Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook Global Pages – Guiden

Guide till Facebook global pages

Är du en större annonsör på Facebook kanske du även är aktiv i flera olika länder? Det bästa sättet att administrera flera länders Facebooksidor är att använda dig av Facebook Global Pages ”Globala sidor”. Facebook Global pages ger dig som annonsör möjligheten att vägleda olika nationaliteter till respektive lands önskade Vanity URL på Facebook.

Global Pages räknar samman dina följare från de olika Facebooksidorna under ett paraply där du enklare kan administrera länderna som olika marknader. Med Facebook Global pages segmenterar du innehåll och annonsering för dina olika målgrupper baserat på land och språk. För att skapa Facebook Global Pages krävs det en förfrågan till Facebooks support för att skapa dina tre olika sidtyper för Global Pages:

  • Market Pages – Du kan ha så många Facebooksidor som du vill för flera olika länder i Global Pages men endast en sida per land.
  • Default Page – En standard sida som kan ses som din startsida som likt en hemsida, vilken används när besökare från andra länder söker efter ditt företag men som du ännu inte har en Facebooksida för. Söker du i Danmark med danskspråkig webbläsare efter ditt företag kommer din danska sida att visas. Om du däremot inte har någon dansk Facebooksida än, kommer din valda Default Page att visas.
  • Root Page – Den tredje och viktigaste sidan att ha koll på är din rotsida. Den är osynlig och är snarare ett konto tillhörande din Default Page. Rotsidan är paraplyet med strukturen som lägger till eller tar bort de Facebooksidor du har för de olika länderna och språken.

Skapa Facebook Global Pages

Steg 1

Utgå från Facebook Business startsida och navigera dig fram till supporten i högra hörnet.
Facebook-business-startsida

Steg 2

Längst ner på supportsidan klickar du vidare under ”Additional Support” till Email-formuläret.

Facebook-business-support

Steg 3

Fyll i formuläret för Pages>Pages features or requests>None of the above. Därmed kan du skapa ditt meddelande till Facebook med en förfrågan om att skapa Facebook Global Pages för ditt företags Facebooksidor.

Support-Facebook-global-pages

Steg 4

När du väl skickat din förfrågan tar det normalt sett inom en arbetsdag att få ett svar från Facebook supporten. För ärenden gällande Global Pages kommer du bli ombed att fylla i en bifogad Excelmall. I mallen finns flera olika flikar att fylla i eller information om hur du ska fylla i Excelmallen. När du väl skapat din Global Page struktur går det inte att ångra den, samma gäller din vanity URL och Facebooksidornas namn så se till att du är 100% säker i din stavning och att du angett rätt information för Facebook-ID och dess länder. I Root Admin kan du däremot senare skapa nya länder eller helt radera de du inte längre vill ha kvar. I Facebooks Excelmall anger du följande information:

Flik för Global Page

  • Regioner för dina Facebooksidor – anges med specifik landskod och språk, du kan här ha flera språk till samma land. (De specifika landskoderna och språken bifogas i Excelmallen). Den sida du vill använda som Standardsida anger du språk men Default Page istället för landskod.
  • Facebooksidor – anges med dina Facebooksidors ID. Du hittar Facebooksidornas ID när du går in på respektive Facebooksida via Facebooks vy eller vyn i ditt Business Manager. I vald Facebooksida väljer du ”About” i vänstermenyn. Ett ID per land som har en egen URL på Facebook. Excel vill gärna formatera långa sifferrader, för att undvika detta kan du lägga till en apostrof (‘) före ID-numret.
    Var-hittar-jag-page-id-facebook
  • Vid behov av en ny Vanity URL kan den anges här. Tänk på att den ska vara beskrivande med varumärket och möjligtvis din verksamhet.
  • Vill du ändra Facebooksidornas namn kan du även ange det här. I nordiska länder blir å och ä istället a samt ö blir o.

Det FacebookID som anges högst up i fliken Global Pages på rad A2, blir även din Default Page och Root Page, vilken visas som din standardsida. Ett tips är att använda en engelskspråkig Facebooksida här eftersom den kommer att visas som standard för alla andra länder som du inte redan skapat Facebooksidor för.

Flik för Root Admin

  • Här anger du User-ID för dem som ska administrera din Root Page. Enklast hittar du User-ID om du högerklickar på respektive användares profilbild på deras Facebooksida. Välja att öppna foto i en ny flik så hittar du användarens Facebook User-ID efter fbid= i URL.en.

Steg 5

Svara Facebook Support med ditt ifyllda Exceldokument så kommer de att sätta ihop dina Global Pages. Skulle problem uppstå kommer Facebook att kontakta dig för ytterligare information. Slutligen kommer ett mail att bekräfta att dina nya Facebook Global Pages är skapade.

Insikter i Facebook Global Pages

När du väl har alla dina fans samlade med Facebook global pages får du dessutom översikt över hela din globala målgrupp. Det ger dig möjligheten att få nya insikter via Facebook Insights på din rotsida.

Lycka till med dina Globala Facebooksidor!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner