Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Automatiska händelser på Facebook

Annonserar du på Facebook men har svårigheter med att följa upp vad din annonsering resulterar i? Om du känner igen dig kan automatiska händelser på Facebook vara något för dig. 

Facebookpixeln är den kod som du lägger in på din hemsida för att kunna spåra vad dina besökare gör. Det finns olika delar i pixeln som är avsedda för att spåra olika saker, som köp, lägg till i varukorg, visa produkt, slutförd registrering och så vidare. Det absolut vanligast är att man enbart har den så kallade baspixeln installerad, det vill säga man kan spåra hur många som besökt sin hemsida. De övriga delarna utav pixeln kräver ytterligare implementeringar av kod.

Pixeln använder således informationen från din hemsida för att förstå vad dina besökare gör. En besökares aktivitet kallas för en händelse. Genom att samla in denna data gör du det möjligt att ta bättre beslut beroende på utfallet av kampanjerna. Några exempel på händelser är att registrera sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.

Pixeln kan identifiera händelser automatiskt, och detta kallas för automatiska händelser. Detta innebär alltså att pixeln genom informationen på din hemsida och besökarnas aktiviteter kan förstå vilka händelser som utförs. Detta kräver ingen ytterligare implementering av kod förutom baspixeln.

När ska man använda automatiska händelser?

Automatiska händelser låter som en väldigt bra lösning. Kanske undrar du varför man inte alltid kan använda sig av detta istället för att lägga tid och energi på att implementera en hel del extra kod, när pixeln uppenbarligen kan klara detta själv. Men så enkelt är det inte, dessa typer av händelser kommer inte att sparas eller rapporteras förens du aktivt har sparat dem. För att vara 100% säker på att din spårning är korrekt, är vår rekommendation att du implementerar de riktiga delarna av pixeln och använder automatiska händelser som ett komplement i ditt arbete.

Det finns såklart undantag. Om du har svårigheter att implementera kod på din sida, kanske finns det begränsningar i ditt CMS, då är automatiska händelser ett bra alternativ för dig.

Om du vill veta mer om hur du börjar jobba med automatiska händelser eller hur du sätter på eller stänger av dem kan du läsa denna artikel.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner