Sökmotorkonsult.se

Power Editor försvinner

Förra veckan meddelade Facebook att dom kommer stänga ner Power Editor. Ett kärt verktyg för många annonsörer på Facebook. Vi på Pineberry har gått igenom vad detta innebär samt hur du som annonsör bäst förbereder dig på denna förändring.

För drygt en vecka sedan meddelade Facebook att de kommer stänga ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett meddelande som väckte många frågetecken för deras annonsörer. Vi på Pineberry kände direkt en oro då vi till större delen använder just Power Editor för att administrera och hantera våra kampanjer. Men vad innebär denna förändring egentligen? Vad är det som försvinner och hur kommer vi behöva jobba framöver? Allt detta och lite till kommer du få svar på i denna artikel.

Power Editor + Ads Manager = Updated Ads Manager

Enligt Facebook själva så kommer inga funktioner att försvinna i samband med detta, du som jobbat i Power Editor och Ads Manager under några år har säkert redan noterat att dessa verktyg blivit allt mer lika varandra. Dels visuellt hur du skapar och hanterar dina kampanjer, ad-sets och annonser men nu senast också när det kommer till rapportering och analys.

Tidigare har vi använt Ads Manager som det primära valet när vi analyserar och optimerar våra kampanjer, då datan som vi fått i Power Editor släpat och för att vi inte hade möjlighet att bryta ut viktiga nyckeltal. Detta var dock något som äntligen ändrades i senaste uppdateringen av Power Editor.

Det som varit en nackdel med Ads Manager tidigare har varit vyn för hur du navigerar mellan kampanj, ad-set och annons. Men även hur trubbigt det varit att duplicera t.ex. en kampanj, ad-set eller en annons, något som alltid har varit mycket enklare i Power Editor. Dock med dom senaste uppdateringarna för Ads Manager (som numera liknar Power Editor) så har även det blivit smidigare.

Det är med andra ord inte så stora skillnader som det tidigare varit mellan dessa verktyg. Facebook har därför valt att baka ihop dom till verktyget ”Updated Ads Manager” och istället fokusera samtliga resurser på att utveckla ett verktyg.

Snabbskapa / Kampanjskal
Facebook Snabbskapa

En annan stor nyhet som kommer i samband med Updated Ads Manager är möjligheten att skapa kampanjskal. Detta innebär att du kan t.ex. skapa nya annonser utan att behöva ladda upp dom direkt. Något som tidigare inte varit möjligt i Ads Manager, du förlorade även allt arbete om du inte laddade upp det direkt. Facebook säger att det numera kommer sparas automatiska utkast, men för att vara på den säkra sidan så skulle vi ändå rekommendera att spara ner det till utkast.

Power Editor försvinner

När du är klar och redo att ladda upp dina annonser fungerar det precis som tidigare i Power Editor. Med det sagt, du som föredrog att använda Power Editor för att skapa nya kampanjer behöver inte oroa dig, du kommer fortfarande kunna använda samma arbetsflöde som tidigare.

Så nu efter att ha hunnit gå igenom alla förändringar kan vi konstatera att detta inte är något att oroa sig för. Tvärtom, det ska bli spännande och roligt att få följa utvecklingen av ”Updated Ads Manager”. Har du några frågor eller funderingar som du inte fick besvarat av detta inlägg? Lämna gärna en kommentar nedanför, vi svarar alltid så gott vi kan!

Sidan är senast uppdaterad 2018-02-08

2 kommentarer

  1. Hej,
    De detaljerade målgruppsvalen har gått från att vara detaljerade till väldigt övergripande i senaste uppdateringen. Jag arbetar med rekryteringsannonser och har kunnat söka ner på specifik tjänst eller arbetsgivare att rikta annonserna mot. Nu finns bara väldigt stora branschkategorier att välja mellan och urvalet blir på tok för stort och brett. Hur kommer jag runt detta? Och vet ni huruvida det kommer fortsätta se ut så framöver? Det har trasslat till målgruppsskapandet rejält för oss.

    Kommentar av Sara

  2. Hej Sara och tack för din kommentar,

    Det stämmer att Facebook plockat bort denna möjlighet (temporärt). Detta gjorde dom då det fångades/skapades olämpliga kategorier.

    Mer om det kan du läsa här:
    https://newsroom.fb.com/news/2017/09/updates-to-our-ad-targeting/
    https://marketingland.com/facebook-removes-four-ad-targeting-categories-listed-jew-hater-naziparty-segments-224287

    Med sagt så vet vi inte när det kommer tillbaka, så att fundera ut ett sätt för att komma runt detta känns rimligt/nödvändigt. Exakt hur du gör detta är väldigt svårt att svara på.

    Ett litet tips är att duplicera nuvarande/gamla Ad-sets, då kan du använda tidigare titlar. Men att ange nya går tyvärr inte just nu.

    Lycka till med vidare annonsering!

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!