Sökmotorkonsult.se

iOS 14-frossa på börsen

iOS 14 frossa på börsen

Gårdagens Q3-rapport från Facebook var inte bara intressant för aktiesparare utan även för oss marknadsförare. Facebook ger sin syn på iOS 14-uppdateringen och hur de tänker tackla den framåt.

Även om detta inte är en blogg om börsen finns det en del intressant att hämta för oss marknadsförare kring den iOS 14-börsfrossa som varit de senaste dagarna. För en bakgrund till vad iOS-14 uppdateringen innebär rekommenderar jag att lyssna på avsnitt 68 av Sökpodden där vi pratade om just detta.

Senaste tidens börsfrossa kring iOS 14 började i torsdags i samband med Snaps Q3-rapport. Även om Snaps rapporterade resultat för tredje kvartalet mer eller mindre låg i linje med aktieanalytikernas förväntningar föll Snaps aktiekurs med 25 % till följd av Snap meddelat att iOS-14 uppdateringen påverkat dem mer än förväntat. Snap drog även med sig de andra annonsjättarna i fallet, exempelvis föll Facebooks aktiekurs med 5 % i fredags.

Det var därför extra spänt inför Facebooks egna Q3-rapport som släpptes igår kväll efter börsens stängning. Även denna rapport lyckades rent siffermässigt motsvara marknadens förväntningar och aktien steg i efterhandeln vilket kan tolkas som att marknadens iOS 14 frossa i fredags var något överdriven.

Facebook om iOS 14

I den presentation som följde Q3-rapporten igår sa Facebooks COO Sheryl Sandberg ett antal intressanta saker om iOS 14:

There are two big challenges coming from these iOS changes. The one is targeting and one is measurement. I’m taking the second one first. On measurement, we think we can address more than half of that underreporting by the end of the year and make more progress in the years ahead.

Tidigare har Facebook meddelat att deras bedömning är att de underrapporterar cirka 15 % av alla webbkonverteringar. Detta skulle i så fall innebära att innan året är slut så kommer antalet mätbara webbkonverteringar från Facebook öka med 7,5 %.

Detta innebär ju inte att antalet totala konverteringar kommer öka, för konverteringarna har inte försvunnit. Utan det handlar endast om hur stor del av konverteringar som kommer från Facebook som faktiskt tillskrivs Facebook som källa.

Targeting is a longer-term challenge. Our direct-response products are built on user-level conversions. And as a result of the iOS changes, we don’t see the same level of conversion data coming through. So, we have to rebuild our targeting and optimization systems to work with less data. So, this is a multi-year effort.

Här är Facebook tydliga med att de försämringar i inriktningsmöjligheter som är en följd av iOS-14 uppdateringen kommer ta längre tid för Facebook att fullt ut lösa.

Blandad påverkan

Hur har då iOS-14 uppdateringen hittills påverkat våra kunders Facebook-annonsering? I och med att iOS 14-uppdateringen inte sker isolerat från andra förändringar är det ibland svårt att avgöra vad som är iOS 14 och vad som eventuellt är något annat.

Med det sagt upplever vi att vissa annonsörer inte påverkats speciellt mycket av iOS 14-uppdateringen. Samtidigt ser vi andra annonsörer som påverkats desto mer. Så det är en blandad bild.

Hur har du påverkats av iOS 14-uppdateringen? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

AMP

Är AMP på väg bort?

Många nyhetssajter väljer att plocka bort sin AMP-sidor. Är detta en trend som kommer innebära slutet för AMP? Ja, sannolikt. I alla fall om du frågar oss.

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]