Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

motiv i dynamiska annonser

Black Friday närmar sig med stormsteg! Om du ska annonsera under denna helg är det viktigt att du har tänkt igenom hur du ska lyckas sticka ut med just dina annonser och produkter. I följande artikel går vi igenom vårt bästa tips som handlar om motiv i dynamiska annonser.

Först och främst bör du tänka på vilka produkter du vill visa upp under Black Friday. Har du bra rabatter på hela sortimentet eller är det enbart vissa produkter? Lyft fram de produkter som är konkurrenskraftiga och bästsäljande. För att lyfta fram dina bästa produkter i en dynamisk annons behöver du skapa en egen produktuppsättning för dem. Därefter behöver du välja att din dynamiska annonser hämtar den produktuppsättningen.

Om du är osäker på hur du skapar en Dynamisk kampanj kan du spana in denna artikel som handlar om att automatisera med dynamiska annonser.

Motiv i dynamiska annonser

I dynamiska annonser kan man jobba med så kallade motiv. Det kan vara din logotyp eller annan information som läggs ovanpå bilden. Det finns standardval som Facebook erbjuder men man kan även göra helt egna och ladda upp dem. Skapar du ett eget motiv är det viktigt att det har en transparent bakgrund.

Hur man lägger till motiv i en dynamisk annons

  1. Gå till Ads Manager och skapa din dynamiska annons.
  2. På annonsnivå, scrolla ner till katalog / kreativa verktyg.
  3. Klicka på anpassa bilder.
  4. Därefter klickar du på
  5. Välj anpassat i rullgardinsmenyn.
  6. Klicka på Ladda upp bild.
  7. Ladda upp det motiv som du skapat, kom ihåg att det behöver vara transparent för att inte täcka bilderna i din katalog.
  8. Du kan välja att justera motivets placering, opacitet och storlek i annonsen.
  9. Spara!

Se exempel nedan på hur ett eget motiv kan se ut när du applicerar det på en dynamisk annons.

motiv i dynamiska annonser

Följande tips om att lägga till något unikt i sina bilder går även att applicera på vanliga annonser. Men då behöver bilden vara klar direkt när du laddar upp den till en karusell eller som en enskild bild i en annons.

Lycka till med din annonsering och hoppas att du säljer mycket under Black Friday. Har du frågor eller funderingar kring din annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner