Sökmotorkonsult.se

Instagram Collection Ads

Instagram Collection Ads

Collection Ads är äntligen tillgängligt på Instagram. Det är ett riktigt snyggt och effektivt annonsformat som passar bäst för annonsörer med produkter att sälja. 

Tidigare har detta annonsformat enbart fungerat på Facebook, men nu är det tillgängligt även på Instagram. Med tanke på att Instagram är en visuell plattform och gynnar annonsörer med vackra bilder, är detta format väldigt bra för företag som har produkter att visa upp. Det är roligt att annonsörer får ytterligare möjlighet att vara kreativa i sina annonser på denna plattform.

Personligen tycker jag väldigt mycket om detta format. Det krävs aningen mer tid att skapa men det är väldigt snyggt. Har du en ny kollektion eller typ av produkter, till exempel en produktkategori är det perfekt att göra en produktuppsättning på just de produkterna. Mitt tips är att antingen ha en inspirationsvideo eller bild överst i annonsen. Sedan väljer du ut 3 av produkterna som visas i inspirations-videon/bilden för att dessa ska syns under bilden. Klickar man på annonsen öppnas en ny sida där alla produkter i din produktuppsättning syns med exempelvis produktnamn och pris.

Vi har tidigare skrivit mer i detalj vad Collection ads är samt vad som är viktigt att tänka på när man använder sig av det i artikeln Vad är Facebook Collection Ads.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

Sidan är senast uppdaterad 2018-07-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.