Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya annonser i Facebook Messenger

Annonser i facebook messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger för annonsörer. Efter lyckade tester i Australien och Thailand har Facebook meddelat att deras beta med annonser på startsidan i Messenger kommer lanseras globalt. Har du koll på hur detta kommer påverka din Facebook-annonsering?

Facebook har valt att fortsätta satsa på annonser i Facebook Messenger och lanserar nu annonser på startsidan i Messenger. Facebook har utvecklat sin plattform kontinuerligt och det har helt klart hänt mycket sen vi skrev artikeln Nu finns annonser i Facebook Messenger.

Vad är det som är nytt i Messenger?

Den stora nyheten är att du som annonsör nu har möjligheten att synas på startsidan i Facebook Messenger. Det fungerar så att när användaren klickar på annonsen skickas användaren vidare till vald destination. Med det sagt är det precis som en klassisk Facebook-annons men med den enkla skillnaden att den nu visas i Facebook Messenger.

Annonserna kommer inte att synas i konversationsflödet utan på startsidan där du scrollar mellan dina tidigare konversationer. Se gärna illustration i klippet nedan.

Hur påverkar detta mig?

Använder du idag de rekommenderade inställningarna gällande annonsplaceringar kommer du per automatik visa dina annonser i Facebook Messenger när det blir tillgängligt.

Skulle du inte vilja visa dina annonser i Facebook Messenger redigerar du det på Ad Set nivå i Ads Manager. Du börjar med att ändra från automatiska placeringar till manuella placeringar. Därefter väljer du placeringar genom att bocka av de placeringar som du inte vill att dina annonser ska synas på.

Du kan just nu inte välja att endast ha startsidan på Facebook Messenger som placering, utan det krävs att du väljer flera alternativ. Detta är något som vi hoppas Facebook kommer att se över inom kort. Med den enkla anledningen att vi idag förlorar möjligheten att anpassa annonserna för Facebook Messenger.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner