Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Checklista för dina Facebook-annonser

facebook pixel så kommer du igång

Ska du skapa din första Facebook-annons eller har du gjort hundratals annonser redan? Oavsett vad så måste du ha koll på vissa delar, delar som är lätta att missa även för den erfarne. Kan du checka av alla punkter på vår checklista har du tagit de första stegen mot att skapa riktigt bra Facebook-annonser.

När det blir dags att skapa dina Facebook-annonser så finns det några punkter som du behöver tänka på. Vi har valt att kartlägga några av de viktigaste punkterna. Läs gärna igenom och kontrollera om dina annonser står pall för vår checklista.

Andelen text i bilden

Facebook har som annonseringspolicy att du inte får ha för mycket text i dina bilder. Tidigare var regeln att om 20 % eller mer av ytan på en annonsbild var text så godkändes den inte. Reglerna är nu förändrade så att du istället får en begränsning av din räckvidd. Men du kan fortfarande använda 20 % som en tumregel. För att vara helt säker på att bilden inte har för mycket text kan du testa bilden i Facebooks egna verktyg här.  Nöj dig inte med något annat än det bästa resultatet i verktyget, du vill kunna nå ut till hela din målgrupp. Mindre målgrupper leder dessutom generellt sett till dyrare annonsering.

Bildstorlek

Är dina bilder till din annons i rätt storlek? Gör inte misstaget att ha en fotografering för att sedan inse att bilderna du tagit inte fungerar. Det är förhållandet mellan pixlarna som är det viktiga.  På Facebook kan du främst använda dig av två olika typer av bildannonser. Den första och vanligaste är liggande annonser i nyhetsflödet, rekommenderad storlek är 1200×628 px. Det andra alternativet är karusellannonser, även kallat multibildsannons. De bilderna är helt kvadratiska och bör vara i 1080 x1080 px. De passar väldigt bra att ha till exempelvis produktbilder eller när du vill visa upp en serie bilder i samma annons.

Skärmstorlek

screen size

Ett vanligt misstag är att du glömmer bort att cirka 90 % av exponeringen kommer ske i mobilen. Optimera därför bilderna efter mobilens skärmstorlek och se till att både motiv och text går att läsa i mobilen. Många sitter idag på större skärmar och skapar annonsmaterialet men glömmer då bort att det blir svårt att se på en mindre skärm. Det är extra viktigt om du riktar dig mot en äldre målgrupp vars syn kan vara något sämre. Här kommer du behöva välja dina ord väl för att du inte ska ha för stor andel text, så håll budskapet kort och tydligt.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Syfte

Vad är syftet med annonsen? Det kan exempelvis vara att du vill att de ska köpa något, fylla i ett formulär eller prenumerera på ditt nyhetsbrevet. Se till att allt i er Facebook-annons bidrar till syftet. Detta inkluderar att ha en engagerande text, intresseväckande bild och tydlig CTA (call-to-action) som uppmanar till syftet. Glöm inte att syftet måste vara något som genererar ett värde för din målgrupp. Ser inte målgruppen något värde i att utföra syftet så finns det ingen anledning att genomföra det. Använd gärna erbjudanden, nyheter, rabatter, mallar eller bästsäljare som dragplåster.

Landningssida

Skicka kunden till en relevant landningssida. Undvik breda landningssidor, ha istället en landningssida ämnad för det specifika syftet. Kunden ska inte behöva klicka sig vidare från exempelvis startsidan in till produkten som du annonsera för, det försämrar generellt sett bara konverteringsgraden. Se till att landningssidan är mobilanpassad och att det inte finns några hinder för utförandet av syftet även i mobilen. Landningssidan får inte heller ta för lång tid att ladda. Flera studier visar att det inte tar många sekunder innan vi tröttnar och avbryter.

Checklista när du skapar Facebook-annonser

Svarar du ja på samtliga frågor i checklistan? I så fall har du tagit de första stegen mot riktigt bra Facebook-annonser.

Har du några funderingar eller frågor om Facebook-annonsering? Kontakta gärna oss på Pineberry så hjälper vi dig. Lycka till med annonseringen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner