Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya annonser i Facebook Messenger

Annonser i facebook messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger för annonsörer. Efter lyckade tester i Australien och Thailand har Facebook meddelat att deras beta med annonser på startsidan i Messenger kommer lanseras globalt. Har du koll på hur detta kommer påverka din Facebook-annonsering?

Facebook har valt att fortsätta satsa på annonser i Facebook Messenger och lanserar nu annonser på startsidan i Messenger. Facebook har utvecklat sin plattform kontinuerligt och det har helt klart hänt mycket sen vi skrev artikeln Nu finns annonser i Facebook Messenger.

Vad är det som är nytt i Messenger?

Den stora nyheten är att du som annonsör nu har möjligheten att synas på startsidan i Facebook Messenger. Det fungerar så att när användaren klickar på annonsen skickas användaren vidare till vald destination. Med det sagt är det precis som en klassisk Facebook-annons men med den enkla skillnaden att den nu visas i Facebook Messenger.

Annonserna kommer inte att synas i konversationsflödet utan på startsidan där du scrollar mellan dina tidigare konversationer. Se gärna illustration i klippet nedan.

Hur påverkar detta mig?

Använder du idag de rekommenderade inställningarna gällande annonsplaceringar kommer du per automatik visa dina annonser i Facebook Messenger när det blir tillgängligt.

Skulle du inte vilja visa dina annonser i Facebook Messenger redigerar du det på Ad Set nivå i Ads Manager. Du börjar med att ändra från automatiska placeringar till manuella placeringar. Därefter väljer du placeringar genom att bocka av de placeringar som du inte vill att dina annonser ska synas på.

Du kan just nu inte välja att endast ha startsidan på Facebook Messenger som placering, utan det krävs att du väljer flera alternativ. Detta är något som vi hoppas Facebook kommer att se över inom kort. Med den enkla anledningen att vi idag förlorar möjligheten att anpassa annonserna för Facebook Messenger.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner