Sökmotorkonsult.se

Hur du lägger till flera adresser på företagets Facebooksida

lägga-till-Facebook-företagsplatser-adresser-facebook

Något som kan tyckas vara simpelt är att lägga till flera adresser till företagets Facebooksida. Exempelvis om du är ägare av två butiker som ligger på olika geografiska platser. Du som redan försökt göra detta har även förstått att det är mer jobb än vad man först trodde. För att ta ett grepp om detta har vi sammanställt hur hela processen ser ut med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida.

Vi hjälper dig i denna artikel att steg för steg förstå hur hela processen med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida ser ut och hur du genomför processen så smidig som möjligt. Facebooks egna guide är här till viss hjälp, men där är det lätt att stöta på vissa frågetecken på vägen. Dra nytta av båda guiderna så kommer du att snart att ha publicerat alla dina adresser på Facebook.

Att lägga till flera platser på Facebook

För att genomföra guiden behöver du en företagssida på Facebook och ett Facebook Business Manager konto som är kopplad med administrativ åtkomst till din Facebooksida. Till en början är det bra att kunna processen med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida även kallad ”platser” på Facebook. Det går nämligen inte att endast lägga till en ytterligare adress under inställningar, vilket är enkelt att göra när du endast har en adress.

Vid flera adresser för samma Facebooksida så behöver du verifiera dessa adresser med Facebooks support. Du börjar först med att begära åtkomst till en ny funktion i Facebook Business Manager kallad Platser där du kan redigera samtliga adresser. Därefter ska dessa laddas ner i ett excel och skickas till Facebooksupporten för verifikation och uppladdning. Det går även bra att skicka en fråga direkt till Facebooksupporten för detta, men då får du som svar att redigera ett exceldokument manuellt. Därav är den smidigaste vägen att följa nedan steg.

Steg 1: Begär platsåtkomst

För att kunna lägga till flera platser behöver du begära platsåtkomst för din Facebooksida via Facebook Business Manager. Gå in på länken nedan för att skicka en förfrågan till Facebook om att aktivera denna funktion. När du har ett nytt konto går det oftast att aktivera platser själv direkt i Facebook Business Manager, men med äldre Facebooksidor som redan har adresser registrerade behöver du skicka en förfrågan om att aktivera platser. Det kan upp till en arbetsdag innan du får svar via mail med en bekräftelse på att platser nu är aktiverade i dina inställningar för Facebooksidan.
Länk för att begära platsåtkomst
Begär platsåtkomst Facebook

Steg 2: Redigera och ladda ner platsuppgifter

I dina inställningar för Facebooksidan i Facebook Business Manager har nu Platser tillkommit som funktion i din vänstra meny. Gå in under platser för att börja redigera dina adresser med knappen + lägg till platser. Här kommer flera val där du kan välja att ladda upp ett Excel med dina platser (kräver att du först vet vilka uppgifter som ska skapas i excel). Detta kan vara en fördel om du har väldigt många adresser som ska laddas upp, be då Facebooksupporten om ett excel med rätt variabler för kolumnerna. Du kan även emigrera en adress från en annan Facebooksida eller skapa dem manuellt direkt i Facebook.

platser_installningar-facebooksida
redigera-företagsplatser-facebooksida1Redigera_företagsplatser_val

Steg 3: Skicka adresser till Facebooksupporten

När du redigerat klart dina platser kan du ladda ner strukturen som ett exceldokument genom att klicka Ladda ner platser. Det Exceldokument som du laddat ner ska nu skickas till Facebooksupporten som verifierar och laddar upp adresserna till din Facebooksida. Här kan du maila Facbooksupporten.

ladda ner facebookplatser

Steg 4: Bekräftelse från Facebooksupporten

Inom ett par dagar kommer du få en ny bekräftelse på att dina adresser är uppladdade och du kan nu se dina platser inne på din Facebooksida. Via desktop och mobil går det nu att enkelt navigera fram till rätt adress utifrån en lista när användaren klickar sig vidare till platser på din Facebooksida.

Facebook-platser-företag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hör gärna av dig om dina erfarenheter av att redigera dina Facebookplatser! Eller om du har andra frågor eller funderingar kring din Facebook-annonsering. Kontakta oss på Pineberry så hjälper vi såklart dig!

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-02

2 kommentarer

  1. Hej, jag har lagt till plats enligt instruktionerna ovan samt sparat ner som excel-fil. Men förstår inte vart jag ska maila detta till facebooksupporten. Hittar inte utifrån länken du lagt in.När jag skapade dubbla platser till en facebooksida försvann nämligen båda platstaggarna från instagram!

    Har du några hjälpmedel?

    Tack!
    Hälsningar
    Clara Kalén

    Kommentar av Clara Kalén

  2. Hej Clara,

    Det ska komma upp en knapp för att kontakta supporten via Email (skrolla ner på sidan, den ligger under alla andra allternativ). Denna kommer dock endast upp när du är inloggad på Facebook.

    Svårt att svara på varför platserna skulle försvinna på Instagram. Har själv inte varit med om det tidigare.

    Dock så kan de mejla in på support@pineberry.com med lite mer information så kan vi kika igenom det.

    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?