Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook Business Manager-Guide

Facebook business manager guide

Är du helt ny med Facebookannonsering eller är du redan en flitig annonsör med flera olika personer inblandade? Oavsett är det värt tiden att nu skapa ett Business Manager-konto.

Främst är Business Manager ett samlingskonto för dina egendomar på Facebook som Facebooksidor och Facebook-annonskonton. Business Manager hjälper dig att:

  • Administrera vem som får åtkomst till dina egendomar på Facebook.
  • Ge personer åtkomst till dina egendomar på Facebook utan att vara vän med dem på Facebook.

Ett vanligt scenario är att företagare vill ta ett nästa steg i sin annonsering på Facebook efter att själv ha annonserat sporadiskt. Detta går att göra utan att skapa ett Business Manager-konto. När du däremot utökar resurserna för din annonsering på Facebook med fler involverande personer är det bra att använda dig av ett Business Manager-konto. För att skapa ett Business Manager-konto behöver du:

  • Ett personligt Facebook-konto, för att identifiera dig som användare.
  • Ett Facebook-annonskonto, för att annonsera med på Facebook.
  • En Facebooksida (om du inte har, skapa en innan du börjar).
  • (Valfritt) Mailadresser till de personer du vill delegera åtkomst till.

Skapa Facebook Business Manager-konto

  • Gå in på business.facebook.com
  • Överst på sidan klickar du på “Skapa konto” (du behöver vara inloggad på Facebook för att fortsätta).
  • I ett pop-up fönster skapar du kontot i två steg:
  1. Namn på ditt Business Manager-konto
  2. Ditt för- och efternamn samt e-postadress (samma som används för din Facebooksida).

Guide Facebook Business Manager

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Lägga till Facebooksida i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager” (för pilen över “Alla verktyg” för att se hela menyn).
  • Till vänster hittar du olika ikoner i en meny, för att lägga till sidor väljer du flagg-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till ny sida”. Du får då tre val: “Gör anspråk på en sida”, “Begär åtkomst till en sida” eller “Skapa en ny sida”. Välj “Gör anspråk på en sida” för att knyta din sida till ditt Business Manager-konto. (Din sida kommer per automatik att synas då du är inloggad med samma mailadress som din Facebooksida).

Guide Facebook Business Manager
Guide Facebook Business Manager

Lägga till personer i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till personer, välj profil-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nya personer”.
  • Ett pop-up fönster ber dig följa anvisningar i fem steg:
  1. Mailadresser för de personer du vill lägga till.
  2. Facebooksidor som ska ges tillgång för personerna.
  3. Annonskonton som ska ges tillgång för personerna.
  4. Produktkataloger (DPA), har du produktkataloger för DPA-annonsering kan det väljas till här.
  5. Bekräftelse av inbjudan.
  • Du kan redigera personers behörighet och tillgång av dina egendomar genom att klicka på deras namn i listan över personer med tillgång.

Guide Facebook Business Manager

Lägga till Facebook annonskonto (Ads Manager) 

i Business Manager

När du skapar din första annons skapas även ditt annonskonto på Facebook där du anger valuta, tidszon och betalmetod.

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till annonskonto, välj dollar-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nytt annonskonto”. Du får då tre val: “Gör anspråk på ett annonskonto”, “Begär åtkomst till ett annonskonto” eller “Skapa en nytt annonskonto”.
  • Välj “Gör anspråk på ett annonskonto” om du sedan tidigare annonserat på Facebook och vill knyta detta annonskonto till ditt Business Manager. (Ditt annonskonto kommer per automatik att synas då du är inloggad med samma mailadress som din Facebooksida)
  • Ett pop-up fönster ber dig att fylla i ditt Annonskonto-ID och välj “Gör anspråk på ett annonskonto”.

Guide Facebook Business Manager

Skapa ett Facebook Annonskonto (Ads Manager) i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till annonskonto, välj dollar-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nytt annonskonto”. Du får då tre val: “Gör anspråk på ett annonskonto”, “Begär åtkomst till ett annonskonto” eller “Skapa en nytt annonskonto”.
  • Välj “Skapa en nytt annonskonto” om du sedan tidigare inte annonserat på Facebook.
  • Ett pop-up fönster ber dig att fylla i: namn på annonskonto, Facebooksida, tidzon, valuta och betalningsmetod. (Betalningsmetod kan anges vid senare tillfälle i ditt annonskonto och kan även ändras i efterhand).

Tänk på!
Du inte kan ändra följande inställningar senare utan att stänga ditt annonskonto för att sedan skapa ett nytt vid ändring: namn på annonskonto, Facebooksida, tidzon och valuta.

Power Editor i Business Manager

Inne i ditt Business Manager konto har du tillång till Power editor för redigering av dina annonser. Det gör att du med Business Manager kontot har en överblick av både åtkomst och din annonsering med bildmaterial och de målgrupper du annonserar mot.

Guide Facebook Business Manager

Instagram

För att annonsera på Instagram måste du ha en Facebooksida, men är inte nödvändigt att ha ett Business Manager för att kunna annonsera.

Lycka till med annonseringen och missa inte vår artikel om 6 vanliga misstag på Facebook!

5 kommentarer

  1. Hej!
    Vi har nu förtydligat detta steg i guiden. :)

    Kommentar av

    Jonas Johansson

  2. […] automatiska regler kan skapas i Facebook Ads Manager eller Power Editor via Facebook Business Manager. Reglerna kan skapas så att de gäller samtliga kampanjer eller med olika […]

  3. Hej! Jag har en fundering angående business manager. Kan man genom detta konto gilla och dela andra sidors inlägg? Ser inte någonstans där man kan följa eller se flöden från andra användare. Behöver man komplettera inloggningen till Business Manager med privata användarkonto för att lyckas med detta?

    Kommentar av

    ida

  4. Hej Ida!
    Business Manager är ett samlingskonto där du samlar de Facebooksidor och annonskonton som du äger och kopplas till din personliga Facebookanvändare. Du surfar inte runt på Facebook med Business Manager i sig utan använder det för att redigera och tilldela andra personer tillgång till flera Facebooksidor och annonskonton som du äger. Business Manager har även ett bättre verktyg för att redigera dina annonser på Facebook. När du är inloggad som personlig användare på Facebook och kopplat Facebooksidor vi business manager kan du exempelvis längst upp i högra hörnet i Facebook-menyn klicka på en pil bredvid frågetecknet för support, då visas en drop-downmeny. Här kan du välja vilken Facebooksida från Business Manager som du vill redigera i. Som företagsida kan du däremot inte följa eller se ett nyhetsflöde i Facebook likt ett företags Instagram-konto. I Facebook kan du endast redigera din Facebooksida och din annonsering men även integrera med andra Facebooksidor genom att skriva på deras Facebooksidor när du besöker dem. Vanligtvis när du besöker ett annat företags Facebooksida kommer vanligtvis din personliga användare att synas för att skriva ett meddelande på Facebooksidan. Det finns här en pil bredvid ditt foto där du kan ändra användare till någon av de Facebooksidor som du har kopplat till din användare i ditt Business Manager.

    Kommentar av

    Jonas Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner