Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook Shops

Facebook ger sig in i kampen om e-handelsmarknaden. I går lanserades Facebook Shops där företag kan lägga upp produkter och sälja direkt på Facebook – helt gratis dessutom.

I går kom Facebook med en stor nyhet när de berättade att de lanserar Facebook Shops och därmed ger sig in i kampen med Amazon om världsherraväldet när det gäller e-handelsmarknaden.

Förenklat innebär Facebook Shops att du som företag kan lägga upp dina produkter och sälja dem direkt på Facebook. Eller rättare sagt, sista steget, själva betalningen sker fortfarande på din egna sajt om du inte är med i Facebooks amerikanska pilotprojekt Checkout. Till sommaren ska Facebook även börja lanseringen av Instagram Shop vilket är som Facebook Shops fast på Instagram.

Teoretiskt kommer du som konsument alltså kunna e-handla utan att någonsin behöva lämna Facebook överhuvudtaget. Om detta känns praktiskt eller läskigt låter jag dig själv avgöra.

Facebook Shops är gratis

Att använda Facebook Shops kommer vara gratis för företag. I alla fall delen med att lägga upp sina produkter på Facebook. Jag misstänker att det är kostnader förknippade med att använda sig av Checkout när/om betallösningen släpps för alla företag.

Oavsett är detta en stor skillnad mot Amazon, jätten på e-handelshimlen. Vill du som företag sälja dina produkter via Amazons marknadsplats får du vara beredd på att det är långt ifrån gratis.

Varför gör Facebook detta?

Om Facebook Shops nu är gratis kan man ju undra varför de gör det. Mark Zuckerbergs, Facebooks grundare, svar på detta var att Facebook är beroende av småföretag för sina annonsintäkter. Dessa företag har drabbats hårt under coronakrisen.

Tanken med Facebook Shops är att hjälpa dessa företag, vilket Facebook i sin tur tror kommer leda till att ökad annonsförsäljning bland de som använder Facebook Shops. Så även om Facebook Shops är gratis har Facebook en tydlig strategi för hur det ska leda till ökade intäkter för dem.

Google och Shopify utmanar också

Facebook är inte ensamma om att försöka utmana Amazon. Google erbjuder en tjänst inom Google Shopping där de tar hand om hela köpprocessen för användaren. Denna nyhet pratade Google om på förra årets Google Marketing Live. Första marknaden ut för Google var Frankrike. Jag har inte hört så mycket om denna satsning efter konferensen förra året vilket jag antar betyder att det inte riktigt tagit fart ännu.

I slutet av april lanserade Shopfiy sin nya app Shop där e-handlare som använder Shopifys plattform kan sälja sin produkter. Ännu en i raden av marknadsplatser som vill utmana Amazons åtråvärda position.

Döden för egna webbsajter?

När alla dessa internetgiganter erbjuder plattformar för att sälja dina produkter på, behövs då den egna webbsajten? För riktigt små e-handlare är svaret kanske nej, de kan eventuellt klara sig utan en webbsajt. Det finns ju e-handlare redan i dag som enbart säljer via Amazon.

Men de flesta e-handlare kommer garanterat fortsätta att satsa på sina egna webbsajter parallellt med att de eventuellt använder sig av en eller flera av dessa marknadsplatser.

Anledningen är nog ganska enkel. Du vill ha kontroll och kunna bygga ditt eget varumärke. Detta är svårt att göra om du enbart finns på någon annans plattforms.

Sen ska man inte heller glömma att den viktigaste trafikkällan för många e-handlare är organisk trafik från sökmotorer som Google. Om du bara säljer dina produkter på Facebook, ja då kommer du inte få någon organisk trafik från Google. Då behöver du förlita dig på trafiken som Facebook erbjuder. Och den vet vi ju hur Herr Zuckerberg vill att du ska få tag på – genom att köpa annonser av honom.

Spännande satsning

Facebook Shops är en spännande satsning av Facebook och det kan säkerligen vara en intressant möjlighet för vissa typer av e-handlare. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tror det kommer flyga eller inte. Vi får helt enkelt se. Vad tror du? Kommer Facebook Shops kunna ta upp kampen med Amazon?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?