Sökmotorkonsult.se

Power Editor försvinner

Förra veckan meddelade Facebook att dom kommer stänga ner Power Editor. Ett kärt verktyg för många annonsörer på Facebook. Vi på Pineberry har gått igenom vad detta innebär samt hur du som annonsör bäst förbereder dig på denna förändring.

För drygt en vecka sedan meddelade Facebook att de kommer stänga ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett meddelande som väckte många frågetecken för deras annonsörer. Vi på Pineberry kände direkt en oro då vi till större delen använder just Power Editor för att administrera och hantera våra kampanjer. Men vad innebär denna förändring egentligen? Vad är det som försvinner och hur kommer vi behöva jobba framöver? Allt detta och lite till kommer du få svar på i denna artikel.

Power Editor + Ads Manager = Updated Ads Manager

Enligt Facebook själva så kommer inga funktioner att försvinna i samband med detta, du som jobbat i Power Editor och Ads Manager under några år har säkert redan noterat att dessa verktyg blivit allt mer lika varandra. Dels visuellt hur du skapar och hanterar dina kampanjer, ad-sets och annonser men nu senast också när det kommer till rapportering och analys.

Tidigare har vi använt Ads Manager som det primära valet när vi analyserar och optimerar våra kampanjer, då datan som vi fått i Power Editor släpat och för att vi inte hade möjlighet att bryta ut viktiga nyckeltal. Detta var dock något som äntligen ändrades i senaste uppdateringen av Power Editor.

Det som varit en nackdel med Ads Manager tidigare har varit vyn för hur du navigerar mellan kampanj, ad-set och annons. Men även hur trubbigt det varit att duplicera t.ex. en kampanj, ad-set eller en annons, något som alltid har varit mycket enklare i Power Editor. Dock med dom senaste uppdateringarna för Ads Manager (som numera liknar Power Editor) så har även det blivit smidigare.

Det är med andra ord inte så stora skillnader som det tidigare varit mellan dessa verktyg. Facebook har därför valt att baka ihop dom till verktyget ”Updated Ads Manager” och istället fokusera samtliga resurser på att utveckla ett verktyg.

Snabbskapa / Kampanjskal
Facebook Snabbskapa

En annan stor nyhet som kommer i samband med Updated Ads Manager är möjligheten att skapa kampanjskal. Detta innebär att du kan t.ex. skapa nya annonser utan att behöva ladda upp dom direkt. Något som tidigare inte varit möjligt i Ads Manager, du förlorade även allt arbete om du inte laddade upp det direkt. Facebook säger att det numera kommer sparas automatiska utkast, men för att vara på den säkra sidan så skulle vi ändå rekommendera att spara ner det till utkast.

Power Editor försvinner

När du är klar och redo att ladda upp dina annonser fungerar det precis som tidigare i Power Editor. Med det sagt, du som föredrog att använda Power Editor för att skapa nya kampanjer behöver inte oroa dig, du kommer fortfarande kunna använda samma arbetsflöde som tidigare.

Så nu efter att ha hunnit gå igenom alla förändringar kan vi konstatera att detta inte är något att oroa sig för. Tvärtom, det ska bli spännande och roligt att få följa utvecklingen av ”Updated Ads Manager”. Har du några frågor eller funderingar som du inte fick besvarat av detta inlägg? Lämna gärna en kommentar nedanför, vi svarar alltid så gott vi kan!

Sidan är senast uppdaterad 2018-02-08

2 kommentarer

  1. Hej,
    De detaljerade målgruppsvalen har gått från att vara detaljerade till väldigt övergripande i senaste uppdateringen. Jag arbetar med rekryteringsannonser och har kunnat söka ner på specifik tjänst eller arbetsgivare att rikta annonserna mot. Nu finns bara väldigt stora branschkategorier att välja mellan och urvalet blir på tok för stort och brett. Hur kommer jag runt detta? Och vet ni huruvida det kommer fortsätta se ut så framöver? Det har trasslat till målgruppsskapandet rejält för oss.

    Kommentar av Sara

  2. Hej Sara och tack för din kommentar,

    Det stämmer att Facebook plockat bort denna möjlighet (temporärt). Detta gjorde dom då det fångades/skapades olämpliga kategorier.

    Mer om det kan du läsa här:
    https://newsroom.fb.com/news/2017/09/updates-to-our-ad-targeting/
    https://marketingland.com/facebook-removes-four-ad-targeting-categories-listed-jew-hater-naziparty-segments-224287

    Med sagt så vet vi inte när det kommer tillbaka, så att fundera ut ett sätt för att komma runt detta känns rimligt/nödvändigt. Exakt hur du gör detta är väldigt svårt att svara på.

    Ett litet tips är att duplicera nuvarande/gamla Ad-sets, då kan du använda tidigare titlar. Men att ange nya går tyvärr inte just nu.

    Lycka till med vidare annonsering!

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!