Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

motiv i dynamiska annonser

Black Friday närmar sig med stormsteg! Om du ska annonsera under denna helg är det viktigt att du har tänkt igenom hur du ska lyckas sticka ut med just dina annonser och produkter. I följande artikel går vi igenom vårt bästa tips som handlar om motiv i dynamiska annonser.

Först och främst bör du tänka på vilka produkter du vill visa upp under Black Friday. Har du bra rabatter på hela sortimentet eller är det enbart vissa produkter? Lyft fram de produkter som är konkurrenskraftiga och bästsäljande. För att lyfta fram dina bästa produkter i en dynamisk annons behöver du skapa en egen produktuppsättning för dem. Därefter behöver du välja att din dynamiska annonser hämtar den produktuppsättningen.

Om du är osäker på hur du skapar en Dynamisk kampanj kan du spana in denna artikel som handlar om att automatisera med dynamiska annonser.

Motiv i dynamiska annonser

I dynamiska annonser kan man jobba med så kallade motiv. Det kan vara din logotyp eller annan information som läggs ovanpå bilden. Det finns standardval som Facebook erbjuder men man kan även göra helt egna och ladda upp dem. Skapar du ett eget motiv är det viktigt att det har en transparent bakgrund.

Hur man lägger till motiv i en dynamisk annons

  1. Gå till Ads Manager och skapa din dynamiska annons.
  2. På annonsnivå, scrolla ner till katalog / kreativa verktyg.
  3. Klicka på anpassa bilder.
  4. Därefter klickar du på
  5. Välj anpassat i rullgardinsmenyn.
  6. Klicka på Ladda upp bild.
  7. Ladda upp det motiv som du skapat, kom ihåg att det behöver vara transparent för att inte täcka bilderna i din katalog.
  8. Du kan välja att justera motivets placering, opacitet och storlek i annonsen.
  9. Spara!

Se exempel nedan på hur ett eget motiv kan se ut när du applicerar det på en dynamisk annons.

motiv i dynamiska annonser

Följande tips om att lägga till något unikt i sina bilder går även att applicera på vanliga annonser. Men då behöver bilden vara klar direkt när du laddar upp den till en karusell eller som en enskild bild i en annons.

Lycka till med din annonsering och hoppas att du säljer mycket under Black Friday. Har du frågor eller funderingar kring din annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner