Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya annonser i Facebook Messenger

Annonser i facebook messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger för annonsörer. Efter lyckade tester i Australien och Thailand har Facebook meddelat att deras beta med annonser på startsidan i Messenger kommer lanseras globalt. Har du koll på hur detta kommer påverka din Facebook-annonsering?

Facebook har valt att fortsätta satsa på annonser i Facebook Messenger och lanserar nu annonser på startsidan i Messenger. Facebook har utvecklat sin plattform kontinuerligt och det har helt klart hänt mycket sen vi skrev artikeln Nu finns annonser i Facebook Messenger.

Vad är det som är nytt i Messenger?

Den stora nyheten är att du som annonsör nu har möjligheten att synas på startsidan i Facebook Messenger. Det fungerar så att när användaren klickar på annonsen skickas användaren vidare till vald destination. Med det sagt är det precis som en klassisk Facebook-annons men med den enkla skillnaden att den nu visas i Facebook Messenger.

Annonserna kommer inte att synas i konversationsflödet utan på startsidan där du scrollar mellan dina tidigare konversationer. Se gärna illustration i klippet nedan.

Hur påverkar detta mig?

Använder du idag de rekommenderade inställningarna gällande annonsplaceringar kommer du per automatik visa dina annonser i Facebook Messenger när det blir tillgängligt.

Skulle du inte vilja visa dina annonser i Facebook Messenger redigerar du det på Ad Set nivå i Ads Manager. Du börjar med att ändra från automatiska placeringar till manuella placeringar. Därefter väljer du placeringar genom att bocka av de placeringar som du inte vill att dina annonser ska synas på.

Du kan just nu inte välja att endast ha startsidan på Facebook Messenger som placering, utan det krävs att du väljer flera alternativ. Detta är något som vi hoppas Facebook kommer att se över inom kort. Med den enkla anledningen att vi idag förlorar möjligheten att anpassa annonserna för Facebook Messenger.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner