Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram shopping tags – så funkar det!

instagram shopping tags

Du har säkert sett de där små shoppingkasse-ikonerna som dykt upp på Instagram-bilder. Det är Instagram shopping tags, och så här kan du använda dom.

När du klickar på dessa taggar så kommer det upp kort information och länk till produkten som visas på bilden. De gör det därmed enklare för dig som företag att visa vilka produkter som syns i bilderna och på så sätt främja försäljningen.

Vem kan köra Instagram shopping tags och vart?

Instagram shopping tags finns för Sverige redan nu, men det fungerar i dagsläget endast för fysiska produkter som exempelvis kläder och saker. Du kan lägga till shopping tags på dina organiska inlägg, men inte på vanliga annonser. Du kan däremot tagga produkterna i en samlingsannons med canvas tema. Det finns även tillgängligt som beta för Instagram Stories.

Organiska inlägg med taggar går i dagsläget inte att sponsra. Vi hoppas såklart att det i framtiden även ska bli tillgängligt för vanliga Instagram-annonser också. Det hade vart ett snyggt sätt att visa upp flera produkter i en annons.

instagram shopping tags

Kom igång med Instagram shopping Tags:

  1. Först behöver du se till att ditt Instagram-konto är en företagsprofil, du kan läsa mer hur man gör det i vår Företagsprofil-guide.
  2. Du måste även ha en produktkatalog som är kopplad till din profil. Du kan lägga till ditt produktflöde som en produktkatalog i business manager, läs mer om hur produktflöden ser ut här.
  3. När du har företagsprofil och produktkatalog så kontaktar du Facebooks kundtjänst och ber dem aktivera Instagram shopping tags. Det kan ta några dagar för Facebook att granska och godkänna ditt konto och din produktkatalog.
  4. När ditt konto är godkänt för Instagram shopping tags kan du aktivera det genom att gå in på din profil och välja ”kom igång” i profilen. Om du inte får upp den på din profil kan du klicka på kugghjulsikonen och sedan shopping. Där kan du välja din produktkatalog.
  5. Klart! Nu kan du tagga produkter i dina bilder på din företagsprofil.

Denna nya funktion kommer göra det enklare att jobba med Instagram som köp-drivande marknadsföringskanal, och framför allt för de företag som har visuellt tilltalande produkter. Är du nyfiken på att börja med Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

10 kommentarer

  1. Hej,
    Kostar denna funktion någonting? Isåfall hur mycket? Roligt att Instagram går mer åt shopping hållet för att göra det enklare för både kunder och företag. Jag har själv handlat en hel del produkter jag sett på Instagram.

    Göran

    Kommentar av

    Göran

  2. Hej Göran,
    Instagram shopping tags kostar inget men den kräver att du har ett produktflöde.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  3. Kan en affiliate som har tillgång till butikernas produktflöden använda denna tjänsten? Tex prisjämförelsesajter.

    Kommentar av

    Andreas

  4. Kan jag begränsa vart shopping-möjligheten visas? Vill endast att våra följare i Sverige ska kunna se shoppingtagen.

    Kommentar av

    Linnéa

  5. Hej Linnéa, i dagsläget finns det inget sätt att begränsa för vilka som shopping tagen syns för. Tack för din fråga!
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  6. Hej Andreas! Ursäkta mitt sena svar, vad vi har sett så krävs det bara ett produktflöde för att komma igång. Så om du har ett produktflöde för din prisjämförelsesajt i ditt Business manager konto så ska det räcka.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  7. hej jag vill göra shopping tags på min instagram, har följt alla steg här innan men att kontakta facebooks kundtjänst verkar inte vara så lätt….

    Kommentar av

    KatRINA GUSTÂV

  8. Hej Katrina,
    Facebook-supporten kan ta lite tid på sig innan de hinner svara. Om du inte fått svar inom några dagar så hade jag kontaktat dem igen.
    mvh Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  9. Hej jag hittar inte ens vart jag skriver till kundtjänsten!!! :D

    Kommentar av

    Katarina Gustav

  10. Hej Katarina,
    Du kan kontakta facebooks kundtjänst deras hjälp-sida.
    mvh Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner