager

Dynamiska annonser behöver en Facebook-pixel för att kunna koppla på retargeting, pixeln behöver även mäta köp. Då kan du göra retargeting mot de kunder som varit inne på din site men som inte konverterat redan. Du väljer själv hur länge redan konverterade kunder ska filtreras bort. Till exempel en bil köper man mer sällan än till exempel kläder eller skor.

Så här gör du Dynamiska annonser:

Skapa en ny kampanj i power editorn och välj produktkatalogsförsäljning som målsättning. När du valt målsättning får du välja vilken produktkatalog du vill använda. Du kan även skapa adset och annons i detta steg. Dynamiska annonser - Produktkatalogförsäljning

När du skapat upp din kampanj kan du fortsätta med adset. Här väljer du den produktuppsättning du vill använda. Det kan vara värt att skapa upp flera olika produktuppsättningar för dina dynamiska annonser, till exempel bästsäljare, reavaror eller för ett specifikt produktsegement.

Produktuppsättning

För målgrupper så kan du välja att köra retargeting utifrån vad dina kunder gjort, till exempel lagt varor i din varukorg men inte handlat. Om du istället väljer “definiera en bred målgrupp” och klickar på avancerade alternativ så kan du skapa målgrupper som i ett vanligt adset (mot till exempel region, intressen, ålder och så vidare).

Dynamiska annonser - Ny målgrupp

När du är klar med ditt adset är det dags att göra annonsen. Annonsen kan antingen visa en bild eller en karusell med flera. Fördelen med flera är att då visas flera produkter och du kan visa mer bredd ur ditt sortiment. Du kan även lägga till en fast bild i början av karusellen, och även lägga till ett kort med din sidas profilbild i slutet.

Information hämtas upp från ditt produktflöde till texten, rubriken och beskrivningen av länken. Du kan till exempel skriva “Hitta din favorit, köp “Produktnamn” idag!”, eller välja att bara visa priset som beskrivning av länken i nyhetsflödet. Du får fram de parametrar du kan använda genom att klicka på plusset till höger i text-rutan, välj sedan det du vill ha.
Kom ihåg att välja en call to action som passar dina produkter, till exempel “Köp nu” eller “Boka nu”.

Längst ner i redigeringsvyn för annonsen kan du lägga till UTM-taggar så att kan du spåra dina annonser i google analytics.

Dynamiska annonser - Annonstext

Nu är du klar! Skicka din kampanj för granskning till Facebook genom att klicka på “Granska utkast” och sedan “bekräfta”.

Har du inget produktflöde på din site? Läs vår guide för produktflöde!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner