Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Power Editor försvinner

Förra veckan meddelade Facebook att dom kommer stänga ner Power Editor. Ett kärt verktyg för många annonsörer på Facebook. Vi på Pineberry har gått igenom vad detta innebär samt hur du som annonsör bäst förbereder dig på denna förändring.

För drygt en vecka sedan meddelade Facebook att de kommer stänga ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett meddelande som väckte många frågetecken för deras annonsörer. Vi på Pineberry kände direkt en oro då vi till större delen använder just Power Editor för att administrera och hantera våra kampanjer. Men vad innebär denna förändring egentligen? Vad är det som försvinner och hur kommer vi behöva jobba framöver? Allt detta och lite till kommer du få svar på i denna artikel.

Power Editor + Ads Manager = Updated Ads Manager

Enligt Facebook själva så kommer inga funktioner att försvinna i samband med detta, du som jobbat i Power Editor och Ads Manager under några år har säkert redan noterat att dessa verktyg blivit allt mer lika varandra. Dels visuellt hur du skapar och hanterar dina kampanjer, ad-sets och annonser men nu senast också när det kommer till rapportering och analys.

Tidigare har vi använt Ads Manager som det primära valet när vi analyserar och optimerar våra kampanjer, då datan som vi fått i Power Editor släpat och för att vi inte hade möjlighet att bryta ut viktiga nyckeltal. Detta var dock något som äntligen ändrades i senaste uppdateringen av Power Editor.

Det som varit en nackdel med Ads Manager tidigare har varit vyn för hur du navigerar mellan kampanj, ad-set och annons. Men även hur trubbigt det varit att duplicera t.ex. en kampanj, ad-set eller en annons, något som alltid har varit mycket enklare i Power Editor. Dock med dom senaste uppdateringarna för Ads Manager (som numera liknar Power Editor) så har även det blivit smidigare.

Det är med andra ord inte så stora skillnader som det tidigare varit mellan dessa verktyg. Facebook har därför valt att baka ihop dom till verktyget ”Updated Ads Manager” och istället fokusera samtliga resurser på att utveckla ett verktyg.

Snabbskapa / Kampanjskal
Facebook Snabbskapa

En annan stor nyhet som kommer i samband med Updated Ads Manager är möjligheten att skapa kampanjskal. Detta innebär att du kan t.ex. skapa nya annonser utan att behöva ladda upp dom direkt. Något som tidigare inte varit möjligt i Ads Manager, du förlorade även allt arbete om du inte laddade upp det direkt. Facebook säger att det numera kommer sparas automatiska utkast, men för att vara på den säkra sidan så skulle vi ändå rekommendera att spara ner det till utkast.

Power Editor försvinner

När du är klar och redo att ladda upp dina annonser fungerar det precis som tidigare i Power Editor. Med det sagt, du som föredrog att använda Power Editor för att skapa nya kampanjer behöver inte oroa dig, du kommer fortfarande kunna använda samma arbetsflöde som tidigare.

Så nu efter att ha hunnit gå igenom alla förändringar kan vi konstatera att detta inte är något att oroa sig för. Tvärtom, det ska bli spännande och roligt att få följa utvecklingen av ”Updated Ads Manager”. Har du några frågor eller funderingar som du inte fick besvarat av detta inlägg? Lämna gärna en kommentar nedanför, vi svarar alltid så gott vi kan!

2 kommentarer

  1. Hej,
    De detaljerade målgruppsvalen har gått från att vara detaljerade till väldigt övergripande i senaste uppdateringen. Jag arbetar med rekryteringsannonser och har kunnat söka ner på specifik tjänst eller arbetsgivare att rikta annonserna mot. Nu finns bara väldigt stora branschkategorier att välja mellan och urvalet blir på tok för stort och brett. Hur kommer jag runt detta? Och vet ni huruvida det kommer fortsätta se ut så framöver? Det har trasslat till målgruppsskapandet rejält för oss.

    Kommentar av

    Sara

  2. Hej Sara och tack för din kommentar,

    Det stämmer att Facebook plockat bort denna möjlighet (temporärt). Detta gjorde dom då det fångades/skapades olämpliga kategorier.

    Mer om det kan du läsa här:
    https://newsroom.fb.com/news/2017/09/updates-to-our-ad-targeting/
    https://marketingland.com/facebook-removes-four-ad-targeting-categories-listed-jew-hater-naziparty-segments-224287

    Med sagt så vet vi inte när det kommer tillbaka, så att fundera ut ett sätt för att komma runt detta känns rimligt/nödvändigt. Exakt hur du gör detta är väldigt svårt att svara på.

    Ett litet tips är att duplicera nuvarande/gamla Ad-sets, då kan du använda tidigare titlar. Men att ange nya går tyvärr inte just nu.

    Lycka till med vidare annonsering!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner