Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Power Editor försvinner

Facebook stänger ner Power Editor

Förra veckan meddelade Facebook att dom kommer stänga ner Power Editor. Ett kärt verktyg för många annonsörer på Facebook. Vi på Pineberry har gått igenom vad detta innebär samt hur du som annonsör bäst förbereder dig på denna förändring.

För drygt en vecka sedan meddelade Facebook att de kommer stänga ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett meddelande som väckte många frågetecken för deras annonsörer. Vi på Pineberry kände direkt en oro då vi till större delen använder just Power Editor för att administrera och hantera våra kampanjer. Men vad innebär denna förändring egentligen? Vad är det som försvinner och hur kommer vi behöva jobba framöver? Allt detta och lite till kommer du få svar på i denna artikel.

Power Editor + Ads Manager = Updated Ads Manager

Enligt Facebook själva så kommer inga funktioner att försvinna i samband med detta, du som jobbat i Power Editor och Ads Manager under några år har säkert redan noterat att dessa verktyg blivit allt mer lika varandra. Dels visuellt hur du skapar och hanterar dina kampanjer, ad-sets och annonser men nu senast också när det kommer till rapportering och analys.

Tidigare har vi använt Ads Manager som det primära valet när vi analyserar och optimerar våra kampanjer, då datan som vi fått i Power Editor släpat och för att vi inte hade möjlighet att bryta ut viktiga nyckeltal. Detta var dock något som äntligen ändrades i senaste uppdateringen av Power Editor.

Det som varit en nackdel med Ads Manager tidigare har varit vyn för hur du navigerar mellan kampanj, ad-set och annons. Men även hur trubbigt det varit att duplicera t.ex. en kampanj, ad-set eller en annons, något som alltid har varit mycket enklare i Power Editor. Dock med dom senaste uppdateringarna för Ads Manager (som numera liknar Power Editor) så har även det blivit smidigare.

Det är med andra ord inte så stora skillnader som det tidigare varit mellan dessa verktyg. Facebook har därför valt att baka ihop dom till verktyget ”Updated Ads Manager” och istället fokusera samtliga resurser på att utveckla ett verktyg.

Snabbskapa / Kampanjskal
Facebook Snabbskapa

En annan stor nyhet som kommer i samband med Updated Ads Manager är möjligheten att skapa kampanjskal. Detta innebär att du kan t.ex. skapa nya annonser utan att behöva ladda upp dom direkt. Något som tidigare inte varit möjligt i Ads Manager, du förlorade även allt arbete om du inte laddade upp det direkt. Facebook säger att det numera kommer sparas automatiska utkast, men för att vara på den säkra sidan så skulle vi ändå rekommendera att spara ner det till utkast.

Facebook Snabbskapa utkast

När du är klar och redo att ladda upp dina annonser fungerar det precis som tidigare i Power Editor. Med det sagt, du som föredrog att använda Power Editor för att skapa nya kampanjer behöver inte oroa dig, du kommer fortfarande kunna använda samma arbetsflöde som tidigare.

Så nu efter att ha hunnit gå igenom alla förändringar kan vi konstatera att detta inte är något att oroa sig för. Tvärtom, det ska bli spännande och roligt att få följa utvecklingen av ”Updated Ads Manager”. Har du några frågor eller funderingar som du inte fick besvarat av detta inlägg? Lämna gärna en kommentar nedanför, vi svarar alltid så gott vi kan!

2 kommentarer

  1. Hej,
    De detaljerade målgruppsvalen har gått från att vara detaljerade till väldigt övergripande i senaste uppdateringen. Jag arbetar med rekryteringsannonser och har kunnat söka ner på specifik tjänst eller arbetsgivare att rikta annonserna mot. Nu finns bara väldigt stora branschkategorier att välja mellan och urvalet blir på tok för stort och brett. Hur kommer jag runt detta? Och vet ni huruvida det kommer fortsätta se ut så framöver? Det har trasslat till målgruppsskapandet rejält för oss.

    Kommentar av

    Sara

  2. Hej Sara och tack för din kommentar,

    Det stämmer att Facebook plockat bort denna möjlighet (temporärt). Detta gjorde dom då det fångades/skapades olämpliga kategorier.

    Mer om det kan du läsa här:
    https://newsroom.fb.com/news/2017/09/updates-to-our-ad-targeting/
    https://marketingland.com/facebook-removes-four-ad-targeting-categories-listed-jew-hater-naziparty-segments-224287

    Med sagt så vet vi inte när det kommer tillbaka, så att fundera ut ett sätt för att komma runt detta känns rimligt/nödvändigt. Exakt hur du gör detta är väldigt svårt att svara på.

    Ett litet tips är att duplicera nuvarande/gamla Ad-sets, då kan du använda tidigare titlar. Men att ange nya går tyvärr inte just nu.

    Lycka till med vidare annonsering!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren och Guldläge på nätet 3

Fortsatt succé för SEO-boken Guldläge på nätet

Guldläge på nätet släpps i dag i en tredje uppdaterad upplaga. Det är väldigt glädjande att framgången med vår populära SEO-bok fortsätter. Även om grunderna inom sökmotoroptimering är samma finns det en hel del nytt att läsa i nya Guldläge på nätet.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner