Sökmotorkonsult.se

Automatiska händelser på Facebook

Annonserar du på Facebook men har svårigheter med att följa upp vad din annonsering resulterar i? Om du känner igen dig kan automatiska händelser på Facebook vara något för dig. 

Facebookpixeln är den kod som du lägger in på din hemsida för att kunna spåra vad dina besökare gör. Det finns olika delar i pixeln som är avsedda för att spåra olika saker, som köp, lägg till i varukorg, visa produkt, slutförd registrering och så vidare. Det absolut vanligast är att man enbart har den så kallade baspixeln installerad, det vill säga man kan spåra hur många som besökt sin hemsida. De övriga delarna utav pixeln kräver ytterligare implementeringar av kod.

Pixeln använder således informationen från din hemsida för att förstå vad dina besökare gör. En besökares aktivitet kallas för en händelse. Genom att samla in denna data gör du det möjligt att ta bättre beslut beroende på utfallet av kampanjerna. Några exempel på händelser är att registrera sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.

Pixeln kan identifiera händelser automatiskt, och detta kallas för automatiska händelser. Detta innebär alltså att pixeln genom informationen på din hemsida och besökarnas aktiviteter kan förstå vilka händelser som utförs. Detta kräver ingen ytterligare implementering av kod förutom baspixeln.

När ska man använda automatiska händelser?

Automatiska händelser låter som en väldigt bra lösning. Kanske undrar du varför man inte alltid kan använda sig av detta istället för att lägga tid och energi på att implementera en hel del extra kod, när pixeln uppenbarligen kan klara detta själv. Men så enkelt är det inte, dessa typer av händelser kommer inte att sparas eller rapporteras förens du aktivt har sparat dem. För att vara 100% säker på att din spårning är korrekt, är vår rekommendation att du implementerar de riktiga delarna av pixeln och använder automatiska händelser som ett komplement i ditt arbete.

Det finns såklart undantag. Om du har svårigheter att implementera kod på din sida, kanske finns det begränsningar i ditt CMS, då är automatiska händelser ett bra alternativ för dig.

Om du vill veta mer om hur du börjar jobba med automatiska händelser eller hur du sätter på eller stänger av dem kan du läsa denna artikel.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?