Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook Global Pages – Guiden

Guide till Facebook global pages

Är du en större annonsör på Facebook kanske du även är aktiv i flera olika länder? Det bästa sättet att administrera flera länders Facebooksidor är att använda dig av Facebook Global Pages ”Globala sidor”. Facebook Global pages ger dig som annonsör möjligheten att vägleda olika nationaliteter till respektive lands önskade Vanity URL på Facebook.

Global Pages räknar samman dina följare från de olika Facebooksidorna under ett paraply där du enklare kan administrera länderna som olika marknader. Med Facebook Global pages segmenterar du innehåll och annonsering för dina olika målgrupper baserat på land och språk. För att skapa Facebook Global Pages krävs det en förfrågan till Facebooks support för att skapa dina tre olika sidtyper för Global Pages:

  • Market Pages – Du kan ha så många Facebooksidor som du vill för flera olika länder i Global Pages men endast en sida per land.
  • Default Page – En standard sida som kan ses som din startsida som likt en hemsida, vilken används när besökare från andra länder söker efter ditt företag men som du ännu inte har en Facebooksida för. Söker du i Danmark med danskspråkig webbläsare efter ditt företag kommer din danska sida att visas. Om du däremot inte har någon dansk Facebooksida än, kommer din valda Default Page att visas.
  • Root Page – Den tredje och viktigaste sidan att ha koll på är din rotsida. Den är osynlig och är snarare ett konto tillhörande din Default Page. Rotsidan är paraplyet med strukturen som lägger till eller tar bort de Facebooksidor du har för de olika länderna och språken.

Skapa Facebook Global Pages

Steg 1

Utgå från Facebook Business startsida och navigera dig fram till supporten i högra hörnet.
Facebook-business-startsida

Steg 2

Längst ner på supportsidan klickar du vidare under ”Additional Support” till Email-formuläret.

Facebook-business-support

Steg 3

Fyll i formuläret för Pages>Pages features or requests>None of the above. Därmed kan du skapa ditt meddelande till Facebook med en förfrågan om att skapa Facebook Global Pages för ditt företags Facebooksidor.

Support-Facebook-global-pages

Steg 4

När du väl skickat din förfrågan tar det normalt sett inom en arbetsdag att få ett svar från Facebook supporten. För ärenden gällande Global Pages kommer du bli ombed att fylla i en bifogad Excelmall. I mallen finns flera olika flikar att fylla i eller information om hur du ska fylla i Excelmallen. När du väl skapat din Global Page struktur går det inte att ångra den, samma gäller din vanity URL och Facebooksidornas namn så se till att du är 100% säker i din stavning och att du angett rätt information för Facebook-ID och dess länder. I Root Admin kan du däremot senare skapa nya länder eller helt radera de du inte längre vill ha kvar. I Facebooks Excelmall anger du följande information:

Flik för Global Page

  • Regioner för dina Facebooksidor – anges med specifik landskod och språk, du kan här ha flera språk till samma land. (De specifika landskoderna och språken bifogas i Excelmallen). Den sida du vill använda som Standardsida anger du språk men Default Page istället för landskod.
  • Facebooksidor – anges med dina Facebooksidors ID. Du hittar Facebooksidornas ID när du går in på respektive Facebooksida via Facebooks vy eller vyn i ditt Business Manager. I vald Facebooksida väljer du ”About” i vänstermenyn. Ett ID per land som har en egen URL på Facebook. Excel vill gärna formatera långa sifferrader, för att undvika detta kan du lägga till en apostrof (‘) före ID-numret.
    Var-hittar-jag-page-id-facebook
  • Vid behov av en ny Vanity URL kan den anges här. Tänk på att den ska vara beskrivande med varumärket och möjligtvis din verksamhet.
  • Vill du ändra Facebooksidornas namn kan du även ange det här. I nordiska länder blir å och ä istället a samt ö blir o.

Det FacebookID som anges högst up i fliken Global Pages på rad A2, blir även din Default Page och Root Page, vilken visas som din standardsida. Ett tips är att använda en engelskspråkig Facebooksida här eftersom den kommer att visas som standard för alla andra länder som du inte redan skapat Facebooksidor för.

Flik för Root Admin

  • Här anger du User-ID för dem som ska administrera din Root Page. Enklast hittar du User-ID om du högerklickar på respektive användares profilbild på deras Facebooksida. Välja att öppna foto i en ny flik så hittar du användarens Facebook User-ID efter fbid= i URL.en.

Steg 5

Svara Facebook Support med ditt ifyllda Exceldokument så kommer de att sätta ihop dina Global Pages. Skulle problem uppstå kommer Facebook att kontakta dig för ytterligare information. Slutligen kommer ett mail att bekräfta att dina nya Facebook Global Pages är skapade.

Insikter i Facebook Global Pages

När du väl har alla dina fans samlade med Facebook global pages får du dessutom översikt över hela din globala målgrupp. Det ger dig möjligheten att få nya insikter via Facebook Insights på din rotsida.

Lycka till med dina Globala Facebooksidor!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner