Sökmotorkonsult.se

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

kan man köpa facebook likes?

En vanlig fråga vi stöter på i kombination med Facebookannonsering vs. organiskt på Facebook är: ”Är det värt att köpa Facebook likes?”. Det korta svaret är nej. Det långa svaret är också nej, men varför är det nej? Nu är det dags att djupdyka ner i det långa svaret.

Kan man köpa Facebook följare, Instagram likes eller Tiktok-följare? Säkert. Är det bra? Nej, nej och åter nej. Varför det inte är bra att köpa följare eller likes är en kombination av flera saker, och de hänger alla ihop. Så om du får erbjudanden om att köpa följare kan du utgå ifrån dessa frågor:

1. Vad är en följare eller en like värd?

I slutändan är det alltid denna fråga man måste börja med. Vad är målet för din verksamhet? Om det är försäljning så bör du utgå ifrån hur många som konverterar från din organiska aktivitet på Facebook. Då de flesta har låg konverteringsgrad på organiska inlägg på Facebook och Instagram så blir värdet i varje enskild följare lågt. Då är också frågan: Är det värt att skaffa fler följare om konverteringsgraden blir lägre i framtiden? Man får komma ihåg förändringen som Facebook gjorde för några år sen när de valde att prioritera privata inlägg och annonsering (och betalda inlägg) före organiska inlägg från sidor och företag. Efter den förändringen sjönk det potentiella värdet på en följare markant. Det är alltså svårt att tyda i tid hur länge en följare behåller det värde de har just nu.

2. Vad vill du få ut från dina följare?

Vad är målet för dina sociala medier? Är det att driva konverting, bygga varumärke eller nå leads? Vill du interagera med dina kunder? Om du köper följare är det fortfarande dessa som du försöker nå. Interaktionen på din sida kan sjunka, vilket kan påverka räckvidden för dina inlägg.

Det finns även risk att det blir tydligt att du köpt följare. Om du plötsligt får tiotusentals följare men ingen engagerar sig i ditt innehåll kommer folk att börja ifrågasätta varifrån dessa följare kom ifrån och om de är äkta eller inte. Meta har också tagit bort ”fake accounts” i olika omgångar.

3. Vilka är följarna du köper?

Är de följare du köper kvalitativa följare? Är de följare i Sverige? Är det riktiga konton och riktiga personer bakom? I sånt fall varför har de valt att följa sidor emot pengar? Interagerar dom med det dom valt att följa? Då är vi tillbaka på vad får du ut av att köpa dessa Facebook likes egentligen? Det är även här tveksamt om det verkligen är värt något.

Byt fokus

Fråga dig själv om följare verkligen är något ni aktivt ska mäta. Fokusera istället på andra mätvärden som tydligare visar vad ni får tillbaka. Det kan exempelvis vara länkklick eller konverteringar som kommer från sociala medier. När ni tydligare har en bild av vad era organiska sociala mediesidor ger är det enklare att ta rätt beslut, och det gör det också enklare att motivera för andra inom organisationen varför ni inte ska bry er om Facebook likes.

Men vad finns för alternativ för att växa organiskt? Vi har ändå några tips för hur du kan få ut mer av sociala medier, läs vidare:

Alternativen till att köpa Facebook likes

Uppmuntra till följning & likes

Du kan uppmuntra dina kunder att följa för att få information om kampanjer eller erbjudanden. Exempelvis genom att ha skyltar vid kassan i er butik eller genom att länka i era nyhetsbrev. Eller be kunder tagga dig när de lägger upp bilder med era produkter eller tjänster.

Du kan också se till att svara på frågor och önskemål som kommer in via sociala medier (exempelvis genom att ge era kundtjänstmedarbetare access). Detta är ofta en viktig del för att lyckas organiskt på sociala medier, eftersom det skadar förtroendet om sidan har många negativa kommentarer.

Var rolig

Detta funkar inte för alla, men att locka med humor kan vara ett vinnande koncept, speciellt på Instagram. Exempelvis Livrustkammaren har fått bra respons på sina humoristiska och meme-inspirerade Instagraminlägg. Dessa blandar de med inlägg om vad som händer på museet och med historisk fakta. Eftersom även de humoristiska inläggen är baserade på föremål från deras samlingar lockar det fortfarande till de som på något sätt är intresserad av historia.

Tävlingar

Det förekommer också tävlingar i sociala medier för att öka antalet följare. Ett vanligt format är att man uppmanar de som redan följer att tagga sina kompisar i hopp om att de också ska börja följa. Jag måste erkänna att jag personligen inte är ett fan av dessa. Det kan upplevas störande att bli taggad i random inlägg på olika ställen. Så om du väljer att köra detta gör det med försiktighet, och var realistisk med vad du kan förvänta dig av dina följare. Om de ska följa flera andra konton (t ex din leverantör eller samarbetspartner) eller tagga många vänner så finns risken att många avstår. Detsamma gäller ifall priset inte är särskilt lockande.

Tävlingen behöver såklart också följa Facebook eller Instagrams policies, samt svensk lag.

Annonsering

Om du verkligen vill köpa synlighet på sociala medier finns det ett alternativ som mer kostnadseffektivt och som är mätbart. Det är att annonsera på sociala medier. Vanliga Facebook eller Instagram-annonser är ett mycket bättre sätt att nå ut till potentiella kunder och du kan dessutom få dem att klicka sig in direkt till din hemsida. Man brukar också få med en och annan följare på köpet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det inte värt att köpa Facebook likes eller Instagram följare. Alla behöver inte vara bäst på sociala medier. Du kanske tänker att du måste få upp antal följare till en viss nivå för att få respekt från kunder eller branschkollegor. Men hjälper det verkligen ditt bolag? Det är snarare fåfänga än ren business som styr sådana resonemang. På det sättet är antal följare ett vanity metric som man inte ska lägga för stor vikt vid.

Det är bättre att fokusera på kvaliteten på ert innehåll och interaktioner med riktiga följare, samt andra mätvärden som visar hur framgångsrik din närvaro på sociala medier är. Fokusera istället på din verksamhet, och vad som driver er affär framåt. Lycka till.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?