Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya annonser i Facebook Messenger

Annonser i facebook messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger för annonsörer. Efter lyckade tester i Australien och Thailand har Facebook meddelat att deras beta med annonser på startsidan i Messenger kommer lanseras globalt. Har du koll på hur detta kommer påverka din Facebook-annonsering?

Facebook har valt att fortsätta satsa på annonser i Facebook Messenger och lanserar nu annonser på startsidan i Messenger. Facebook har utvecklat sin plattform kontinuerligt och det har helt klart hänt mycket sen vi skrev artikeln Nu finns annonser i Facebook Messenger.

Vad är det som är nytt i Messenger?

Den stora nyheten är att du som annonsör nu har möjligheten att synas på startsidan i Facebook Messenger. Det fungerar så att när användaren klickar på annonsen skickas användaren vidare till vald destination. Med det sagt är det precis som en klassisk Facebook-annons men med den enkla skillnaden att den nu visas i Facebook Messenger.

Annonserna kommer inte att synas i konversationsflödet utan på startsidan där du scrollar mellan dina tidigare konversationer. Se gärna illustration i klippet nedan.

Hur påverkar detta mig?

Använder du idag de rekommenderade inställningarna gällande annonsplaceringar kommer du per automatik visa dina annonser i Facebook Messenger när det blir tillgängligt.

Skulle du inte vilja visa dina annonser i Facebook Messenger redigerar du det på Ad Set nivå i Ads Manager. Du börjar med att ändra från automatiska placeringar till manuella placeringar. Därefter väljer du placeringar genom att bocka av de placeringar som du inte vill att dina annonser ska synas på.

Du kan just nu inte välja att endast ha startsidan på Facebook Messenger som placering, utan det krävs att du väljer flera alternativ. Detta är något som vi hoppas Facebook kommer att se över inom kort. Med den enkla anledningen att vi idag förlorar möjligheten att anpassa annonserna för Facebook Messenger.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner