Sökmotorkonsult.se

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Hur många gånger har vi inte fått en varning/avisad Facebook-annons för att den innehåller för mycket text? Nu kan vi äntligen glädjas åt att det är ett minne blått. Som en tidig julklapp går Facebook ut med att de kommer skrota deras begränsningar gällande hur mycket text vi får använda i annonsbilder.

Under flera år har vi annonsörer varit begränsad i hur vi får utforma våra annonser på Facebook och Instagram, närmare bestämt hur mycket text vi får använda i annonsbilderna.

Facebook har historiskt valt att underkänna annonser med annonsbilder som har mer än 20 % text i bilden. Denna bedömning gjordes baserat på ett rutnät med relativt få rutor, vilket gjorde att vi ibland blev tvungen att flytta runt texten på olämpliga ställen för att inte använda mer än 20 % av rutorna.

Inte första gången Facebook ändrar på kraven

Senast i mitten på 2016 så gjorde Facebook om sina krav och valde istället att begränsa leveransen på annonser som har mer än 20 % text. Vi fick även en klassificering om en annons var ”Ok”, ”Low”, ”Medium” och ”High” beroende på hur nära vi låg 20 %-gränsen. Detta var en mycket uppskattat förändring och något som Facebook nu tagit ett steg längre.

Nu väljer Facebook helt att skrota 20 % textregeln

Facebook har nu valt att släppa helt på dessa begränsningar och uppmuntrar/rekommenderar istället annonsörerna att försöka hålla sig under 20 %. Detta bygger på att Facebook själva ser att annonser tenderar att prestera bättre om vi har mindre än 20 % text i annonsbilden.

Facebook pekar om trafiken från deras ”Verktyg för textöverlagring”

Värt att notera är att Facebook väljer att peka om trafiken (på enbart inloggade användare) som försöker nå ”Verktyg för textöverlagring” och skickar dem istället till en informationssida för hur vi skapar annonser enligt deras ”best practices”.

Verktyg för textöverlagring

Denna förändring är något vi längtat efter och välkomnar med öppna armar. Det kommer bli spännande månader framöver med en hel del A/B-testning för att se vart den magiska gränsen ligger.

Stort tack Facebook!

Sidan är senast uppdaterad 2020-11-30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?