Automatiska händelser på Facebook

Annonserar du på Facebook men har svårigheter med att följa upp vad din annonsering resulterar i? Om du känner igen dig kan automatiska händelser på Facebook vara något för dig. 

Facebookpixeln är den kod som du lägger in på din hemsida för att kunna spåra vad dina besökare gör. Det finns olika delar i pixeln som är avsedda för att spåra olika saker, som köp, lägg till i varukorg, visa produkt, slutförd registrering och så vidare. Det absolut vanligast är att man enbart har den så kallade baspixeln installerad, det vill säga man kan spåra hur många som besökt sin hemsida. De övriga delarna utav pixeln kräver ytterligare implementeringar av kod.

Pixeln använder således informationen från din hemsida för att förstå vad dina besökare gör. En besökares aktivitet kallas för en händelse. Genom att samla in denna data gör du det möjligt att ta bättre beslut beroende på utfallet av kampanjerna. Några exempel på händelser är att registrera sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.

Pixeln kan identifiera händelser automatiskt, och detta kallas för automatiska händelser. Detta innebär alltså att pixeln genom informationen på din hemsida och besökarnas aktiviteter kan förstå vilka händelser som utförs. Detta kräver ingen ytterligare implementering av kod förutom baspixeln.

När ska man använda automatiska händelser?

Automatiska händelser låter som en väldigt bra lösning. Kanske undrar du varför man inte alltid kan använda sig av detta istället för att lägga tid och energi på att implementera en hel del extra kod, när pixeln uppenbarligen kan klara detta själv. Men så enkelt är det inte, dessa typer av händelser kommer inte att sparas eller rapporteras förens du aktivt har sparat dem. För att vara 100% säker på att din spårning är korrekt, är vår rekommendation att du implementerar de riktiga delarna av pixeln och använder automatiska händelser som ett komplement i ditt arbete.

Det finns såklart undantag. Om du har svårigheter att implementera kod på din sida, kanske finns det begränsningar i ditt CMS, då är automatiska händelser ett bra alternativ för dig.

Om du vill veta mer om hur du börjar jobba med automatiska händelser eller hur du sätter på eller stänger av dem kan du läsa denna artikel.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.