Sökmotorkonsult.se

Nya annonser i Facebook Messenger

Annonser i facebook messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger för annonsörer. Efter lyckade tester i Australien och Thailand har Facebook meddelat att deras beta med annonser på startsidan i Messenger kommer lanseras globalt. Har du koll på hur detta kommer påverka din Facebook-annonsering?

Facebook har valt att fortsätta satsa på annonser i Facebook Messenger och lanserar nu annonser på startsidan i Messenger. Facebook har utvecklat sin plattform kontinuerligt och det har helt klart hänt mycket sen vi skrev artikeln Nu finns annonser i Facebook Messenger.

Vad är det som är nytt i Messenger?

Den stora nyheten är att du som annonsör nu har möjligheten att synas på startsidan i Facebook Messenger. Det fungerar så att när användaren klickar på annonsen skickas användaren vidare till vald destination. Med det sagt är det precis som en klassisk Facebook-annons men med den enkla skillnaden att den nu visas i Facebook Messenger.

Annonserna kommer inte att synas i konversationsflödet utan på startsidan där du scrollar mellan dina tidigare konversationer. Se gärna illustration i klippet nedan.

Hur påverkar detta mig?

Använder du idag de rekommenderade inställningarna gällande annonsplaceringar kommer du per automatik visa dina annonser i Facebook Messenger när det blir tillgängligt.

Skulle du inte vilja visa dina annonser i Facebook Messenger redigerar du det på Ad Set nivå i Ads Manager. Du börjar med att ändra från automatiska placeringar till manuella placeringar. Därefter väljer du placeringar genom att bocka av de placeringar som du inte vill att dina annonser ska synas på.

Du kan just nu inte välja att endast ha startsidan på Facebook Messenger som placering, utan det krävs att du väljer flera alternativ. Detta är något som vi hoppas Facebook kommer att se över inom kort. Med den enkla anledningen att vi idag förlorar möjligheten att anpassa annonserna för Facebook Messenger.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

Sidan är senast uppdaterad 2020-01-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?