Sökmotorkonsult.se

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

motiv i dynamiska annonser

Black Friday närmar sig med stormsteg! Om du ska annonsera under denna helg är det viktigt att du har tänkt igenom hur du ska lyckas sticka ut med just dina annonser och produkter. I följande artikel går vi igenom vårt bästa tips som handlar om motiv i dynamiska annonser.

Först och främst bör du tänka på vilka produkter du vill visa upp under Black Friday. Har du bra rabatter på hela sortimentet eller är det enbart vissa produkter? Lyft fram de produkter som är konkurrenskraftiga och bästsäljande. För att lyfta fram dina bästa produkter i en dynamisk annons behöver du skapa en egen produktuppsättning för dem. Därefter behöver du välja att din dynamiska annonser hämtar den produktuppsättningen.

Om du är osäker på hur du skapar en Dynamisk kampanj kan du spana in denna artikel som handlar om att automatisera med dynamiska annonser.

Motiv i dynamiska annonser

I dynamiska annonser kan man jobba med så kallade motiv. Det kan vara din logotyp eller annan information som läggs ovanpå bilden. Det finns standardval som Facebook erbjuder men man kan även göra helt egna och ladda upp dem. Skapar du ett eget motiv är det viktigt att det har en transparent bakgrund.

Hur man lägger till motiv i en dynamisk annons

  1. Gå till Ads Manager och skapa din dynamiska annons.
  2. På annonsnivå, scrolla ner till katalog / kreativa verktyg.
  3. Klicka på anpassa bilder.
  4. Därefter klickar du på
  5. Välj anpassat i rullgardinsmenyn.
  6. Klicka på Ladda upp bild.
  7. Ladda upp det motiv som du skapat, kom ihåg att det behöver vara transparent för att inte täcka bilderna i din katalog.
  8. Du kan välja att justera motivets placering, opacitet och storlek i annonsen.
  9. Spara!

Se exempel nedan på hur ett eget motiv kan se ut när du applicerar det på en dynamisk annons.

motiv i dynamiska annonser

Följande tips om att lägga till något unikt i sina bilder går även att applicera på vanliga annonser. Men då behöver bilden vara klar direkt när du laddar upp den till en karusell eller som en enskild bild i en annons.

Lycka till med din annonsering och hoppas att du säljer mycket under Black Friday. Har du frågor eller funderingar kring din annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

Sidan är senast uppdaterad 2018-11-07

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?