Sökmotorkonsult.se

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Hur många gånger har vi inte fått en varning/avisad Facebook-annons för att den innehåller för mycket text? Nu kan vi äntligen glädjas åt att det är ett minne blått. Som en tidig julklapp går Facebook ut med att de kommer skrota deras begränsningar gällande hur mycket text vi får använda i annonsbilder.

Under flera år har vi annonsörer varit begränsad i hur vi får utforma våra annonser på Facebook och Instagram, närmare bestämt hur mycket text vi får använda i annonsbilderna.

Facebook har historiskt valt att underkänna annonser med annonsbilder som har mer än 20 % text i bilden. Denna bedömning gjordes baserat på ett rutnät med relativt få rutor, vilket gjorde att vi ibland blev tvungen att flytta runt texten på olämpliga ställen för att inte använda mer än 20 % av rutorna.

Inte första gången Facebook ändrar på kraven

Senast i mitten på 2016 så gjorde Facebook om sina krav och valde istället att begränsa leveransen på annonser som har mer än 20 % text. Vi fick även en klassificering om en annons var ”Ok”, ”Low”, ”Medium” och ”High” beroende på hur nära vi låg 20 %-gränsen. Detta var en mycket uppskattat förändring och något som Facebook nu tagit ett steg längre.

Nu väljer Facebook helt att skrota 20 % textregeln

Facebook har nu valt att släppa helt på dessa begränsningar och uppmuntrar/rekommenderar istället annonsörerna att försöka hålla sig under 20 %. Detta bygger på att Facebook själva ser att annonser tenderar att prestera bättre om vi har mindre än 20 % text i annonsbilden.

Facebook pekar om trafiken från deras ”Verktyg för textöverlagring”

Värt att notera är att Facebook väljer att peka om trafiken (på enbart inloggade användare) som försöker nå ”Verktyg för textöverlagring” och skickar dem istället till en informationssida för hur vi skapar annonser enligt deras ”best practices”.

Verktyg för textöverlagring

Denna förändring är något vi längtat efter och välkomnar med öppna armar. Det kommer bli spännande månader framöver med en hel del A/B-testning för att se vart den magiska gränsen ligger.

Stort tack Facebook!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner