Sökmotorkonsult.se

Instagram Collection Ads

Instagram Collection Ads

Collection Ads är äntligen tillgängligt på Instagram. Det är ett riktigt snyggt och effektivt annonsformat som passar bäst för annonsörer med produkter att sälja. 

Tidigare har detta annonsformat enbart fungerat på Facebook, men nu är det tillgängligt även på Instagram. Med tanke på att Instagram är en visuell plattform och gynnar annonsörer med vackra bilder, är detta format väldigt bra för företag som har produkter att visa upp. Det är roligt att annonsörer får ytterligare möjlighet att vara kreativa i sina annonser på denna plattform.

Personligen tycker jag väldigt mycket om detta format. Det krävs aningen mer tid att skapa men det är väldigt snyggt. Har du en ny kollektion eller typ av produkter, till exempel en produktkategori är det perfekt att göra en produktuppsättning på just de produkterna. Mitt tips är att antingen ha en inspirationsvideo eller bild överst i annonsen. Sedan väljer du ut 3 av produkterna som visas i inspirations-videon/bilden för att dessa ska syns under bilden. Klickar man på annonsen öppnas en ny sida där alla produkter i din produktuppsättning syns med exempelvis produktnamn och pris.

Vi har tidigare skrivit mer i detalj vad Collection ads är samt vad som är viktigt att tänka på när man använder sig av det i artikeln Vad är Facebook Collection Ads.

Har du frågor eller funderingar kring din Facebook och Instagram-annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?