Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur du lägger till flera adresser på företagets Facebooksida

lägga-till-Facebook-företagsplatser-adresser-facebook

Något som kan tyckas vara simpelt är att lägga till flera adresser till företagets Facebooksida. Exempelvis om du är ägare av två butiker som ligger på olika geografiska platser. Du som redan försökt göra detta har även förstått att det är mer jobb än vad man först trodde. För att ta ett grepp om detta har vi sammanställt hur hela processen ser ut med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida.

Vi hjälper dig i denna artikel att steg för steg förstå hur hela processen med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida ser ut och hur du genomför processen så smidig som möjligt. Facebooks egna guide är här till viss hjälp, men där är det lätt att stöta på vissa frågetecken på vägen. Dra nytta av båda guiderna så kommer du att snart att ha publicerat alla dina adresser på Facebook.

Att lägga till flera platser på Facebook

För att genomföra guiden behöver du en företagssida på Facebook och ett Facebook Business Manager konto som är kopplad med administrativ åtkomst till din Facebooksida. Till en början är det bra att kunna processen med att lägga till flera adresser på företagets Facebooksida även kallad ”platser” på Facebook. Det går nämligen inte att endast lägga till en ytterligare adress under inställningar, vilket är enkelt att göra när du endast har en adress.

Vid flera adresser för samma Facebooksida så behöver du verifiera dessa adresser med Facebooks support. Du börjar först med att begära åtkomst till en ny funktion i Facebook Business Manager kallad Platser där du kan redigera samtliga adresser. Därefter ska dessa laddas ner i ett excel och skickas till Facebooksupporten för verifikation och uppladdning. Det går även bra att skicka en fråga direkt till Facebooksupporten för detta, men då får du som svar att redigera ett exceldokument manuellt. Därav är den smidigaste vägen att följa nedan steg.

Steg 1: Begär platsåtkomst

För att kunna lägga till flera platser behöver du begära platsåtkomst för din Facebooksida via Facebook Business Manager. Gå in på länken nedan för att skicka en förfrågan till Facebook om att aktivera denna funktion. När du har ett nytt konto går det oftast att aktivera platser själv direkt i Facebook Business Manager, men med äldre Facebooksidor som redan har adresser registrerade behöver du skicka en förfrågan om att aktivera platser. Det kan upp till en arbetsdag innan du får svar via mail med en bekräftelse på att platser nu är aktiverade i dina inställningar för Facebooksidan.
Länk för att begära platsåtkomst
Begär platsåtkomst Facebook

Steg 2: Redigera och ladda ner platsuppgifter

I dina inställningar för Facebooksidan i Facebook Business Manager har nu Platser tillkommit som funktion i din vänstra meny. Gå in under platser för att börja redigera dina adresser med knappen + lägg till platser. Här kommer flera val där du kan välja att ladda upp ett Excel med dina platser (kräver att du först vet vilka uppgifter som ska skapas i excel). Detta kan vara en fördel om du har väldigt många adresser som ska laddas upp, be då Facebooksupporten om ett excel med rätt variabler för kolumnerna. Du kan även emigrera en adress från en annan Facebooksida eller skapa dem manuellt direkt i Facebook.

platser_installningar-facebooksida
redigera-företagsplatser-facebooksida1Redigera_företagsplatser_val

Steg 3: Skicka adresser till Facebooksupporten

När du redigerat klart dina platser kan du ladda ner strukturen som ett exceldokument genom att klicka Ladda ner platser. Det Exceldokument som du laddat ner ska nu skickas till Facebooksupporten som verifierar och laddar upp adresserna till din Facebooksida. Här kan du maila Facbooksupporten.

ladda ner facebookplatser

Steg 4: Bekräftelse från Facebooksupporten

Inom ett par dagar kommer du få en ny bekräftelse på att dina adresser är uppladdade och du kan nu se dina platser inne på din Facebooksida. Via desktop och mobil går det nu att enkelt navigera fram till rätt adress utifrån en lista när användaren klickar sig vidare till platser på din Facebooksida.

Facebook-platser-företag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hör gärna av dig om dina erfarenheter av att redigera dina Facebookplatser! Eller om du har andra frågor eller funderingar kring din Facebook-annonsering. Kontakta oss på Pineberry så hjälper vi såklart dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner