Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

Digital annonsering

Vill du nå bättre resultat på Facebook och  Instagram utan att spendera mer pengar? Då är det kanske dags att se över dina kampanjinriktningar (campaign objectives). Att välja rätt kampanjinriktning är vitalt för att du ska få ett bra resultat, och vi har faktiskt sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning.

Innan du börjar annonsera på Facebook och Instagram måste du fundera på vad du har för mål med din annonsering. Vill du till exempel skapa brand awareness, driva konverteringar på din sajt eller öka antalet följare? Om du inte har ett tydligt mål med din annonsering så riskerar du slösa bort din marknadsbudget på ineffektiv annonsering. Ditt annonseringsmål är sedan sammankopplat med vilken eller vilka kampanjinriktningar som du bör välja när du skapar dina kampanjer, samt hur mycket budget du behöver.

Nedanstående kampanjinriktningar kan du välja på:

kampanjeinriktningar

Om ditt mål till exempel är att öka försäljningen från din e-handel, välj då kampanjinriktningen ”increase conversions on your website”. Är målet däremot driva trafik till din blogg då väljer du ”send people to your website”.

Varför är det viktigt med rätt kampanjinriktning?

Olika användare interagerar med Facebook och Instagram på olika sätt, och Facebook har väldigt mycket information om sina användare. I din målgrupp finns personer med olika beteenden. Om du väljer kampanjinriktningen ”send people to your website” kommer Facebook att visa annonserna för de personer som, baserat på sitt vanliga beteende, är mer benägna att klicka sig in till din sajt. Om du å andra sidan väljer kampanjinriktningen ”increase conversions on your website” kommer Facebook att visa annonserna för personer som är mer benägna att utföra en specifik action på sajten. Lita på att Facebook vet hur din målgrupp beter sig och var noga med att sätta rätt inriktning på din kampanj. Det kommer ge dig ett mycket bättre resultat eftersom dina annonser då visas för rätt personer.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook Ads 10 oktober


Boka nu!

Att optimera för konverteringar

Vi har sett resultat på upp till tre gånger billigare konverteringar om man optimerar mot konverteringar jämfört med webbsajt klick, men självklart behöver Facebook ha historisk data att optimera mot. Men när har Facebook tillräckligt med data för att optimera för konverteringar på din sajt? Exakt hur mycket data som behövs vet vi inte men säkert är att Facebook har större chans att visa dina annonser för rätt personer om det finns mer data att gå på. Det finns inget rätt och fel men om du har flera konverteringar per dag på en kampanj är det definitivt smart att testa att optimera mot konverteringar.

Ett problem: Det är inte möjligt att ändra kampanjinriktningar

Tyvärr så kan du inte ändra dina kampanjinriktningar på Facebook när kampanjen väl är skapad. Men misströsta inte. Med hjälp av Power Editorn kan du snabbt duplicera dina bäst presterande ad sets och skapa en ny kampanj med en ny kampanjinriktning. Power Editorn är ett verktyg som gör det lättare att skapa och optimera kampanjer, ad sets och annonser.

Så byter du kampanjinriktning med hjälp av Power Editorn:

1. Navigera till Power Editorn genom att klicka på länken högst upp i annonskontot.
power editorn

 

2. Välj vilken annons och ad set som du vill ändra på och klicka sedan på duplicate knappen.
duplicate ad set

 

3. Ett pop-up fönster öppnas där du kan välja att lägga till i en redan existerande kampanj eller att skapa en ny kampanj med en ny inriktning.ny kampanjinriktning

4.  Välj skapa ny kampanj och skriv namnet på kampanjen, välj buying type och välj sedan slutligen din nya kampanjinriktning.

Skärmavbild 2016-04-19 kl. 18.28.03

 

5. Klicka sedan på review changes för att kolla dina ändringar och publicera kampanjen på Facebook eller Instagram.
ladda upp

 

Det finns många saker att ha i åtanke när man annonserar på Facebook och Instagram, läs gärna våra andra poster för att få ytterligare information och tips. Självklart kan du även kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig att förbättra resultatet. Vad har du valt för kampanjinriktningar för din annonsering? Var det svårt och välja? Kommentera nedan!

En kommentar

  1. […] – Automatiska regler på Facebook5 Tips för att lyckas med Facebook-annonseringHur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?Annonser i Facebook […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner