Instagram Collection Ads

Instagram Collection Ads

Collection Ads är äntligen tillgängligt på Instagram. Det är ett riktigt snyggt och effektivt annonsformat som passar bäst för annonsörer med produkter att sälja. 

Tidigare har detta annonsformat enbart fungerat på Facebook, men nu är det tillgängligt även på Instagram. Med tanke på att Instagram är en visuell plattform och gynnar annonsörer med vackra bilder, är detta format väldigt bra för företag som har produkter att visa upp. Det är roligt att annonsörer får ytterligare möjlighet att vara kreativa i sina annonser på denna plattform.

Personligen tycker jag väldigt mycket om detta format. Det krävs aningen mer tid att skapa men det är väldigt snyggt. Har du en ny kollektion eller typ av produkter, till exempel en produktkategori är det perfekt att göra en produktuppsättning på just de produkterna. Mitt tips är att antingen ha en inspirationsvideo eller bild överst i annonsen. Sedan väljer du ut 3 av produkterna som visas i inspirations-videon/bilden för att dessa ska syns under bilden. Klickar man på annonsen öppnas en ny sida där alla produkter i din produktuppsättning syns med exempelvis produktnamn och pris.

Vi har tidigare skrivit mer i detalj vad Collection ads är samt vad som är viktigt att tänka på när man använder sig av det i artikeln Vad är Facebook Collection Ads.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.