Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Automatiska händelser på Facebook

Annonserar du på Facebook men har svårigheter med att följa upp vad din annonsering resulterar i? Om du känner igen dig kan automatiska händelser på Facebook vara något för dig. 

Facebookpixeln är den kod som du lägger in på din hemsida för att kunna spåra vad dina besökare gör. Det finns olika delar i pixeln som är avsedda för att spåra olika saker, som köp, lägg till i varukorg, visa produkt, slutförd registrering och så vidare. Det absolut vanligast är att man enbart har den så kallade baspixeln installerad, det vill säga man kan spåra hur många som besökt sin hemsida. De övriga delarna utav pixeln kräver ytterligare implementeringar av kod.

Pixeln använder således informationen från din hemsida för att förstå vad dina besökare gör. En besökares aktivitet kallas för en händelse. Genom att samla in denna data gör du det möjligt att ta bättre beslut beroende på utfallet av kampanjerna. Några exempel på händelser är att registrera sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.

Pixeln kan identifiera händelser automatiskt, och detta kallas för automatiska händelser. Detta innebär alltså att pixeln genom informationen på din hemsida och besökarnas aktiviteter kan förstå vilka händelser som utförs. Detta kräver ingen ytterligare implementering av kod förutom baspixeln.

När ska man använda automatiska händelser?

Automatiska händelser låter som en väldigt bra lösning. Kanske undrar du varför man inte alltid kan använda sig av detta istället för att lägga tid och energi på att implementera en hel del extra kod, när pixeln uppenbarligen kan klara detta själv. Men så enkelt är det inte, dessa typer av händelser kommer inte att sparas eller rapporteras förens du aktivt har sparat dem. För att vara 100% säker på att din spårning är korrekt, är vår rekommendation att du implementerar de riktiga delarna av pixeln och använder automatiska händelser som ett komplement i ditt arbete.

Det finns såklart undantag. Om du har svårigheter att implementera kod på din sida, kanske finns det begränsningar i ditt CMS, då är automatiska händelser ett bra alternativ för dig.

Om du vill veta mer om hur du börjar jobba med automatiska händelser eller hur du sätter på eller stänger av dem kan du läsa denna artikel.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner