Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram Collection Ads

Instagram Collection Ads

Collection Ads är äntligen tillgängligt på Instagram. Det är ett riktigt snyggt och effektivt annonsformat som passar bäst för annonsörer med produkter att sälja. 

Tidigare har detta annonsformat enbart fungerat på Facebook, men nu är det tillgängligt även på Instagram. Med tanke på att Instagram är en visuell plattform och gynnar annonsörer med vackra bilder, är detta format väldigt bra för företag som har produkter att visa upp. Det är roligt att annonsörer får ytterligare möjlighet att vara kreativa i sina annonser på denna plattform.

Personligen tycker jag väldigt mycket om detta format. Det krävs aningen mer tid att skapa men det är väldigt snyggt. Har du en ny kollektion eller typ av produkter, till exempel en produktkategori är det perfekt att göra en produktuppsättning på just de produkterna. Mitt tips är att antingen ha en inspirationsvideo eller bild överst i annonsen. Sedan väljer du ut 3 av produkterna som visas i inspirations-videon/bilden för att dessa ska syns under bilden. Klickar man på annonsen öppnas en ny sida där alla produkter i din produktuppsättning syns med exempelvis produktnamn och pris.

Vi har tidigare skrivit mer i detalj vad Collection ads är samt vad som är viktigt att tänka på när man använder sig av det i artikeln Vad är Facebook Collection Ads.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner