Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagram shopping tags – så funkar det!

instagram shopping tags

Du har säkert sett de där små shoppingkasse-ikonerna som dykt upp på Instagram-bilder. Det är Instagram shopping tags, och så här kan du använda dom.

När du klickar på dessa taggar så kommer det upp kort information och länk till produkten som visas på bilden. De gör det därmed enklare för dig som företag att visa vilka produkter som syns i bilderna och på så sätt främja försäljningen.

Vem kan köra Instagram shopping tags och vart?

Instagram shopping tags finns för Sverige redan nu, men det fungerar i dagsläget endast för fysiska produkter som exempelvis kläder och saker. Du kan lägga till shopping tags på dina organiska inlägg, men inte på vanliga annonser. Du kan däremot tagga produkterna i en samlingsannons med canvas tema. Det finns även tillgängligt som beta för Instagram Stories.

Organiska inlägg med taggar går i dagsläget inte att sponsra. Vi hoppas såklart att det i framtiden även ska bli tillgängligt för vanliga Instagram-annonser också. Det hade vart ett snyggt sätt att visa upp flera produkter i en annons.

instagram shopping tags

Kom igång med Instagram shopping Tags:

  1. Först behöver du se till att ditt Instagram-konto är en företagsprofil, du kan läsa mer hur man gör det i vår Företagsprofil-guide.
  2. Du måste även ha en produktkatalog som är kopplad till din profil. Du kan lägga till ditt produktflöde som en produktkatalog i business manager, läs mer om hur produktflöden ser ut här.
  3. När du har företagsprofil och produktkatalog så kontaktar du Facebooks kundtjänst och ber dem aktivera Instagram shopping tags. Det kan ta några dagar för Facebook att granska och godkänna ditt konto och din produktkatalog.
  4. När ditt konto är godkänt för Instagram shopping tags kan du aktivera det genom att gå in på din profil och välja ”kom igång” i profilen. Om du inte får upp den på din profil kan du klicka på kugghjulsikonen och sedan shopping. Där kan du välja din produktkatalog.
  5. Klart! Nu kan du tagga produkter i dina bilder på din företagsprofil.

Denna nya funktion kommer göra det enklare att jobba med Instagram som köp-drivande marknadsföringskanal, och framför allt för de företag som har visuellt tilltalande produkter. Är du nyfiken på att börja med Instagram-annonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

6 kommentarer

  1. Hej,
    Kostar denna funktion någonting? Isåfall hur mycket? Roligt att Instagram går mer åt shopping hållet för att göra det enklare för både kunder och företag. Jag har själv handlat en hel del produkter jag sett på Instagram.

    Göran

    Kommentar av

    Göran

  2. Hej Göran,
    Instagram shopping tags kostar inget men den kräver att du har ett produktflöde.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  3. Kan en affiliate som har tillgång till butikernas produktflöden använda denna tjänsten? Tex prisjämförelsesajter.

    Kommentar av

    Andreas

  4. Kan jag begränsa vart shopping-möjligheten visas? Vill endast att våra följare i Sverige ska kunna se shoppingtagen.

    Kommentar av

    Linnéa

  5. Hej Linnéa, i dagsläget finns det inget sätt att begränsa för vilka som shopping tagen syns för. Tack för din fråga!
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

  6. Hej Andreas! Ursäkta mitt sena svar, vad vi har sett så krävs det bara ett produktflöde för att komma igång. Så om du har ett produktflöde för din prisjämförelsesajt i ditt Business manager konto så ska det räcka.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner