Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Automatiska händelser på Facebook

Annonserar du på Facebook men har svårigheter med att följa upp vad din annonsering resulterar i? Om du känner igen dig kan automatiska händelser på Facebook vara något för dig. 

Facebookpixeln är den kod som du lägger in på din hemsida för att kunna spåra vad dina besökare gör. Det finns olika delar i pixeln som är avsedda för att spåra olika saker, som köp, lägg till i varukorg, visa produkt, slutförd registrering och så vidare. Det absolut vanligast är att man enbart har den så kallade baspixeln installerad, det vill säga man kan spåra hur många som besökt sin hemsida. De övriga delarna utav pixeln kräver ytterligare implementeringar av kod.

Pixeln använder således informationen från din hemsida för att förstå vad dina besökare gör. En besökares aktivitet kallas för en händelse. Genom att samla in denna data gör du det möjligt att ta bättre beslut beroende på utfallet av kampanjerna. Några exempel på händelser är att registrera sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.

Pixeln kan identifiera händelser automatiskt, och detta kallas för automatiska händelser. Detta innebär alltså att pixeln genom informationen på din hemsida och besökarnas aktiviteter kan förstå vilka händelser som utförs. Detta kräver ingen ytterligare implementering av kod förutom baspixeln.

När ska man använda automatiska händelser?

Automatiska händelser låter som en väldigt bra lösning. Kanske undrar du varför man inte alltid kan använda sig av detta istället för att lägga tid och energi på att implementera en hel del extra kod, när pixeln uppenbarligen kan klara detta själv. Men så enkelt är det inte, dessa typer av händelser kommer inte att sparas eller rapporteras förens du aktivt har sparat dem. För att vara 100% säker på att din spårning är korrekt, är vår rekommendation att du implementerar de riktiga delarna av pixeln och använder automatiska händelser som ett komplement i ditt arbete.

Det finns såklart undantag. Om du har svårigheter att implementera kod på din sida, kanske finns det begränsningar i ditt CMS, då är automatiska händelser ett bra alternativ för dig.

Om du vill veta mer om hur du börjar jobba med automatiska händelser eller hur du sätter på eller stänger av dem kan du läsa denna artikel.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner