Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt utseende i Ads Manager, är det bättre än innan?

Ads Manager

Facebook har lanserat ett nytt utseende för Ads Manager som ska vara mer lättnavigerat, renare design och ett nytt sätt att hantera dina kampanjer på. Vi har nu haft tillgång till det ett tag och tänkte sammanfatta vilka nya funktioner som finns och vad vi tycker om det.

Först och främst kommer du mötas av av helt klart renare och mer stilrent design som ser betydligt mer modernare ut än den tidigare. Därefter kommer du upptäcka att menyn har flyttat sig till vänsterkolumnen istället för att ligga över som en huvudmeny.

I denna nya side bar kan du som innan navigera mellan översikt, kampanj, ad set och annonser. Det som skiljer den åt är såklart att den ligger till vänster istället för ovanför, men den är även permanent synlig vilket gör att du kan välja mellan de olika nivåerna utan att behöva vänta på att de ska ladda.

Ads Manager menyn har fått nytt utseende

En annan ny funktion är att man enkelt kan fälla ut och fälla in de olika nivåerna för att till exempel se vilka ad set som ligger i en kampanj, eller vilka annonser som ligger i ett ad set utan att behöva byta vy. Detta betyder att du kan öppna fler kampanjer eller ad set samtidigt för att se vad de innehåller.

Detta ger en betydligt bättre översikt och du sparar väldigt mycket tid genom att inte behöva hoppa emellan olika vyer och kampanjer då du inte behöver vänta på att de ska ladda.

Ads Manager vy över kampanjer, ad set och annonser

Nya snabbkommandon

De har även lanserat ett par nya snabbkommandon som kommer att underlätta ditt arbete. Vi har kommit att uppskatta dessa väldigt mycket. Det tar ett tag att lära sig dem men ju mer vi använder dem desto mer undrar vi hur vi gjorde tidigare. Mina favoriter är Ctrl + D för att snabbduplicera och Ctrl + BACKSPACE för att radera.

Alt + 1 Navigera till kampanjer.
Alt + 2 Navigera till Ad Set.
Alt + 3 Navigera till annonser.
Ctrl + Y Visa statistikdiagram för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + U Öppna redigeringsprocessen för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + I Visa aktivitetshistorik för dina valda kampanjer, Ad Set och annonser.
Ctrl + R Granska alla ändringar.
Ctrl + C Copy your selected ads set or ads to the clipboard.
Ctrl + V Klistra in kopierade delar i den aktuella markeringen.
Ctrl + D Snabbduplicering för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + Shift + D Öppna dialogrutan för duplicering för valda kampanjer, Ad Sets eller annonser.
Ctrl + Shift + C Öppna dialogen ”Exportera som text” för valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + Shift + SLASH Visa alla tillgängliga kortkommandon.
Ctrl + BACKSPACE Ta bort valda kampanjer, Ad Sets eller annonser.

 

Vi är positivt överraskad över den nya designen och dess nya funktioner. Det ska bli spännande att se vad för fler nyheter de kommer att lansera under året. Vad tycker du om det nya Ads Manager? Är det enklare och snabbare att jobba i?

Har du frågor eller funderingar kring din annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

En kommentar

  1. Snabbkommandon är verkligen guld :)
    Dupliceringskommandot effektiviserar så mycket!

    Visserligen ingen ny funktion, men när jag upptäckte ”Sök och ersätt” trodde jag att jag skulle smälla av.
    Facebook har dock fortfarande mycket kvar att jobba på. Motsvarigheten till Google ads editor hade t.ex varit oerhört användbart :)

    Kommentar av Thomas Van Loo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner