Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram shopping tags – så funkar det!

instagram shopping tags

Du har säkert sett de där små shoppingkasse-ikonerna som dykt upp på Instagram-bilder. Det är Instagram shopping tags, och så här kan du använda dom.

När du klickar på dessa taggar så kommer det upp kort information och länk till produkten som visas på bilden. De gör det därmed enklare för dig som företag att visa vilka produkter som syns i bilderna och på så sätt främja försäljningen.

Vem kan köra Instagram shopping tags och vart?

Instagram shopping tags finns för Sverige redan nu, men det fungerar i dagsläget endast för fysiska produkter som exempelvis kläder och saker. Du kan lägga till shopping tags på dina organiska inlägg, men inte på vanliga annonser. Du kan däremot tagga produkterna i en samlingsannons med canvas tema. Det finns även tillgängligt som beta för Instagram Stories.

Organiska inlägg med taggar går i dagsläget inte att sponsra. Vi hoppas såklart att det i framtiden även ska bli tillgängligt för vanliga Instagram-annonser också. Det hade vart ett snyggt sätt att visa upp flera produkter i en annons.

instagram shopping tags

Kom igång med Instagram shopping Tags:

  1. Först behöver du se till att ditt Instagram-konto är en företagsprofil, du kan läsa mer hur man gör det i vår Företagsprofil-guide.
  2. Du måste även ha en produktkatalog som är kopplad till din profil. Du kan lägga till ditt produktflöde som en produktkatalog i business manager, läs mer om hur produktflöden ser ut här.
  3. När du har företagsprofil och produktkatalog så kontaktar du Facebooks kundtjänst och ber dem aktivera Instagram shopping tags. Det kan ta några dagar för Facebook att granska och godkänna ditt konto och din produktkatalog.
  4. När ditt konto är godkänt för Instagram shopping tags kan du aktivera det genom att gå in på din profil och välja ”kom igång” i profilen. Om du inte får upp den på din profil kan du klicka på kugghjulsikonen och sedan shopping. Där kan du välja din produktkatalog.
  5. Klart! Nu kan du tagga produkter i dina bilder på din företagsprofil.

Denna nya funktion kommer göra det enklare att jobba med Instagram som köp-drivande marknadsföringskanal, och framför allt för de företag som har visuellt tilltalande produkter. Är du nyfiken på att börja med Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

3 kommentarer

  1. Hej,
    Kostar denna funktion någonting? Isåfall hur mycket? Roligt att Instagram går mer åt shopping hållet för att göra det enklare för både kunder och företag. Jag har själv handlat en hel del produkter jag sett på Instagram.

    Göran

    Kommentar av

    Göran

  2. Hej Göran,
    Instagram shopping tags kostar inget men den kräver att du har ett produktflöde.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  3. Kan en affiliate som har tillgång till butikernas produktflöden använda denna tjänsten? Tex prisjämförelsesajter.

    Kommentar av

    Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner