Sökmotorkonsult.se

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook Shops

Facebook ger sig in i kampen om e-handelsmarknaden. I går lanserades Facebook Shops där företag kan lägga upp produkter och sälja direkt på Facebook – helt gratis dessutom.

I går kom Facebook med en stor nyhet när de berättade att de lanserar Facebook Shops och därmed ger sig in i kampen med Amazon om världsherraväldet när det gäller e-handelsmarknaden.

Förenklat innebär Facebook Shops att du som företag kan lägga upp dina produkter och sälja dem direkt på Facebook. Eller rättare sagt, sista steget, själva betalningen sker fortfarande på din egna sajt om du inte är med i Facebooks amerikanska pilotprojekt Checkout. Till sommaren ska Facebook även börja lanseringen av Instagram Shop vilket är som Facebook Shops fast på Instagram.

Teoretiskt kommer du som konsument alltså kunna e-handla utan att någonsin behöva lämna Facebook överhuvudtaget. Om detta känns praktiskt eller läskigt låter jag dig själv avgöra.

Facebook Shops är gratis

Att använda Facebook Shops kommer vara gratis för företag. I alla fall delen med att lägga upp sina produkter på Facebook. Jag misstänker att det är kostnader förknippade med att använda sig av Checkout när/om betallösningen släpps för alla företag.

Oavsett är detta en stor skillnad mot Amazon, jätten på e-handelshimlen. Vill du som företag sälja dina produkter via Amazons marknadsplats får du vara beredd på att det är långt ifrån gratis.

Varför gör Facebook detta?

Om Facebook Shops nu är gratis kan man ju undra varför de gör det. Mark Zuckerbergs, Facebooks grundare, svar på detta var att Facebook är beroende av småföretag för sina annonsintäkter. Dessa företag har drabbats hårt under coronakrisen.

Tanken med Facebook Shops är att hjälpa dessa företag, vilket Facebook i sin tur tror kommer leda till att ökad annonsförsäljning bland de som använder Facebook Shops. Så även om Facebook Shops är gratis har Facebook en tydlig strategi för hur det ska leda till ökade intäkter för dem.

Google och Shopify utmanar också

Facebook är inte ensamma om att försöka utmana Amazon. Google erbjuder en tjänst inom Google Shopping där de tar hand om hela köpprocessen för användaren. Denna nyhet pratade Google om på förra årets Google Marketing Live. Första marknaden ut för Google var Frankrike. Jag har inte hört så mycket om denna satsning efter konferensen förra året vilket jag antar betyder att det inte riktigt tagit fart ännu.

I slutet av april lanserade Shopfiy sin nya app Shop där e-handlare som använder Shopifys plattform kan sälja sin produkter. Ännu en i raden av marknadsplatser som vill utmana Amazons åtråvärda position.

Döden för egna webbsajter?

När alla dessa internetgiganter erbjuder plattformar för att sälja dina produkter på, behövs då den egna webbsajten? För riktigt små e-handlare är svaret kanske nej, de kan eventuellt klara sig utan en webbsajt. Det finns ju e-handlare redan i dag som enbart säljer via Amazon.

Men de flesta e-handlare kommer garanterat fortsätta att satsa på sina egna webbsajter parallellt med att de eventuellt använder sig av en eller flera av dessa marknadsplatser.

Anledningen är nog ganska enkel. Du vill ha kontroll och kunna bygga ditt eget varumärke. Detta är svårt att göra om du enbart finns på någon annans plattforms.

Sen ska man inte heller glömma att den viktigaste trafikkällan för många e-handlare är organisk trafik från sökmotorer som Google. Om du bara säljer dina produkter på Facebook, ja då kommer du inte få någon organisk trafik från Google. Då behöver du förlita dig på trafiken som Facebook erbjuder. Och den vet vi ju hur Herr Zuckerberg vill att du ska få tag på – genom att köpa annonser av honom.

Spännande satsning

Facebook Shops är en spännande satsning av Facebook och det kan säkerligen vara en intressant möjlighet för vissa typer av e-handlare. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tror det kommer flyga eller inte. Vi får helt enkelt se. Vad tror du? Kommer Facebook Shops kunna ta upp kampen med Amazon?

 

Sidan är senast uppdaterad 2020-05-20

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?