Sökmotorkonsult.se

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

Digital annonsering

Vill du nå bättre resultat på Facebook och  Instagram utan att spendera mer pengar? Då är det kanske dags att se över dina kampanjinriktningar (campaign objectives). Att välja rätt kampanjinriktning är vitalt för att du ska få ett bra resultat, och vi har faktiskt sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning.

Innan du börjar annonsera på Facebook och Instagram måste du fundera på vad du har för mål med din annonsering. Vill du till exempel skapa brand awareness, driva konverteringar på din sajt eller öka antalet följare? Om du inte har ett tydligt mål med din annonsering så riskerar du slösa bort din marknadsbudget på ineffektiv annonsering. Ditt annonseringsmål är sedan sammankopplat med vilken eller vilka kampanjinriktningar som du bör välja när du skapar dina kampanjer, samt hur mycket budget du behöver.

Nedanstående kampanjinriktningar kan du välja på:

kampanjeinriktningar

Om ditt mål till exempel är att öka försäljningen från din e-handel, välj då kampanjinriktningen ”increase conversions on your website”. Är målet däremot driva trafik till din blogg då väljer du ”send people to your website”.

Varför är det viktigt med rätt kampanjinriktning?

Olika användare interagerar med Facebook och Instagram på olika sätt, och Facebook har väldigt mycket information om sina användare. I din målgrupp finns personer med olika beteenden. Om du väljer kampanjinriktningen ”send people to your website” kommer Facebook att visa annonserna för de personer som, baserat på sitt vanliga beteende, är mer benägna att klicka sig in till din sajt. Om du å andra sidan väljer kampanjinriktningen ”increase conversions on your website” kommer Facebook att visa annonserna för personer som är mer benägna att utföra en specifik action på sajten. Lita på att Facebook vet hur din målgrupp beter sig och var noga med att sätta rätt inriktning på din kampanj. Det kommer ge dig ett mycket bättre resultat eftersom dina annonser då visas för rätt personer.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Att optimera för konverteringar

Vi har sett resultat på upp till tre gånger billigare konverteringar om man optimerar mot konverteringar jämfört med webbsajt klick, men självklart behöver Facebook ha historisk data att optimera mot. Men när har Facebook tillräckligt med data för att optimera för konverteringar på din sajt? Exakt hur mycket data som behövs vet vi inte men säkert är att Facebook har större chans att visa dina annonser för rätt personer om det finns mer data att gå på. Det finns inget rätt och fel men om du har flera konverteringar per dag på en kampanj är det definitivt smart att testa att optimera mot konverteringar.

Ett problem: Det är inte möjligt att ändra kampanjinriktningar

Tyvärr så kan du inte ändra dina kampanjinriktningar på Facebook när kampanjen väl är skapad. Men misströsta inte. Med hjälp av Power Editorn kan du snabbt duplicera dina bäst presterande ad sets och skapa en ny kampanj med en ny kampanjinriktning. Power Editorn är ett verktyg som gör det lättare att skapa och optimera kampanjer, ad sets och annonser.

Så byter du kampanjinriktning med hjälp av Power Editorn:

1. Navigera till Power Editorn genom att klicka på länken högst upp i annonskontot.
power editorn

 

2. Välj vilken annons och ad set som du vill ändra på och klicka sedan på duplicate knappen.
duplicate ad set

 

3. Ett pop-up fönster öppnas där du kan välja att lägga till i en redan existerande kampanj eller att skapa en ny kampanj med en ny inriktning.ny kampanjinriktning

4.  Välj skapa ny kampanj och skriv namnet på kampanjen, välj buying type och välj sedan slutligen din nya kampanjinriktning.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-04-19 kl. 18.28.03

 

5. Klicka sedan på review changes för att kolla dina ändringar och publicera kampanjen på Facebook eller Instagram.
ladda upp

 

Det finns många saker att ha i åtanke när man annonserar på Facebook och Instagram, läs gärna våra andra poster för att få ytterligare information och tips. Självklart kan du även kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig att förbättra resultatet. Vad har du valt för kampanjinriktningar för din annonsering? Var det svårt och välja? Kommentera nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

En kommentar

  1. […] – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?Annonser i Facebook […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.