Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook Business Manager-Guide

Facebook business manager guide

Är du helt ny med Facebookannonsering eller är du redan en flitig annonsör med flera olika personer inblandade? Oavsett är det värt tiden att nu skapa ett Business Manager-konto.

Främst är Business Manager ett samlingskonto för dina egendomar på Facebook som Facebooksidor och Facebook-annonskonton. Business Manager hjälper dig att:

  • Administrera vem som får åtkomst till dina egendomar på Facebook.
  • Ge personer åtkomst till dina egendomar på Facebook utan att vara vän med dem på Facebook.

Ett vanligt scenario är att företagare vill ta ett nästa steg i sin annonsering på Facebook efter att själv ha annonserat sporadiskt. Detta går att göra utan att skapa ett Business Manager-konto. När du däremot utökar resurserna för din annonsering på Facebook med fler involverande personer är det bra att använda dig av ett Business Manager-konto. För att skapa ett Business Manager-konto behöver du:

  • Ett personligt Facebook-konto, för att identifiera dig som användare.
  • Ett Facebook-annonskonto, för att annonsera med på Facebook.
  • En Facebooksida (om du inte har, skapa en innan du börjar).
  • (Valfritt) Mailadresser till de personer du vill delegera åtkomst till.

Skapa Facebook Business Manager-konto

  • Gå in på business.facebook.com
  • Överst på sidan klickar du på “Skapa konto” (du behöver vara inloggad på Facebook för att fortsätta).
  • I ett pop-up fönster skapar du kontot i två steg:
  1. Namn på ditt Business Manager-konto
  2. Ditt för- och efternamn samt e-postadress (samma som används för din Facebooksida).

Guide Facebook Business Manager

Lägga till Facebooksida i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager” (för pilen över “Alla verktyg” för att se hela menyn).
  • Till vänster hittar du olika ikoner i en meny, för att lägga till sidor väljer du flagg-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till ny sida”. Du får då tre val: “Gör anspråk på en sida”, “Begär åtkomst till en sida” eller “Skapa en ny sida”. Välj “Gör anspråk på en sida” för att knyta din sida till ditt Business Manager-konto. (Din sida kommer per automatik att synas då du är inloggad med samma mailadress som din Facebooksida).

Guide Facebook Business Manager
Guide Facebook Business Manager

Lägga till personer i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till personer, välj profil-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nya personer”.
  • Ett pop-up fönster ber dig följa anvisningar i fem steg:
  1. Mailadresser för de personer du vill lägga till.
  2. Facebooksidor som ska ges tillgång för personerna.
  3. Annonskonton som ska ges tillgång för personerna.
  4. Produktkataloger (DPA), har du produktkataloger för DPA-annonsering kan det väljas till här.
  5. Bekräftelse av inbjudan.
  • Du kan redigera personers behörighet och tillgång av dina egendomar genom att klicka på deras namn i listan över personer med tillgång.

Guide Facebook Business Manager

Lägga till Facebook annonskonto (Ads Manager) 

i Business Manager

När du skapar din första annons skapas även ditt annonskonto på Facebook där du anger valuta, tidszon och betalmetod.

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till annonskonto, välj dollar-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nytt annonskonto”. Du får då tre val: “Gör anspråk på ett annonskonto”, “Begär åtkomst till ett annonskonto” eller “Skapa en nytt annonskonto”.
  • Välj “Gör anspråk på ett annonskonto” om du sedan tidigare annonserat på Facebook och vill knyta detta annonskonto till ditt Business Manager. (Ditt annonskonto kommer per automatik att synas då du är inloggad med samma mailadress som din Facebooksida)
  • Ett pop-up fönster ber dig att fylla i ditt Annonskonto-ID och välj “Gör anspråk på ett annonskonto”.

Guide Facebook Business Manager

Skapa ett Facebook Annonskonto (Ads Manager) i Business Manager

  • I vänstra hörnet finns en hamburgermeny, välj “Inställningar för Business Manager”.
  • För att lägga till annonskonto, välj dollar-ikonen.
  • I högra hörnet klickar du på “Lägg till nytt annonskonto”. Du får då tre val: “Gör anspråk på ett annonskonto”, “Begär åtkomst till ett annonskonto” eller “Skapa en nytt annonskonto”.
  • Välj “Skapa en nytt annonskonto” om du sedan tidigare inte annonserat på Facebook.
  • Ett pop-up fönster ber dig att fylla i: namn på annonskonto, Facebooksida, tidzon, valuta och betalningsmetod. (Betalningsmetod kan anges vid senare tillfälle i ditt annonskonto och kan även ändras i efterhand).

Tänk på!
Du inte kan ändra följande inställningar senare utan att stänga ditt annonskonto för att sedan skapa ett nytt vid ändring: namn på annonskonto, Facebooksida, tidzon och valuta.

Power Editor i Business Manager

Inne i ditt Business Manager konto har du tillång till Power editor för redigering av dina annonser. Det gör att du med Business Manager kontot har en överblick av både åtkomst och din annonsering med bildmaterial och de målgrupper du annonserar mot.

Guide Facebook Business Manager

Instagram

För att annonsera på Instagram måste du ha en Facebooksida, men är inte nödvändigt att ha ett Business Manager för att kunna annonsera.

Lycka till med annonseringen och missa inte vår artikel om 6 vanliga misstag på Facebook!

5 kommentarer

  1. Hej!
    Vi har nu förtydligat detta steg i guiden. :)

    Kommentar av Jonas Johansson

  2. […] automatiska regler kan skapas i Facebook Ads Manager eller Power Editor via Facebook Business Manager. Reglerna kan skapas så att de gäller samtliga kampanjer eller med olika […]

  3. Hej! Jag har en fundering angående business manager. Kan man genom detta konto gilla och dela andra sidors inlägg? Ser inte någonstans där man kan följa eller se flöden från andra användare. Behöver man komplettera inloggningen till Business Manager med privata användarkonto för att lyckas med detta?

    Kommentar av ida

  4. Hej Ida!
    Business Manager är ett samlingskonto där du samlar de Facebooksidor och annonskonton som du äger och kopplas till din personliga Facebookanvändare. Du surfar inte runt på Facebook med Business Manager i sig utan använder det för att redigera och tilldela andra personer tillgång till flera Facebooksidor och annonskonton som du äger. Business Manager har även ett bättre verktyg för att redigera dina annonser på Facebook. När du är inloggad som personlig användare på Facebook och kopplat Facebooksidor vi business manager kan du exempelvis längst upp i högra hörnet i Facebook-menyn klicka på en pil bredvid frågetecknet för support, då visas en drop-downmeny. Här kan du välja vilken Facebooksida från Business Manager som du vill redigera i. Som företagsida kan du däremot inte följa eller se ett nyhetsflöde i Facebook likt ett företags Instagram-konto. I Facebook kan du endast redigera din Facebooksida och din annonsering men även integrera med andra Facebooksidor genom att skriva på deras Facebooksidor när du besöker dem. Vanligtvis när du besöker ett annat företags Facebooksida kommer vanligtvis din personliga användare att synas för att skriva ett meddelande på Facebooksidan. Det finns här en pil bredvid ditt foto där du kan ändra användare till någon av de Facebooksidor som du har kopplat till din användare i ditt Business Manager.

    Kommentar av Jonas Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner