Sökmotorkonsult.se

Facebooks automatiska regler

automatiska regler facebook

Att skapa automatiska regler på Facebook ger dig förutsättningar att maximera budgeten för din annonsering utifrån verksamhetens nyckeltal. Med hjälp av nya funktionen med Facebooks automatiska regler kan du stoppa Facebook-kampanjer eller få e-postaviseringar när dina kampanjer inte levererar utifrån dina nyckeltal och mål. 

Det kan vara svårt ibland att veta hur stor del av din budget du bör lägga i dina digitala kanaler för att det ska vara lönsamt. Automatiska regler är bra för dig som vill bearbeta kampanjer under längre perioder eller när du har en hög budget där många annonser ska spenderas på en kortare tid.

Ponera att din kampanj inte levererar trots att du spenderat en ansenlig summa pengar, med en regel kan den olönsamma annonseringen stoppas. Du kan även få en varning när en eller flera kampanjer presterar sämre. Att sätta regler kan dock vara knepigt. För att styra din annonsering på bästa sätt behöver du utgå från din verksamhets nyckeltal. Nedan är exempel på de olika regler du kan ange:

  • Kostnad per installation av mobil app
  • Kostnad per påbörjat köp
  • Kostnad per köp
  • Kostnad per tillägg i kundvagn
  • Kostnad per lead
  • Kostnad per slutförd registrering
  • Kostnad per Klick – CPC
  • Frekvensen – antal gånger samma person har sett din annons.
  • Antalet Visningar
  • Antalet livstidsvisningar
  • Förbrukat under livstid
  • Kostnad per tusende visning CPM
  • Klickfrekvens – CTR
  • Räckvidd – antal personer som sett annonsen
  • Kostnad per dag
  • Resultat
  • Kostnad per resultat

Nyckeltal för automatiska regler Facebook

När du annonserar för att synas mot dina relevanta målgrupper på Facebook vill du helst inte betala mer än vad konverteringarna är värda för dig. Börja därför med att titta på din verksamhets nyckeltal för att svara på hur mycket en kund är värd för dig. Ett nyckeltal kan exempelvis vara att de T-shirts som du producerar och säljer ger dig en förtjänst på 100 kr per såld t-shirt. Det betyder att din annonskostnad inte ska kosta mer är 100 kr per såld t-shirt, men du kanske är beredd att ge 10 kr per varje såld T-shirt. Arbetar du business-to-business kanske du vet att en ny kund är värd 25 000 kr och sätter därför ett mål där annonseringen inte får kosta mer än 10% av vinsten för varje ny kund.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Automatiska regler Facebook Ads Manager

Facebooks automatiska regler kan skapas i Facebook Ads Manager eller Power Editor via Facebook Business ManagerReglerna kan skapas så att de gäller samtliga kampanjer eller med olika regler för varje kampanj. För att redigera automatiska regler för samtliga kampanjer via Ads Manager kan du via hamburgermenyn under kategorin skapa och hantera välja automatiska regler.

/assets/automatiska regler ads manager facebook

I nästa steg väljer du skapa regel för att få fram en pop-up ruta med alternativ.

skapa-regel-facebook-ads-manager

I pop-up rutan kan du välja mellan samtliga kampanjer, ad sets eller annonser att tillämpa regel på. Din åtgärd kan antingen vara en varning genom att välja e-postavisering eller en direkt inaktivering av en eller flera kampanjer. I exemplet väljer vi ett villkor för regeln där ingen av kampanjerna får överskrida en kostnad per köp på 10 kr. Facebook delger automatiskt valet att även ange hur stort antal visningar som ska ske innan regeln gäller. Detta för att ge annonsen en chans. Beroende på din budget och hur sträng du vill att regeln ska vara kan du ange ett högt eller lågt antal visningar. För en annonsering med tre annonser med en inte allt för hög budget som en t-shirt-annons bör det gå bra med exempelvis 1000 visningar för att få en fingervisning om annonsbildens kvalité.

skapa-regel-facebook-ads-manager2

Tidsintervall kan även anges från livstid (hela kampanjens tid) eller upp till 30 dagar bakåt. Attributionsfönstret anger hur konverteringar räknas där Facebook som standard räknar en dag efter visning eller 28 dagar efter klick. Frekvens och schema anger när regeln ska titta på annonseringen. För att kunna skapa en regel krävs det även en prenumerant dit aviseringar skickas för de automatiska regler som utförs.

Automatiska regler Facebook Power Editor

Både via Ads Manager och Power Editor kan du genom att välja dropdown-menyn skapa specifika regler för de kampanjer som du bockar för i nivån för kampanj, ad set eller annons.

automatiska regler facebook power editor

Lycka till med annonseringen!
Läs fler tips: 6 vanliga misstag på Facebook 

Sidan är senast uppdaterad 2017-02-14

5 kommentarer

  1. Jag hittar knappen Skapa regler inne i PE. Är det en funktion som endast fungerar om man har Business Manager?

    Kommentar av Camilo

  2. Hej Camilo,

    Det är inte kopplat till ditt business manager. Det är en funktion som du hittar i ditt annonskonto. Hur du väljer att nå ditt annonskonto (via Power Editorn eller Ads Manager) bestämmer du själv.

    Notera dock att denna funktionen inte verkar vara utrullad till samtliga annonskonton ännu.

    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av Nicklas Krus

  3. Hej Niklas,

    Jag är inne i Power Editor på mitt annonskonto nu. Ser inte funktionen.

    Hmm, kanske lanseras sen då.

    Allt gott

    Kommentar av Camilo

  4. […] fungerar Instagram annonseringGuide – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?