Sökmotorkonsult.se

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Hur många gånger har vi inte fått en varning/avisad Facebook-annons för att den innehåller för mycket text? Nu kan vi äntligen glädjas åt att det är ett minne blått. Som en tidig julklapp går Facebook ut med att de kommer skrota deras begränsningar gällande hur mycket text vi får använda i annonsbilder.

Under flera år har vi annonsörer varit begränsad i hur vi får utforma våra annonser på Facebook och Instagram, närmare bestämt hur mycket text vi får använda i annonsbilderna.

Facebook har historiskt valt att underkänna annonser med annonsbilder som har mer än 20 % text i bilden. Denna bedömning gjordes baserat på ett rutnät med relativt få rutor, vilket gjorde att vi ibland blev tvungen att flytta runt texten på olämpliga ställen för att inte använda mer än 20 % av rutorna.

Inte första gången Facebook ändrar på kraven

Senast i mitten på 2016 så gjorde Facebook om sina krav och valde istället att begränsa leveransen på annonser som har mer än 20 % text. Vi fick även en klassificering om en annons var ”Ok”, ”Low”, ”Medium” och ”High” beroende på hur nära vi låg 20 %-gränsen. Detta var en mycket uppskattat förändring och något som Facebook nu tagit ett steg längre.

Nu väljer Facebook helt att skrota 20 % textregeln

Facebook har nu valt att släppa helt på dessa begränsningar och uppmuntrar/rekommenderar istället annonsörerna att försöka hålla sig under 20 %. Detta bygger på att Facebook själva ser att annonser tenderar att prestera bättre om vi har mindre än 20 % text i annonsbilden.

Facebook pekar om trafiken från deras ”Verktyg för textöverlagring”

Värt att notera är att Facebook väljer att peka om trafiken (på enbart inloggade användare) som försöker nå ”Verktyg för textöverlagring” och skickar dem istället till en informationssida för hur vi skapar annonser enligt deras ”best practices”.

Verktyg för textöverlagring

Denna förändring är något vi längtat efter och välkomnar med öppna armar. Det kommer bli spännande månader framöver med en hel del A/B-testning för att se vart den magiska gränsen ligger.

Stort tack Facebook!

Sidan är senast uppdaterad 2020-11-30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?