Sökmotorkonsult.se

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook Shops

Facebook ger sig in i kampen om e-handelsmarknaden. I går lanserades Facebook Shops där företag kan lägga upp produkter och sälja direkt på Facebook – helt gratis dessutom.

I går kom Facebook med en stor nyhet när de berättade att de lanserar Facebook Shops och därmed ger sig in i kampen med Amazon om världsherraväldet när det gäller e-handelsmarknaden.

Förenklat innebär Facebook Shops att du som företag kan lägga upp dina produkter och sälja dem direkt på Facebook. Eller rättare sagt, sista steget, själva betalningen sker fortfarande på din egna sajt om du inte är med i Facebooks amerikanska pilotprojekt Checkout. Till sommaren ska Facebook även börja lanseringen av Instagram Shop vilket är som Facebook Shops fast på Instagram.

Teoretiskt kommer du som konsument alltså kunna e-handla utan att någonsin behöva lämna Facebook överhuvudtaget. Om detta känns praktiskt eller läskigt låter jag dig själv avgöra.

Facebook Shops är gratis

Att använda Facebook Shops kommer vara gratis för företag. I alla fall delen med att lägga upp sina produkter på Facebook. Jag misstänker att det är kostnader förknippade med att använda sig av Checkout när/om betallösningen släpps för alla företag.

Oavsett är detta en stor skillnad mot Amazon, jätten på e-handelshimlen. Vill du som företag sälja dina produkter via Amazons marknadsplats får du vara beredd på att det är långt ifrån gratis.

Varför gör Facebook detta?

Om Facebook Shops nu är gratis kan man ju undra varför de gör det. Mark Zuckerbergs, Facebooks grundare, svar på detta var att Facebook är beroende av småföretag för sina annonsintäkter. Dessa företag har drabbats hårt under coronakrisen.

Tanken med Facebook Shops är att hjälpa dessa företag, vilket Facebook i sin tur tror kommer leda till att ökad annonsförsäljning bland de som använder Facebook Shops. Så även om Facebook Shops är gratis har Facebook en tydlig strategi för hur det ska leda till ökade intäkter för dem.

Google och Shopify utmanar också

Facebook är inte ensamma om att försöka utmana Amazon. Google erbjuder en tjänst inom Google Shopping där de tar hand om hela köpprocessen för användaren. Denna nyhet pratade Google om på förra årets Google Marketing Live. Första marknaden ut för Google var Frankrike. Jag har inte hört så mycket om denna satsning efter konferensen förra året vilket jag antar betyder att det inte riktigt tagit fart ännu.

I slutet av april lanserade Shopfiy sin nya app Shop där e-handlare som använder Shopifys plattform kan sälja sin produkter. Ännu en i raden av marknadsplatser som vill utmana Amazons åtråvärda position.

Döden för egna webbsajter?

När alla dessa internetgiganter erbjuder plattformar för att sälja dina produkter på, behövs då den egna webbsajten? För riktigt små e-handlare är svaret kanske nej, de kan eventuellt klara sig utan en webbsajt. Det finns ju e-handlare redan i dag som enbart säljer via Amazon.

Men de flesta e-handlare kommer garanterat fortsätta att satsa på sina egna webbsajter parallellt med att de eventuellt använder sig av en eller flera av dessa marknadsplatser.

Anledningen är nog ganska enkel. Du vill ha kontroll och kunna bygga ditt eget varumärke. Detta är svårt att göra om du enbart finns på någon annans plattforms.

Sen ska man inte heller glömma att den viktigaste trafikkällan för många e-handlare är organisk trafik från sökmotorer som Google. Om du bara säljer dina produkter på Facebook, ja då kommer du inte få någon organisk trafik från Google. Då behöver du förlita dig på trafiken som Facebook erbjuder. Och den vet vi ju hur Herr Zuckerberg vill att du ska få tag på – genom att köpa annonser av honom.

Spännande satsning

Facebook Shops är en spännande satsning av Facebook och det kan säkerligen vara en intressant möjlighet för vissa typer av e-handlare. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tror det kommer flyga eller inte. Vi får helt enkelt se. Vad tror du? Kommer Facebook Shops kunna ta upp kampen med Amazon?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?