Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebooks automatiska regler

automatiska regler facebook

Att skapa automatiska regler på Facebook ger dig förutsättningar att maximera budgeten för din annonsering utifrån verksamhetens nyckeltal. Med hjälp av nya funktionen med Facebooks automatiska regler kan du stoppa Facebook-kampanjer eller få e-postaviseringar när dina kampanjer inte levererar utifrån dina nyckeltal och mål. 

Det kan vara svårt ibland att veta hur stor del av din budget du bör lägga i dina digitala kanaler för att det ska vara lönsamt. Automatiska regler är bra för dig som vill bearbeta kampanjer under längre perioder eller när du har en hög budget där många annonser ska spenderas på en kortare tid.

Ponera att din kampanj inte levererar trots att du spenderat en ansenlig summa pengar, med en regel kan den olönsamma annonseringen stoppas. Du kan även få en varning när en eller flera kampanjer presterar sämre. Att sätta regler kan dock vara knepigt. För att styra din annonsering på bästa sätt behöver du utgå från din verksamhets nyckeltal. Nedan är exempel på de olika regler du kan ange:

  • Kostnad per installation av mobil app
  • Kostnad per påbörjat köp
  • Kostnad per köp
  • Kostnad per tillägg i kundvagn
  • Kostnad per lead
  • Kostnad per slutförd registrering
  • Kostnad per Klick – CPC
  • Frekvensen – antal gånger samma person har sett din annons.
  • Antalet Visningar
  • Antalet livstidsvisningar
  • Förbrukat under livstid
  • Kostnad per tusende visning CPM
  • Klickfrekvens – CTR
  • Räckvidd – antal personer som sett annonsen
  • Kostnad per dag
  • Resultat
  • Kostnad per resultat

Nyckeltal för automatiska regler Facebook

När du annonserar för att synas mot dina relevanta målgrupper på Facebook vill du helst inte betala mer än vad konverteringarna är värda för dig. Börja därför med att titta på din verksamhets nyckeltal för att svara på hur mycket en kund är värd för dig. Ett nyckeltal kan exempelvis vara att de T-shirts som du producerar och säljer ger dig en förtjänst på 100 kr per såld t-shirt. Det betyder att din annonskostnad inte ska kosta mer är 100 kr per såld t-shirt, men du kanske är beredd att ge 10 kr per varje såld T-shirt. Arbetar du business-to-business kanske du vet att en ny kund är värd 25 000 kr och sätter därför ett mål där annonseringen inte får kosta mer än 10% av vinsten för varje ny kund.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Automatiska regler Facebook Ads Manager

Facebooks automatiska regler kan skapas i Facebook Ads Manager eller Power Editor via Facebook Business ManagerReglerna kan skapas så att de gäller samtliga kampanjer eller med olika regler för varje kampanj. För att redigera automatiska regler för samtliga kampanjer via Ads Manager kan du via hamburgermenyn under kategorin skapa och hantera välja automatiska regler.

/assets/automatiska regler ads manager facebook

I nästa steg väljer du skapa regel för att få fram en pop-up ruta med alternativ.

skapa-regel-facebook-ads-manager

I pop-up rutan kan du välja mellan samtliga kampanjer, ad sets eller annonser att tillämpa regel på. Din åtgärd kan antingen vara en varning genom att välja e-postavisering eller en direkt inaktivering av en eller flera kampanjer. I exemplet väljer vi ett villkor för regeln där ingen av kampanjerna får överskrida en kostnad per köp på 10 kr. Facebook delger automatiskt valet att även ange hur stort antal visningar som ska ske innan regeln gäller. Detta för att ge annonsen en chans. Beroende på din budget och hur sträng du vill att regeln ska vara kan du ange ett högt eller lågt antal visningar. För en annonsering med tre annonser med en inte allt för hög budget som en t-shirt-annons bör det gå bra med exempelvis 1000 visningar för att få en fingervisning om annonsbildens kvalité.

skapa-regel-facebook-ads-manager2

Tidsintervall kan även anges från livstid (hela kampanjens tid) eller upp till 30 dagar bakåt. Attributionsfönstret anger hur konverteringar räknas där Facebook som standard räknar en dag efter visning eller 28 dagar efter klick. Frekvens och schema anger när regeln ska titta på annonseringen. För att kunna skapa en regel krävs det även en prenumerant dit aviseringar skickas för de automatiska regler som utförs.

Automatiska regler Facebook Power Editor

Både via Ads Manager och Power Editor kan du genom att välja dropdown-menyn skapa specifika regler för de kampanjer som du bockar för i nivån för kampanj, ad set eller annons.

automatiska regler facebook power editor

Lycka till med annonseringen!
Läs fler tips: 6 vanliga misstag på Facebook 

5 kommentarer

  1. Jag hittar knappen Skapa regler inne i PE. Är det en funktion som endast fungerar om man har Business Manager?

    Kommentar av

    Camilo

  2. Hej Camilo,

    Det är inte kopplat till ditt business manager. Det är en funktion som du hittar i ditt annonskonto. Hur du väljer att nå ditt annonskonto (via Power Editorn eller Ads Manager) bestämmer du själv.

    Notera dock att denna funktionen inte verkar vara utrullad till samtliga annonskonton ännu.

    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

  3. Hej Niklas,

    Jag är inne i Power Editor på mitt annonskonto nu. Ser inte funktionen.

    Hmm, kanske lanseras sen då.

    Allt gott

    Kommentar av

    Camilo

  4. […] fungerar Instagram annonseringGuide – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner