Sökmotorkonsult.se

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

attribution-facebook-28-dagar

Det står nu klart att Facebook väljer att plocka bort sitt 28 dagars attributionsfönster, med anledning av de initiativ som sker inom digital integritet. Denna förändring som kommer påverka majoriteten av Facebooks annonsörer.

Det är inte första gången vi nås av nyheten att det blir ännu tuffare krav för att hantera och samla in data online om våra kunder/potentiella kunder. I ett led av förändringar och nyheter hittar vi nu Facebooks senaste tillskott där de helt och hållet väljer att slopa sitt 28 dagars attributionsfönster.

Varför gör Facebook denna förändring?

Varför gör då Facebook denna förändring? Enligt dem själva beror det på följande;

”Digitala sekretessinitiativ som påverkar flera webbläsare kommer snart att begränsa möjligheten för företag att mäta personers interaktioner på domäner och enheter. Som stöd för de här initiativen planerar Facebook uppdateringar av attributionsfönster i våra annonsrapporteringsytor.”

Källa: https://www.facebook.com/business/help/305447457433408

Detta kanske inte kommer helt oväntat om man följt debatten rörande ”Cookiegeddon”. Men det är först nu vi 7 miljoner Facebook-annonsörer påverkas ordentligt.

Vad innebär denna förändring för oss annonsörer?

Denna förändring kommer påverka hur vi jobbar med att attribuera värdet av olika touchpoints inom en köpresa. Vi kommer många gånger inte kunna ta hänsyn till hela resan utan får istället fokusera på de senaste 7 dagarna innan köp. Vilket för många annonsörer är alldeles för kort för att ge en riktig bild.

Det kommer helt enkelt bli svårare att förstå vilka touchopints som bidrar till en konvertering.

När går denna förändring igenom?

Facebook säger själva att denna förändring kommer ske den 12 oktober 2020. Idag den 12 oktober 2020 (kl 14:11) så kan vi dock fortfarande se 28 dagars alternativet. Värt och nämna är att man kommer kunna komma åt 28 dagars fönstret via Facebooks Ads API en liten stund till (tills att förändringen har rullats ut till samtliga annonskonton).

Tre tips på hur man kan tackla denna förändring

      1. Det bästa tipset är att nu direkt spara ner datan med 28 dagars fönstret (gärna månad för månad), så ni har den sparad lokalt. Då kan ni enkelt återgå och jämföra den nya datan mot det ni har sett tidigare.

     

      1. Använd fler verktyg för att attribuera värdet av toucpoints, t.ex. Google Analytics. Med Google Analytics kan vi välja ett attributionsfönster som sträcker sig hela 30 dagar tillbaka i tiden. Dock så finns det utmaningar även med Google Analytics, t.ex. att vi inte plockar upp visningsbaserade-touchpoints inom Facebook.

     

    1. Dela upp köpresan i flera steg inom annonskontot, t.ex. om det high respektive low-funnel kampanj. Då kan ni enklare attribuera varje steg och få en bättre förståelse för hur köpresan ser ut och vad som händer inom 7 dagar på respektive steg.

Det händer minst sagt mycket inom Facebook-världen. Denna förändring är något som vi är övertygad kommer påverka majoriteten av alla Facebook-annonsörer.

Vill ni hålla er ajour med de senaste förändringarna och nyheterna? Då kan jag varmt rekommendera att signa upp på vårt nyhetsbrev där vi lyfter det hetaste inom digital marknadsföring.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?