Sökmotorkonsult.se

Nytt utseende i Ads Manager, är det bättre än innan?

Ads Manager

Facebook har lanserat ett nytt utseende för Ads Manager som ska vara mer lättnavigerat, renare design och ett nytt sätt att hantera dina kampanjer på. Vi har nu haft tillgång till det ett tag och tänkte sammanfatta vilka nya funktioner som finns och vad vi tycker om det.

Först och främst kommer du mötas av av helt klart renare och mer stilrent design som ser betydligt mer modernare ut än den tidigare. Därefter kommer du upptäcka att menyn har flyttat sig till vänsterkolumnen istället för att ligga över som en huvudmeny.

I denna nya side bar kan du som innan navigera mellan översikt, kampanj, ad set och annonser. Det som skiljer den åt är såklart att den ligger till vänster istället för ovanför, men den är även permanent synlig vilket gör att du kan välja mellan de olika nivåerna utan att behöva vänta på att de ska ladda.

Ads Manager menyn har fått nytt utseende

En annan ny funktion är att man enkelt kan fälla ut och fälla in de olika nivåerna för att till exempel se vilka ad set som ligger i en kampanj, eller vilka annonser som ligger i ett ad set utan att behöva byta vy. Detta betyder att du kan öppna fler kampanjer eller ad set samtidigt för att se vad de innehåller.

Detta ger en betydligt bättre översikt och du sparar väldigt mycket tid genom att inte behöva hoppa emellan olika vyer och kampanjer då du inte behöver vänta på att de ska ladda.

Ads Manager vy över kampanjer, ad set och annonser

Nya snabbkommandon

De har även lanserat ett par nya snabbkommandon som kommer att underlätta ditt arbete. Vi har kommit att uppskatta dessa väldigt mycket. Det tar ett tag att lära sig dem men ju mer vi använder dem desto mer undrar vi hur vi gjorde tidigare. Mina favoriter är Ctrl + D för att snabbduplicera och Ctrl + BACKSPACE för att radera.

Alt + 1 Navigera till kampanjer.
Alt + 2 Navigera till Ad Set.
Alt + 3 Navigera till annonser.
Ctrl + Y Visa statistikdiagram för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + U Öppna redigeringsprocessen för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + I Visa aktivitetshistorik för dina valda kampanjer, Ad Set och annonser.
Ctrl + R Granska alla ändringar.
Ctrl + C Copy your selected ads set or ads to the clipboard.
Ctrl + V Klistra in kopierade delar i den aktuella markeringen.
Ctrl + D Snabbduplicering för dina valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + Shift + D Öppna dialogrutan för duplicering för valda kampanjer, Ad Sets eller annonser.
Ctrl + Shift + C Öppna dialogen ”Exportera som text” för valda kampanjer, Ad Set eller annonser.
Ctrl + Shift + SLASH Visa alla tillgängliga kortkommandon.
Ctrl + BACKSPACE Ta bort valda kampanjer, Ad Sets eller annonser.

 

Vi är positivt överraskad över den nya designen och dess nya funktioner. Det ska bli spännande att se vad för fler nyheter de kommer att lansera under året. Vad tycker du om det nya Ads Manager? Är det enklare och snabbare att jobba i?

Har du frågor eller funderingar kring din annonsering är det bara att höra av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

Sidan är senast uppdaterad 2019-05-22

En kommentar

  1. Snabbkommandon är verkligen guld :)
    Dupliceringskommandot effektiviserar så mycket!

    Visserligen ingen ny funktion, men när jag upptäckte ”Sök och ersätt” trodde jag att jag skulle smälla av.
    Facebook har dock fortfarande mycket kvar att jobba på. Motsvarigheten till Google ads editor hade t.ex varit oerhört användbart :)

    Kommentar av Thomas Van Loo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!