Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Dags att skrota datorn?

skrota datorn

När är det dags att strunta i datorn? Nu när 91 % av Facebooks användare loggar in från mobilen är det hög tid att lägga krutet på mobilen. Samtidigt är det fortfarande så att besökare från mobiler inte konverterar lika bra som de från datorer.

I förra veckan berättade Facebooks nordiska VD Martin Ingemansson i tidningen Resumé att 91 % av alla inloggningar på Facebook sker via mobilen. När vi nått så höga siffror är det kanske dags att börja prata om ”mobile only” istället för ”mobile first”.

91 % är en väldigt hög siffra med det är ingen överraskning. Facebook har varit väldigt lyckosamma i sin mobila strategi vilket inte minst syns av att många Facebook-användare föredrar Facebooks app även när de sitter vid datorn. Som jämförelse görs nu drygt 50 % av googlingarna på mobilen, så Google-användarna ligger en bra bit efter på det mobila.

86 % av klicken är mobila

När vi tittar på våra egna kunder som jobbar med Facebook-annonsering ser vi att 86 % av annonsklicken kommer från mobilen. Detta ska då jämföras med att 83 % av annonsvisningarna sker i mobilen, så baserat på våra siffror är Facebook-användarna något mer benägna att klicka på en annons i mobilen jämfört med på en dator. Det går alltså lika bra att skapa interaktion med dina potentiella kunder i mobilen som på datorn.

Men om mobilen inte konverterar

konverting i mobilenEn vanlig invändning mot att annonsera i mobilen är att det inte konverterar. Eller att det inte konverterar lika bra som på en dator. Det ligger en hel del sanning i detta, mobilen konverterar fortfarande sämre än datorn. Om du annonserar på Facebook är det oftast så att din CPA (kostnad per konvertering) är något högre för annonser som visas i mobilen jämfört med de som visas på datorn.

Det är dock inte helt självklart att du kommer få en sämre CPA i mobilen – det beror på vad du annonserar för och hur bra du är på att konvertera trafiken. Vi ser exempel på annonser som faktiskt har en lägre CPA på mobilen än på datorn, även om det är undantag.

mynthögEn avgörande faktor här är hur du mäter dina konverteringar. Om du kör med Google Analytics last click-modell (sista klicket i köpprocessen får all ära för konverteringen) kommer sannolikt annonseringen i mobilen se dålig ut. Om du istället, helt eller delvis, anammar Facebooks sätt att mäta ser mobilen mycket bättre ut.

Facebooks metod är mer generös och framförallt är den bättre på att fånga upp användare som klickar i mobilen och sedan gör sin konvertering vid datorn vid ett senare tillfälle.

Ingen av de två mätmetoderna ger en helt korrekt bild av annonseringsresultatet och mitt råd är att välja den metod som du känner ger ett mest rättvisande resultat.

Det är såklart ett alternativ att stänga av annonsering i mobilen och bara annonsera på datorer. Men då missar du 91 % av dina potentiella kunder.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner