Sökmotorkonsult.se

Instagram shopping tags – så funkar det!

instagram shopping tags

Du har säkert sett de där små shoppingkasse-ikonerna som dykt upp på Instagram-bilder. Det är Instagram shopping tags, och så här kan du använda dom.

När du klickar på dessa taggar så kommer det upp kort information och länk till produkten som visas på bilden. De gör det därmed enklare för dig som företag att visa vilka produkter som syns i bilderna och på så sätt främja försäljningen.

Vem kan köra Instagram shopping tags och vart?

Instagram shopping tags finns för Sverige redan nu, men det fungerar i dagsläget endast för fysiska produkter som exempelvis kläder och saker. Du kan lägga till shopping tags på dina organiska inlägg, men inte på vanliga annonser. Du kan däremot tagga produkterna i en samlingsannons med canvas tema. Det finns även tillgängligt som beta för Instagram Stories.

Organiska inlägg med taggar går i dagsläget inte att sponsra. Vi hoppas såklart att det i framtiden även ska bli tillgängligt för vanliga Instagram-annonser också. Det hade vart ett snyggt sätt att visa upp flera produkter i en annons.

instagram shopping tags

Kom igång med Instagram shopping Tags:

  1. Först behöver du se till att ditt Instagram-konto är en företagsprofil, du kan läsa mer hur man gör det i vår Företagsprofil-guide.
  2. Du måste även ha en produktkatalog som är kopplad till din profil. Du kan lägga till ditt produktflöde som en produktkatalog i business manager, läs mer om hur produktflöden ser ut här.
  3. När du har företagsprofil och produktkatalog så kontaktar du Facebooks kundtjänst och ber dem aktivera Instagram shopping tags. Det kan ta några dagar för Facebook att granska och godkänna ditt konto och din produktkatalog.
  4. När ditt konto är godkänt för Instagram shopping tags kan du aktivera det genom att gå in på din profil och välja ”kom igång” i profilen. Om du inte får upp den på din profil kan du klicka på kugghjulsikonen och sedan shopping. Där kan du välja din produktkatalog.
  5. Klart! Nu kan du tagga produkter i dina bilder på din företagsprofil.

Denna nya funktion kommer göra det enklare att jobba med Instagram som köp-drivande marknadsföringskanal, och framför allt för de företag som har visuellt tilltalande produkter. Är du nyfiken på att börja med Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

15 kommentarer

  1. Hej,
    Kostar denna funktion någonting? Isåfall hur mycket? Roligt att Instagram går mer åt shopping hållet för att göra det enklare för både kunder och företag. Jag har själv handlat en hel del produkter jag sett på Instagram.

    Göran

    Kommentar av Göran

  2. Hej Göran,
    Instagram shopping tags kostar inget men den kräver att du har ett produktflöde.
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  3. Kan en affiliate som har tillgång till butikernas produktflöden använda denna tjänsten? Tex prisjämförelsesajter.

    Kommentar av Andreas

  4. Kan jag begränsa vart shopping-möjligheten visas? Vill endast att våra följare i Sverige ska kunna se shoppingtagen.

    Kommentar av Linnéa

  5. Hej Linnéa, i dagsläget finns det inget sätt att begränsa för vilka som shopping tagen syns för. Tack för din fråga!
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  6. Hej Andreas! Ursäkta mitt sena svar, vad vi har sett så krävs det bara ett produktflöde för att komma igång. Så om du har ett produktflöde för din prisjämförelsesajt i ditt Business manager konto så ska det räcka.
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  7. hej jag vill göra shopping tags på min instagram, har följt alla steg här innan men att kontakta facebooks kundtjänst verkar inte vara så lätt….

    Kommentar av KatRINA GUSTÂV

  8. Hej Katrina,
    Facebook-supporten kan ta lite tid på sig innan de hinner svara. Om du inte fått svar inom några dagar så hade jag kontaktat dem igen.
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  9. Hej jag hittar inte ens vart jag skriver till kundtjänsten!!! :D

    Kommentar av Katarina Gustav

  10. Hej Katarina,
    Du kan kontakta facebooks kundtjänst deras hjälp-sida.
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  11. Intressant läsning :)
    Jag tycker att det är lite märkligt att det inte fungerar med en produktfeed för att tagga i inlägg på Facebook, utan att det bara fungerar via att manuellt sätta upp en Facebook butik.
    Har ni koll på ifall den funktionen är på gång? Hade varit grymt smidigt :)

    Kommentar av Thomas Van Loo

  12. Hej Thomas,

    Vad menar du med att det inte funkar med produktfeed? Det behövs ett produktflöde för att sätta igång denna funktion.
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  13. Hej!

    Sist när jag taggade produkter på Facebook i ett inlägg så var man tvungen att först ha skapat en Facebook butik och lagt till produkter i den. I en Facebook butik kan man inte hämta produkter automatiskt via en feed, eller man kunde i alla fall inte då. Utan man var tvungen att manuellt skapa varje enskild produkt i butiken.
    Först då gick det att tagga produkten i ett inlägg…

    Men när jag läser på lite mer nu så ser jag att tagga produkter i ett inlägg verkar funka både genom en Facebook butik och via en katalog.
    Så problemet verkar vara löst :)

  14. Hej!

    Hur funkar Instagram shopping tags i förhållande till tjänster som exempelvis Flowbox eller Taggbox? Måste jag först fixa detta för att sedan också skaffa en av de tjänsterna? Eller är denna funktion inkluderad i en sådan tjänst?

    Mvh

    Kommentar av Elin

  15. Hej Elin!
    Har inte egen erfarenhet av just de lösningarna. Men det enda som krävs för instagram shopping tags är att du har en produktkatalog så Facebook kan se vilka produkter du har.
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.